Skip to main content

Portforward op Experia Box V10a lukt niet

• January 5, 2026
  • 13 reacties
  • 63 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik probeer inmiddels al enkele dagen om een simpele (dacht ik) portforwarding in te stellen maar het lukt van geen kant terwijl ik de stappen nauwkeurig heb uitgevoerd.

ExperiaboxV10A software V10A.C.25.08.14.

vast IP-adres aangemaakt voor mijn camera.

portforwarding ingesteld HTTP protocol TCP internetpoortnummer (5-cijferig) ingegeven en doel IP adres met doel poortnummer (zelfde 5 cijfers).

ik krijg het niet werkend, bij check port open blijft deze gesloten. wat doe ik fout of wat moet ii nog anders instellen? Ben na paar dagen proberen met aanwijzingen uit allerlei topics nu wel een beetje klaar met de trail-and-error methode.

Admin: eigen topic aangemaakt voor je vraag

13 reacties

• January 5, 2026

@Hkwadraat laat je Internet IP adres leeg?

En kies "Nieuw" en vervolgens zelf een service naam invullen als je iets anders gebruikt dan poort 80.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 5, 2026

Beste ​@Hkwadraat zie onderstaande link voor aanvullende hulp:

Succes

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

@Marlon92: ja, die heb ik leeg gelaten, ik heb de instructies stap voor stap met de info knop er bij gevolgd

@JanD: deze pagina heb ik gevolgd; hier ben ik mee gestart. ik heb ook diverse poorten geprobeerd, maar ik krijg met geen mogelijkheid een poort op. vreemde is dat ik met het vastgemaakte interne adres er via mijn wifi verbinding wel bij kan, dus lijkt mij dat de adressering 192.168 etc en het poortnummer er bij wel goed id ingesteld. alleen van mij telefoon/geen wifi, dus van buiten lukt het niet.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Staat de gateway op 192.168.2.254 ingesteld 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

@Maikel Drost: ja, ik log in via 192.168.2.254 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Bedoelde meer de camera. Heeft deze ook de 2.254 gegeven anders weet de camera de router niet te vinden en kan je forwardingen maken ala je een ons weegt 🫣 

• January 5, 2026

vast IP-adres aangemaakt voor mijn camera.

Hoe heb je dit gedaan? Je hebt het ip niet ingesteld op de camera? Je hebt in de Experiabox een ip reservatie gemaakt?

• January 5, 2026

Bedoelde meer de camera. Heeft deze ook de 2.254 gegeven anders weet de camera de router niet te vinden ...

De camera hoort gewoon op dhcp te staan. Dan hoef je dit niet in te vullen.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+9

Bedoelde meer de camera. Heeft deze ook de 2.254 gegeven anders weet de camera de router niet te vinden ...

Zou geen invloed moeten hebben. En de forwarding zou ook moeten werken met een static ip. Mijn is het elke keer gewoon netjes gelukt bij klantjes 

• January 5, 2026

Zou geen invloed moeten hebben. En de forwarding zou ook moeten werken met een static ip. Mijn is het elke keer gewoon netjes gelukt bij klantjes 

Bij de nieuwe KPN firmware werkt dat niet bij sommige versies.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • January 5, 2026

@Maikel Drost: die waarde had ik niet ingegeven in de camera, heb ik nu toegevoegd en het werkt…. dat ik daar zo lang naar gezocht heb; ben geen expert, maar dat begreep je al 😀.  Hartelijk dank,

@Marlon92: had ik wel ingesteld evenals een vast IP reservatie, dus dat stond allemaal goed. Alleen mijn default router stond op het IPV4 adres……Ook super bedankt voor het mee kijken. Ik had eerder naar de community moeten gaan…..🙏 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 5, 2026

En de forwarding zou ook moeten werken met een static ip. 

Bij de nieuwe KPN firmware werkt dat niet bij sommige versies.

Niet alleen bij KPN modems, vele providers routers forwarden alleen aan apparaten via DHCP reservering. Dit uit veiligheidsperspectief, statisch IPs kan men kappen, een eerder opgestart apparaat kan het statische IP van het oorspronkelijke apparaat claimen en zou het verkeer kunnen omleiden. Maar eigenlijk werkt routing in LAN op basis van MAC-adres en niet IP-adres, dus als het apparaat geen random MAC heeft, maakt niet uit of statisch IP in cliënt of DHCP reservering in router. Vele provider routers doen heel makkelijk, en accepteren alleen port forwarding via DHCP reservering gekregen IP adressen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Hkwadraat welkom hier! Fijn dat het gelukt is dan. Iedereen bedankt voor het meedenken, zoals jullie merken is dat enorm waardevol!