Skip to main content

met de nieuwe webinterface is het niet meer duidelijk hoe je kan port forwarden naar elk bestaand ip, dit was op de oude erg makkelijk en je kon gewoon een * invullen, maar dit werkt niet meer, hoe kan ik dit wel doen?

Kan je eens een screenshot posten van het scherm waar je tegen dit probleem aanloopt?

Je kunt overigens nooit een poort naar meerdere IP adressen forwarden, ook niet met de oude user-interface. Ik denk dat je het sterretje bedoelt dat aangeeft dat de port-forwarding vanaf elk IP adres op Internet te benaderen is.


ben er al uit gekomen, doel ip-adres is de host, maar ik dacht dat dit degene was die vanaf een ander netwerk verbind

 


Beste @Erik_, Ik dacht dat er geen functionaliteit verloren zou gaan bij de omzetting naar de nieuwe user-interface van de Experia/KPN Boxen.

Hier is de functionaliteit om een port-forwarding te beperken tot een specifiek remote IP adres (external host) echter verdwenen.

 


Inderdaad. De functie is gewoon verdwenen. Er is een andere functie voor in de plaats gekomen die bij particuliere abonnementen eigenlijk nooit van toepassing is.

Meerdere ip adressen op de WAN. Dat hebben alleen sommige zakelijke klanten. En de zakelijke klanten die dat hebben ... ik vraag me af of die een KPN Box zouden gebruiken. Lijkt me dat die een wat meer geavanceerdere eigen router zouden gebruiken. 


Er staat een onduidelijk en verkeerde beschrijving bij het internet prefix gedeelte. Die Nederlandse vertalingen zoals doel ip en doel poort maken de zaken er ook niet duidelijker op.

Internet prefix vakje wordt de volgende notatie mee bedoeld. Het is een source adres restrictie die je voor de desbetreffende port forward mee kan geven.

De notatie kan dus bv zijn 0.0.0.0/0→ port forward actief zonder restrictie op source adressen.

Of bv 84.66.67.0/24 -->port forward benaderbaar vanuit de source 84.66.67.range volgens masker.

Vastzetten op 1 source adres kan dus bv met 100.100.123.5/32.

Die opmerking over meerdere ip adressen op de WAN interface is niet van toepassing. De PPP onderhandelde verbinding op ipv4 draait maar op 1 publiek adres met adres translatie erop toegepast.

Moet weer een update-je overheen. 

 

En die wildcard * die bij de v12 oude stijl mogelijk was die zit hier niet in als functionaliteit.


Dan zou ik de Engelse tekst wel eens willen zien. Ik zie niet in hoe je door een verkeerde vertaling op de zinsnede "wanneer er meerdere ip adressen worden gebruikt op de WAN interface" kunt komen. Dat heeft dan niets meer met vertalen te maken. Dat zou dan duimzuigerij moeten zijn.

Maar goed @BruisTablet heeft u de KPN Box met de nieuwste versie? En heeft u het al uitgetest?


Dan zou ik de Engelse tekst wel eens willen zien. Ik zie niet in hoe je door een verkeerde vertaling op de zinsnede "wanneer er meerdere ip adressen worden gebruikt op de WAN interface" kunt komen. Dat heeft dan niets meer met vertalen te maken. Dat zou dan duimzuigerij moeten zijn.

Maar goed @BruisTablet heeft u de KPN Box met de nieuwste versie? En heeft u het al uitgetest?

Nee ik nog niet, maar bij mijn moeder van 80 wel. Zal eens een testje doen met poortje 80 naar 80 als ik er ben. Wel zo toepasselijk :-)

 


Dan moet u wel een service achter poort 80 hebben. Anders kunt u nog niets testen. Misschien de webinterface van een printer ofzo?


Ondertussen een pre pasen bezoekje gedaan. Testje inderdaad even via een simpel printertje gedaan met een web interface erop die op de v12 staat aangesloten.

Situatie als volgt. Web interface van printer bezocht vanuit een smartphone verbonden via  het mobiele netwerk en dan de printer webpage bezoeken op het publieke adres van de v12 op glasvezel.

Port forward aangemaakt met service HTTP . Er wordt dan de bijbehorende port ingevuld. Deze is helaas fout want er wordt 443 gebruikt bij het aankiezen van HTTP. Echter het poort veld kan eenvoudig aangepast worden.

Interprefix vakje kan leeg blijven. 

Internet poort nummer is het aankies poort nummer op het publieke v12 adres.

Doel ip adres is het LAN zijde adres waar de port forward naartoe wijst.

Doel port nummer het bijbehorende LAN port nummer.

Actie accept werkt als een enabled port forward.

Deze port forward werkt zoals verwacht.

Het internet prefix vakje accepteert de volgende notaties:

leeg

0.0.0.0

0.0.0.0/0

111.111.111.0/24

111.111.111.111

111.111.111.111/32 (werkt hetzelfde als de voorgaande met alleen het ip adres)

De eerste 3 werken dus als 3 wildcard notaties. * werkt niet.

De laatste 3 werken(hierboven staat voorbeeld adres in werkelijkheid het publieke adres van de smartphone gebruikt) dus als source restrictie die meer of minder specifiek is op de desbetreffende port forward regel.

Had verder geen andere test middelen ter beschikking.


Ik hoop nog steeds dat @Erik_ binnenkort zal reageren om helderheid te verschaffen t.a.v. dit issue.