Skip to main content
Antwoord

Overstappen van Odido naar KPN, hoe zit het met het glasvezelaansluitpunt?

• November 4, 2025
  • 11 reacties
  • 175 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Beste, 

1 december wordt mijn overstap geregeld, van Odido naar Kpn, beide glasvezel. 

Ik woon in een appartement, glasvezel loopt nu via de meterkast van mijn onderburen, en gaat daarna direct naar mijn woonkamer. In de woonkamer heb ik enkel een mediaconverter zitten (kleine zwarte box). 

In de meterkast van de buren zit dan die andere (witte/oranje grote) kast. Meterkast bevindt zich in de trappenhuis.  

Nou is mijn vraag, hoe zit de installatieproces er voor mij uit? 

Dus zowel in mijn meterkast als woning heb ik geen grote witte kast, enkel de mediaconverter in de woonkamer. 

Zie hieronder een vb.

Alvast dank voor jullie reactie.

Gr

Emin

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Emin38, welkom allereerst bij onze community. 

Gefeliciteerd met je nieuwe aansluiting! Fijn om te zien dat je zo goed op gang bent geholpen. 

Ik sluit me ook bij TDN aan. 

@Emin38 Je hebt jouw eigen media converter, deze kan je ook verder gebruiken bij KPN. Gewoon laten staan, in de wijkcentrale wordt geswitcht van Odido naar KPN en als je geen internet meer via Odido zal hebben, de modem van Odido verwijderen en KPN modem op de media converter aansluiten.

@Emin38 Je heb nog AON glasvezel, het is überhaupt geen probleem eigen media converter te gebruiken. KPN zal waarschijnlijk zijn eigen NT kastje sturen, je kan deze boven de witte kastje schuiven en vast klikken. Maar dat hoef niet, de glasvezelkabel is al verbonden met jouw eigen TP-Link media converter, en deze werkt ook probleemlos bij KPN. Tenzij de TP-Link eigendom van Odido is (lijkt me niet waarschijnlijk aangezien Odido Huawei media converter gebruikt), dan moet je de TP-Link verwijderen en de KPN NT kastje gebruiken.

Mocht je toch de NT kastje van KPN moeten plaatsen, bekijk hoe je de glasvezel goed installeert en het NT-kastje juist plaatst. Mocht dat echt niet lukken, dan bestel zoals Joep aangeeft een installatiemonteur

Hou ons op de hoogte over hoe dit afloopt. 

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • November 4, 2025

Ik denk dat het heel verstandig is om een installatiemonteur te laten komen om het voor jou netjes te installeren. Daar zijn geen kosten aan verbonden. Hier meer informatie. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Hi Joep, 

Dank voor je snelle reactie! Stel het op prijs. Zal morgen even KPN contacten. Fijne avond nog. Gr Emin

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 4, 2025

@Emin38 Je hebt jouw eigen media converter, deze kan je ook verder gebruiken bij KPN. Gewoon laten staan, in de wijkcentrale wordt geswitcht van Odido naar KPN en als je geen internet meer via Odido zal hebben, de modem van Odido verwijderen en KPN modem op de media converter aansluiten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 4, 2025

Beste TDN, dank voor je reactie. 

Zal dit ook bespreken met KPN morgen. Fijne avond. Gr Emin

• November 4, 2025

Die installatie monteur kan je waarschijnlijk op 1 december pas bestellen. 

In de meterkast van de buren zit dan die andere (witte/oranje grote) kast.

Bedoel je deze?

Wat bedoel je hier mee?

Dus zowel in mijn meterkast als woning heb ik geen grote witte kast

Welke grote witte kast bedoel je?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

Goedemorgen Marlon, 

Exact, die kastjes idd. 

Alleen gister toen ik naar huis reed na mijn werk besefte ik het volgende: jaar of 6 geleden ong hebben ze bij mij eea aangepast (odido & guidion) ivm glasvezel breuk. 

Toen hebben ze 2 kastjes geplaatst in mijn woonkamer. Was het helemaal vergeten 😅. 

