Skip to main content

Op mijn KPN Experia box V10 brandt het servicelampje oranje.
Volgens de handleiding moet ik dan op de herstelknop drukken.
Als ik dat doe gebeurt er niets.
Internet en de TV doen het gewoon, dus het zal wel niet iets ernstigs zijn,
maar… het lampje zal toch wel niet voor niets oranje zijn?

Weet je hoe je in moet loggen in het modem? Zoja doe dat dan. Ga naar status en dan naar geavanceerd. Daarvan graag een screenshot plaatsen.  Vaak kunnen we dan zien wat er aan de hand is.


@Joep1965: Ja, ik weet hoe ik moet inloggen. Van welke tab wil je de inhoud weten?

Onderstaand “Ethernet”:

Even de screenshot editten.

 


Je bent op de goede weg maar je moet eerst naar status en dan naar geavanceerd. De tab waar je kan zien bijvoorbeeld hoeveel uur je modem online is. Het ziet er zo uit. 

 


Zit ik wel goed? Want onder Status > Geavanceerd kan ik niet jouw overzicht reproduceren.


Heb je glasvezel?


Yep. Ik kom op deze pagina door het intikken van mijn IP-adres.

 


Dan klopt het inderdaad dat je niet ziet wat ik bedoelde.  Als de snelheid ook is conform je abonnement dan zal er weinig aan de hand zijn. Misschien een reset doen maar dan moet je eventuele gewijzigde instellingen weer aanpassen. 


Als ik de stekker uit de V10 trekt en daarna hem weer aansluit, is het servicelampje uit maar brandt dan weer oranje. Als ik op de herstelknop druk gebeurt er niets. Als ik langer op de hersteltoets druk gaat het lampje knipperen en blijft knipperen totdat ik de spanning er af haal.

Internetsnelheid gemeten: Down 200 Mbps en Up 233 Mbps.

Ik heb een abonnement voor 200 Mbps, dus dat zit goed.

Ik laat het lampje maar gewoon branden, het zal wel goed zijn (maar toch wat vreemd).


wat je nog kunt proberen, is om het reset pinnetje en de herstelknop, TEGELIJK 5 seconden indrukken totdat het modem helemaal uit gaat. hierna gaat het modem zijn firmware opnieuw ophalen. dit wil nog wel eens helpen.


Mijn Mac heeft dus een internetsnelheid van Down 200 en Up 233. De Mac is bekabeld met het modem.

Mijn iPad en iPhone heeft een snelheid van  86 Down en 94 Up. Uiteraard via wifi met het modem verbonden.

is dit verschil normaal?


Mijn Mac heeft dus een internetsnelheid van Down 200 en Up 233. De Mac is bekabeld met het modem.

Mijn iPad en iPhone heeft een snelheid van  86 Down en 94 Up. Uiteraard via wifi met het modem verbonden.

is dit verschil normaal?

Hi @Frehuja, excuus voor het late antwoord. 

Heb jij een 200 Mbps abonnement? Dan klopt de snelheid als je met een kabel werkt. WiFi is erg afhankelijk van je omgeving, voor een tablet en smartphone is dit wel een redelijke snelheid. 


@Alex_P : Bedankt voor je antwoord. Ik heb inderdaad een 200 Mbps abonnement. Ik heb even door het huis gelopen en de genoemde snelheid van mijn apparaten zijn vanuit de woonkamer, zo’n 2 meter van de plaats waar de router staat. Op de verste plek in huis (begane grond) ca. 16 meter vanaf de router meet ik (vanmiddag om 16:00 uur) down 32,8 en up 5,94???


Op 16 meter is dat best redelijk, vind ik. Had ik dat maar. 😉

Gaat dit om een tuin? Wat is precies de situatie? Ik denk graag mee namelijk. 

 


Patiobungalow. L-vormig. Op het eind van de lange L is de slaapkamer, waar ik dus de laagste snelheid haal. 32,8 Mbps geeft geen problemen bij toegang tot internet. Soms ietsje langer wachten. Wat ik wel vreemd vind is die lage uploadsnelheid daar. Maar goed, als ik iets wil uploaden doe ik dat vanaf mijn Mac.

Update: ik vergeet dat ik halverwege die 16 meter een Apple Extreme heb staan!!


Duidelijk. Hoe is die Apple Extreme aangesloten op de modem? En welke snelheid haal je als je op 2 meter afstand staat van de Extreme? Mocht het draadloos aangesloten zijn, merk je een verschil als je de Extreme iets dichterbij de KPN modem plaatst? 


De Extreme hangt bedraad aan de router. Ik snap niets van de gemeten snelheden. Zojuist om 15:34 uur meet ik op mijn iPhone SE op 80 cm afstand van de Extreme 14,8 Down en 62,5 Up. Een tweetal minuten later op dezelfde plek meet ik 47,6 Down en 58,4 Up. Ik klaag niet hoor, vind dat ik een prima verbinding heb, maar van die gemeten snelheden snap ik geen zier  🤨


Het lijkt alsof er een storingsbron aanwezig die de WiFi verstoort. Heb je de mogelijkheid om een laptop of pc met kabel op de Extreme aan te sluiten en dan een aantal speedtest uit te voeren? Om de 5 minuten bijvoorbeeld. 


Op mijn bureau van links naar rechts:

HDD1 / HDD2 / USB-hub met ext. voeding / Mac mini M2 / HDD3 / Apple Extreme

Afstand tussen de apparaten ca. 5-10 cm.

Daarvoor de monitor.

LAN: Extreme bedraad met router, de Mac bedraad met de Extreme.

Kunnen HDD’s een storingsbron soms zijn?


Op mijn bureau van links naar rechts:

HDD1 / HDD2 / USB-hub met ext. voeding / Mac mini M2 / HDD3 / Apple Extreme

Afstand tussen de apparaten ca. 5-10 cm.

Daarvoor de monitor.

LAN: Extreme bedraad met router, de Mac bedraad met de Extreme.

Kunnen HDD’s een storingsbron soms zijn?

Dat kan, de HDD's zie ik overigens niet als een storingsbron. Het makkelijkst is om te testen met alles uit en dan 1 voor 1 alles weer aansluiten.