Skip to main content
Vraag

Plaatsing Experia Box V10: tips gevraagd!

  • 25 June 2024
  • 22 reacties
  • 243 keer bekeken

De Experiabox V10 moet worden geïnstalleerd via DSL in een appartement. De hoofdaansluiting zit in de meterkast (DSL). Er moet een vaste telefoon (RJ11) en een TV-decoder (RJ45) worden aangesloten. Alles via een KPN-abonnement. Er loopt een (denk ik) Internet of RJ11 kabel van de meterkast naar een wandcontact in de woonkamer.

Waar de Experiabox te plaatsen en wat voor kabel(s( trekken naar de woonkamer?

Optie 1: In de meterkast (direct op de hoofdaansluiting). Moet er dan zowel een RJ11 als een RJ45 kabel getrokken worden van de Experiabox naar de woonkamer voor aansluiting van telefoon en TV-decoder?

Optie 2: In de woonkamer en van daaruit een RJ11 kabel naar de telefoon en een RJ45 kabel naar de TV-decoder. Maar wat voor soort kabel moet je dan gebruiken vanaf de hoofdaansluiting naar een wandcontact in de woonkamer en hoe sluit je die aan op de hoofdaansluiting?

Tips zijn welkom! 

Heb je zo'n soort aansluiting in de huiskamer @OPV :

of

 


In de huiskamer zitten deze aansluitingen. Die rechter RJ11/RJ45 heb ik denk ik nodig.

(Die ronde links lijken me voor coax via bv ziggo of zo.)


Optie 1: In de meterkast (direct op de hoofdaansluiting). Moet er dan zowel een RJ11 als een RJ45 kabel getrokken worden van de Experiabox naar de woonkamer voor aansluiting van telefoon en TV-decoder?

Gezien de foto's heb je optie 1 nodig, de rechter aansluiting waar een 1 boven staat is een netwerk-aansluiting RJ45. Als het goed is kome de andere kant in de meterkast uit en kun je op 1 van de 4 gele LAN-poorten van de modem aansluiten.

Op poort 1 van de foto kun je dan een netwerkkabel RJ45 gebruiken om de tv-decoder van KPN aan ter sluiten.

Voor de telefoon kun je een netwerkkabel RJ11 doortrekken vanuit de meterkast naar de woonkamer en daar je vaste telefoon op aansluiten. @OPV 


Bedankt voor het meedenken! De verhuurder beweert dat er een CAI en een bedrade telefoonaansluiting in de woonkamer zit. Zou het ook kunnen dat er een RJ11 telefoonkabel achter de 1 zit , en er dus dan een RJ45 kabel vanaf de meterkast getrokken zou moeten worden naar de connector rechts van de 1?

PS: Ik ga in het weekend weer ter plekke kijken, dus wil uitvissen wat ik nodig heb.


Bedankt voor het meedenken! De verhuurder beweert dat er een CAI en een bedrade telefoonaansluiting in de woonkamer zit. Zou het ook kunnen dat er een RJ11 telefoonkabel achter de 1 zit , en er dus dan een RJ45 kabel vanaf de meterkast getrokken zou moeten worden naar de connector rechts van de 1?

PS: Ik ga in het weekend weer ter plekke kijken, dus wil uitvissen wat ik nodig heb.

Dat zou kunnen, dat er achter de 1 een RJ11-aansluiting zit, die is dus een stuk kleiner dan een RJ45.

Maak vooral foto's van de aansluiting(en) in de meterkast en van de netwerkaansluiting in de woonkamer met opengeklapte schuifjes. @OPV 

1 plaatje zegt meer dan 1.000 woorden is een oud gezegde.😉


Helemaal eens. Het is nu een beetje gissen. Ik ga in het weekend zeker goed kijken en foto’s maken aan beide kanten.

Het lijkt er in elk geval sterk op dat er een kabel getrokken zal moeten worden. Hopelijk lopen er twee aparte buizen vanachter de schuifjes naar de meterkast, dat lijkt me een stuk makkelijker voor het trekken van een kabel.


Ben in het appartement geweest en begrijp niet hoe het zit.

De woonkamer heeft CAI (coax) en 2 connector-klepjes. De linker daarvan (poort 1 op eerdere foto) heeft een RJ11 connector, en de rechter is leeg met een loze leiding erachter. Ik weet niet waar die uitkomt in de meterkast.

