Skip to main content
Vraag

Port forwarding voor TCP poort werkt niet op Box 12

• February 27, 2026
  • 1 reactie
  • 10 keer bekeken

Ik loop tegen een vreemd probleem aan met port forwarding op een KPN Box 12.

Situatie:

• Publiek IPv4-adres (geen CG-NAT)

• Interne server op 192.168.2.10

• Server luistert correct op TCP poort 32400 (gecontroleerd met netstat, LISTENING op 0.0.0.0:32400)

• DHCP-reservering actief voor dit apparaat

• UPnP staat uit

• Windows firewall tijdelijk volledig uitgeschakeld voor test

• Geen extra router, alleen een normale switch tussen server en Box 12

Wanneer ik een port forwarding regel aanmaak:

• Protocol: TCP

• Internet poortnummer: 32400

• Doel IP: 192.168.2.10

• Doel poortnummer: 32400

dan is de applicatie van buitenaf niet bereikbaar (getest via 4G/5G).

Zodra ik hetzelfde apparaat tijdelijk in de DMZ zet, werkt de externe toegang direct zonder problemen.

Dit lijkt erop te wijzen dat:

• Inkomend verkeer correct binnenkomt

• NAT in principe werkt

• Maar specifieke port forwarding regels niet correct worden toegepast

Ik heb ook getest met een alternatieve externe poort (bijvoorbeeld 32401 → 32400), maar dat geeft hetzelfde resultaat.

Is dit een bekend probleem met de port forwarding implementatie van de Box 12 (eventueel firmware-gerelateerd)?
Zijn er specifieke instellingen of beperkingen waar rekening mee moet worden gehouden?

1 reactie

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@W_o_o_d_m_a_n. Welkom op de KPN Community! Goed dat je hier te rade gaat inzake jouw probleem. Hopelijk kunnen we hier erachter komen wat er mis gaat en het oplossen. 

Het zou zonder al te ingewikkeld te doen mogelijk moeten zijn om de gewenste poorten open te zetten, zodat vanaf het internet er vrije toegang is tot de applicatie of apparaat erachter. Allereerst wil ik je wijzen op onze Kennisbank waar een artikel beschikbaar is over port forwarding en hoe dit goed in te stellen. 

Als het daarmee nog steeds niet lukt, zou je dan eens een screenshot kunnen plaatsen van hoe je het hebt ingesteld in de webinterface. Je kunt uiteraard gegevens blurren/weghalen die niet voor andere ogen geschikt zijn. Dan kunnen we vanuit daar eens verder met je denken :)Â