Excuus dat ik jullie ten laste ben gevallen. 

Als het goed is, is mijn aansluiting wel oke, zie afbeelding voor situatie. 

Ik dank jullie zeer voor het snelle reacties!!!

Gr

Emin

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

@Emin38 Je heb nog AON glasvezel, het is überhaupt geen probleem eigen media converter te gebruiken. KPN zal waarschijnlijk zijn eigen NT kastje sturen, je kan deze boven de witte kastje schuiven en vast klikken. Maar dat hoef niet, de glasvezelkabel is al verbonden met jouw eigen TP-Link media converter, en deze werkt ook probleemlos bij KPN. Tenzij de TP-Link eigendom van Odido is (lijkt me niet waarschijnlijk aangezien Odido Huawei media converter gebruikt), dan moet je de TP-Link verwijderen en de KPN NT kastje gebruiken.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 6, 2025

Hi ​@Emin38, welkom allereerst bij onze community. 

Gefeliciteerd met je nieuwe aansluiting! Fijn om te zien dat je zo goed op gang bent geholpen. 

Ik sluit me ook bij TDN aan. 

Mocht je toch de NT kastje van KPN moeten plaatsen, bekijk hoe je de glasvezel goed installeert en het NT-kastje juist plaatst. Mocht dat echt niet lukken, dan bestel zoals Joep aangeeft een installatiemonteur

Hou ons op de hoogte over hoe dit afloopt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 6, 2025

Beste allen, 

Dank voor al jullie reacties! 

Zodra alles binnen is ga ik aan de slag (1dec dan) en laat dit hier wederom weten aan jullie. 

Fijne avond allen. 

Gr

Emin

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Nou, gisteravond alles aangesloten. Het werkt. Dank allen voor de snelle reacties! 

Heb de modem aangesloten, in een later stadium wil ik de TP link Decos direct aansluiten op de ONT zonder modem. Maar dat wordt een andere actie. 

Wel ondervond ik volgende problemen:

• wou in de modem inloggen om SSID en wachtwoord te wijzigen, maar kwam er met "admin” en wachtwoord achter de modem niet in het modem, kreeg steeds wachtwoord fout melding. Heel vreemd, na wat google werk kwam ik een oude bericht tegen waarbij iemand “anonymous” een link heeft geplaatst (waarschijnlijk om modem inlog te resetten oid?), daarna kon ik er wel in, zowel SSID als wachtwoord gewijzigd. 
  • heb een TP link Deco PX50 set, die heb ik opnieuw geinstalleerd achter de KPN modem. Vervolgens de deco's in AP modus gezet, plots internet weg op de deco's. modem aan uit, deco aan uit, niets hielp. Dus alles opnieuw ingesteld, deco's staan nu nog op router modus zonder problemen, vooralsnog. 

Ik neem aan dat dit waarschijnlijk problemen gaat opleveren met wifi verbindingen, is dan wifi uitzetten op KPN modem voldoende?  

Het is toch best wel een hele ingreep om alles weer aan te sluiten op nieuwe netwerk :), ga vanavond verder. Sonos kreeg ik maar niet aan de praat ed. 

Maar nogmaals bedankt allen voor de hulp.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • December 4, 2025

Wat fijn dat het gelukt is Emin! 

Ik neem aan dat dit waarschijnlijk problemen gaat opleveren met wifi verbindingen, is dan wifi uitzetten op KPN modem voldoende?  

Het is toch best wel een hele ingreep om alles weer aan te sluiten op nieuwe netwerk :), ga vanavond verder. Sonos kreeg ik maar niet aan de praat ed. 

Maar nogmaals bedankt allen voor de hulp.

Volgens mij kun je de Deco's, of in ieder geval 1 ervan, met een kabel aansluiten op de modem. Dan kun je op de modem de wifi uitzetten, dan hou je een eigen mesh systeem over van de 3 Deco's. 

Hou ons op de hoogte, in volg dit ook met belangstelling!