De meterkast heeft een KPN-kastje met een witte en een blauwe poort. De witte is verbonden met gelabelde poort 1 in het kastje ernaast (neem aan dat die naar poort 1 in de woonkamer loopt). De blauwe in het KPN-kastje is niet aangesloten. En poort 2 in het kastje ernaast ook niet (denk dat die naar een gelabelde poort 2 in de slaapkamer gaat (loze leiding).

Moet de blauwe poort op de DSL van de Experiabox?? Of kan de Experiabox in de woonkamer op de RJ11 aansluiting (poort 1)? Ik begrijp niet hoe het zit en helaas lukte het ook niet om een trekveer door de loze leiding vanuit de woonkamer naar de meterkast te krijgen. 

Tips welkom. 

Foto 1: Meterkast. KPN kastje rechts met andere kastje links ernaast.

 

Foto 2: Witte en blauwe poort onderin KPN-kastje. De witte was verbonden met poort 1 op linker kastje. Voor de foto even eruitgehaald.

 


Je heb een KPN aansluitdoos met pairbonding. Normaliter is alleen blauwe poort actief, deze moet je met DSL poort van Experia modem aansluiten. De telefoons sluit je aan op de telefoon porten van de Experia. Ja kan ook proberen of de kast in woonkamer met de blauwe port te verbinden en de experia modem in woonkamer te plaatsen. Waar gaat de zwarte kabel in foto 1 naartoe? 


Je heb een KPN aansluitdoos met pairbonding. 

Dat kan je niet zien. Wij hebben ook datzelfde isra punt en geen pairbonding. 


Je heb een KPN aansluitdoos met pairbonding. 

Dat kan je niet zien. Wij hebben ook datzelfde isra punt en geen pairbonding. 

Is deze correctie belangrijk voor de vraagsteller? Ik schreef toch dat normaliter alleen de blauwe port actief. dwz dat hij de blauwe port moet gebruiken. Of de witte port fysiek verbonden is of deactiveert is niet van toepassing. 


Monteurs vervangen vaker oude aansluitingen bij klanten. Dit wordt dan altijd een pairbonding uitvoering. De witte poort is lijn 1 en de blauwe poort is lijn 2. Normaliter zitten klanten op de witte poort aangesloten. Bij een pairbonding op beide. En heel soms dan komt het voor dat een klant alleen op de blauwe poort zit aangesloten. Dan is in het verleden ooit lijn 1 defect geraakt en is het omgezet naar de 2e lijn. 

 

De hoofdvraag van dit topic was waar je het beste het modem kan plaatsen. Dat is bij appartementen vaak niet in de meterkast in verband met signaalverlies. Omdat deze vaak buiten het appartement bevinden. Mocht er in de woonkamer een RJ11 aansluiting zitten en vanuit daar een ronde telefoonkabel naar de meterkast lopen. Dan zou ik aanraden om het modem in de woonkamer te plaatsen. Het is overigens ook vaak nog mogelijk om de coax kabel te vervangen voor een RJ11 kabel. Dus in deze situatie moet het echt wel goed komen. 

 

De foto is voor mij niet heel duidelijk. Ik ben het linker aansluitdoosje zelf nog niet eerder tegen gekomen. Maar het gaat nu van de hoofdaansluiting naar een andere aansluiting. Loopt er vanuit het linker kastje nog een kabel naar iets toe? Mocht het niet lukken is het ook altijd nog mogelijk om een monteursafspraak te maken. Bij een verhuizing is dit naar mijn weten ook gewoon gratis. 


Een simpel test zou genoegen, denk ik. Sluit de experia op de blauwe en daarna op de witte poort en wacht paar minuten tot het Internet Lampjes duidelijke statuus geeft. Knipperend betekend geen verbinding, continue branden betekend verbinding. Dan sluit de actieve port van het KPN kastje naar een port van het linke kastje en test opnieuw of een van deze porten doorverbonden wordt naar het dosje van de woonkamer door de experia modem daar op een van de porten aan te sluiten. Maar ik zie op foto nog een zwarte kabel (ziet zoals een DSL-kabel), waar gaat deze kabel naartoe?


De zwarte '’kabel'’ die je ziet @TDN is een connector aan een touwtje. Dat doet niks. Zit in elk nieuw pairbonding isra verwerkt. 


De foto is voor mij niet heel duidelijk. Ik ben het linker aansluitdoosje zelf nog niet eerder tegen gekomen. 

Dat is volgens mij gewoon een patchdoosje met 2 poorten. Kunnen 2 keystones is. Volgens mij van Eaton ofzo. Ik heb hem meer gezien.

Ik denk dat poort 1 naar poort 1 in de woonkamer loopt. En de Experiabox dus gewoon in de woonkamer op poort 1 aangesloten kan worden. Daarom loopt er in de meterkast ook een kabeltje van het ISRA punt naar poort 1 van dat patchdoosje.


