Skip to main content

Goedendag, 

Ik een data only simkaart aangeschaft waar ik maandelijks voor betaal, hiermee wil ik een backup verbinding naar mij thuis instellen wanneer mijn primaire firewall uitvalt oid.

Om dit te bereiken heb ik een TP-link MR6400 aangeschaft om een “simpele” 4G connectie op te zetten en zo naar huis te kunnen verbinden. 

Het “simpele” is niet gelukt. ik krijg het niet voor elkaar en na wat avondjes Googlen en instellingen uitproberen is het nog zonder success. De volgende stap is KPN bellen, maar wachtrijen en automatische bandjes heb ik een hekel gekregen.

De artikelen die ik vind zijn vaak van 1 of meerdere jaren geleden en weet ik dus niet of het recente instellingen zijn die ik kan gebruiken.

Dus hoop ik hier iemand te vinden die het zelfde wil/heeft bereikt.

Ik heb tot nu 2 verschillende APN’s geprobeerd, 

1. Leeg, dus de default, geen idee welke standaard is, maar dan werkt internet wel, maar portforwarding werkt niet.
  2. Ik vond ‘advancedinternet’ ergens op het forum hier, maar dan werkt er niks meer.

Na bijna elke instelling geef ik de router een herstart om “fris” de instellingen te testen.

Welke informatie hebben jullie van mij nodig om mij verder te kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

Graxo

Wat u wilt kan niet. Op het mobiele netwerk kan je geen poorten open zetten. Vroeger met "advancedinternet" wel. Dan nog veranderde het ip adres telkens. Dus nog niet echt een optie. Tegenwoordig op de nieuwe abonnementen bestaat "advancedinternet" niet meer.

Dit is op geen enkele manier meer mogelijk bij KPN? Mooi is dat… ben ik dus weer verkeerd geinformeerd door een KPN medewerker..

Dit is op geen enkele manier meer mogelijk bij KPN? Mooi is dat… ben ik dus weer verkeerd geinformeerd door een KPN medewerker..

Nee. Bij andere providers ook niet. Alle mobiele netwerken maken gebruik van CGNAT. Dit zorgt er voor dat poort forwarding niet mogelijk is. In ieder geval niet op ipv4. Heel misschien zijn er bij ipv6 mogelijkheden. Maar dat weet ik niet.

De kans is heel groot dat de betreffende KPN medewerker überhaupt niet eens wist wat poort forwarding is. Maar als ze denken dat ze een nieuw abonnement kunnen verkopen, dan geven ze al heel snel bevestigende antwoorden op vragen als "kan dit" of "kan dat". Natuurlijk kan dat is het dan.

Erg jammer weer. Maar bedankt voor je snelle reactie! Dat waardeer ik enorm.

Dan ga ik kijken of ik een backup verbinding kan opzetten via tailscale of zerotier icm dyndns.

Reageer