Skip to main content

Hallo,

Ik laat mijn IP adres in de gaten houden door Shodan en kreeg een waarschuwing over openstaande poorten. Het gaat om poorten: 53, 5060, 8089, 45640 en 49713. Ik heb deze nooit opengezet en ze staan ook niet in de "Poortvrijgave” tab in de Fritz box.

Heeft KPN deze poorten open gezet of zo?

Moet ik me hier zorgen om maken?

Grt,

Tom...

Hallo @tvthiel 

 

Kijk je nog wel naar het juiste ip-adres, als je b.v. overgezet bent vanaf een XS4All verbinding dan heb je nu een ander ip-adres van KPN gekregen.

KPN gaat niet zomaar poorten op jouw modem openzetten en dan zou je dat ook moeten kunnen zien in je Fritz!Box.

Poorten staan normaal allemaal open vanaf internet en worden pas door de router (Fritz!Box) tegengehouden tenzij je ze zelf daarna weer openzet of UPnP aan hebt staan.

 

Als je UPnP hebt aanstaan in die Fritz!Box dan stonden er misschien net op dat moment poorten open voor het apparaat wat daar gebruik van maakt.

Het zijn wel vreemde poorten die open staan, normaal wordt 53 voor DNS en 5060 voor VoIP gebruikt.

Zie ook dit artikel hoe je UPnP uitzet: https://nl.avm.de/vraagbaak/gaming-met-fritz/fifa-cod-enz-optimale-omstandigheden-voor-online-games/

Als het aanstaat zou je eerst dat weer uit kunnen zetten en controleren of die poorten dan nog steeds open staan.

Â