Dank voor jullie reacties!

Poort 1 in de meterkast loopt inderdaad naar poort 1 in de woonkamer: gisteren kabelmeetapparaatje met RJ11 aangesloten op poort 1 in de meterkast en op poort 1 in de woonkamer: er gingen aan beide kanten 2 lampjes groen aan (dacht 4 en 5 ot 3 en 4), dus als ik het goed begrijp zijn beide poorten verbonden met een 2-aderige RJ11-kabel. Weet niet of dit een ronde of een platte kabel is.

Is onderstaand jullie advies?

Experiabox in woonkamer plaatsen (aansluiten met RJ11-kabel van poort 1 in de woonkamer op DSL-poort op de Experiabox). Vaste telefoon vanaf Phone 1 op de Experiabox aansluiten met RJ11-kabel. En TV-decoder vanaf LAN 1-poort op de Experiabox aansluiten met RJ45-kabel. En in de meterkast de witte poort van KPN doorlussen met poort 1 op kastje ernaast (zoals al het geval was op foto 1 van  mijn vorige bericht). De blauwe poort op het KPN-kastje en poort 2 op het linker kastje blijven dan ongebruikt.

PS1: Ik weet helaas niet waar de zwarte kabel heengaat.

PS2: De verhuizing bij KPN moet nog worden aangevraagd. Voor mijn moeder is het wel van belang dat alles het doet (bellen, Internet, TV) op die dag dus probeer het zo goed mogelijk voor te bereiden om zeker te weten dat het op de verhuisdag ook echt zal werken. Maar vind het behoorlijk  ingewikkeld.


Hi @OPV, heel begrijpelijk dat je het ingewikkeld vind. Toch krijg ik het idee door hoe je alles uitlegt dat je de dingen goed begrijpt. Je verhaal hierboven klopt namelijk als een bus. Enige wat je niet moet doen is een platte kabel als DSL kabel gebruiken. Dat het die dag gaat werken kan niemand je garanderen natuurlijk. Zoals je het nu omschrijft zou het wel moeten werken. Wil je er toch zeker van zijn kun je altijd een gratis monteursafspraak maken bij een verhuizing, dan weet je het zeker.


Bedankt @DaveA , Betekent dit dat het gewoon niet (of niet stabiel) zou werken als er een platte kabel loopt en je de Experiabox in de woonkamer aan zou sluiten?

Ik weet namelijk niet of er een ronde kabel van poort 1 in de meterkast naar poort 1 in de woonkamer loopt. Aan beide kanten afgemonteerd. Is er een simpele manier om daar achter te komen? 

 


Ik ben eigenlijk nog nooit een platte kabel tegengekomen in een muur. Deze gebruiken mensen soms om het modem te verbinden aan het aansluitpunt, wat af te raden is. Het zal wel werken maar het is niet echt stabiel. 


Bedankt weer. Dan zou het toch moeten gaan werken. Ik zal deze kabels gebruiken:

  • 2 ronde RJ11 kabels gebruiken zowel in de meterkast (aansluitpunt → poort 1 op patch-kastje) als in de woonkamer (poort 1 contact → Experiabox).
  • 1 platte RJ11 telefoonkabel vanaf Phone 1 op Experiabox → basisstation vaste telefoon
  • 1 CAT5e (of hogere) RJ45 kabel van LAN 1 op Experiabox → TV decoder

 

 


Juist, dan moet het helemaal goed komen! Mocht je nog vragen hebben kun je ze altijd hier stellen. 


De verhuizing is gelukt. Internet/Wifi en rv werkte direct. Helaas werkte de vaste telefoon eerst niet en na wat resets oid vanuit kpn na paar dagen ineens wel. Geen idee waarom. Enfin, alles werkt nu. 
 

Vraag: ik wil de rj11 kabel (phone poort → basisstation vaste telefoon) vervangen door een langere kabel van 5m zodat het basisstation op een kastje kan staan. Kan ik gewoon een platte telefoonkabel gebruiken met rj11 connectors of toch beter een ronde? En is zo’n kabel 2- of 4-aders? PS mijn moeder belt niet veel maar moet uiteraard wel betrouwbaar zijn. 


Voor de telefoon is een simpel telefoonsnoer in de gewenste lengte te gebruiken, ook bij de KPN-winkel of in de webshop van KPN te koop @OPV 

Zie onderstaande link met voorbeelden:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/telefonie/

Succes.

 


Reageer