De DHCPv6 client blijft hangen op: “searching...".
De IPv6 firewall rules die hierboven vermeld staan, staan bovenaan in de firewall. Ik zie namelijk ook geen packets(counts) binnenkomen op die rules.
Bladzijde 1 / 1
Ik heb zomaar eens het vermoeden dat “use-ipv6=no” onder “/ppp profile” niet zal helpen om IPv6 aan de praat te krijgen ;)
Ik heb zomaar eens het vermoeden dat “use-ipv6=no” onder “/ppp profile” niet zal helpen om IPv6 aan de praat te krijgen ;)
Klopt, dat “default” profiel gebruik ik ook niet . Ik gebruik het profiel “default-ipv6” en hier staat “Use IPv6” op “yes”.
Klopt, dat “default” profiel gebruik ik ook niet . Ik gebruik het profiel “default-ipv6” en hier staat “Use IPv6” op “yes”.
Ik zie dat niet expliciet op yes gezet worden. En als je use-ipv6 niet expiciet op “yes” zet, neemt deze de waarde van het default profiel aan.
Ik heb net bij het default profiel de “Use IPv6” ook op yes gezet, en de “pppoe-client” aangepast naar het profiel “default". Als ik vervolgens de config exporteer dan staat “use-ipv6” er niet meer bij. Kan betekenen dat het nu default op yes staat?
Natuurlijk staat die “Use IPv6” (in de GUI) op yes.
Ik zal vanavond mijn config even posten. Zelf gebruik ik de GUI alleen voor monitoring, niet voor configuratie.
Ik heb ‘required' in het profiel staan voor ipv6.
Ik zal vanavond mijn config even posten. Zelf gebruik ik de GUI alleen voor monitoring, niet voor configuratie.
Bedankt alvast!
Ik heb ‘required' in het profiel staan voor ipv6.
Heb ik net geprobeerd, maar ook hier geen verschil. Uiteraard de PPPoE even uitgezet en weer aangezet om de wijzigingen actief te maken.
Hier het resultaat:
Wanneer ik een packet sniffer zet op pppoe-client met de filter IPv6 address: ::/0 en direction any dan krijg ik dit resultaat:
Het lijkt er op dat ik niks ontvang.
Even op een fatsoenlijk scherm gekeken, ik heb een extra regeltje in de FW staan lijkt het.
/ipv6 nd set [ find default=yes ] advertise-dns=yes interface=bridge-local
/system clock set time-zone-name=Europe/Amsterdam
Hier mijn configuratie. Spot the difference :) Ik zie nog geen relevante verschillen...
Ps. Die RB5009 van jou heeft een switch chip met VLAN ondersteuning, ik durf niet te zeggen of je daar nog wat speciaals mee moet doen of dat je ‘add interface’ regels dit ook regelen.
Hi,
Even de config vergeleken maar het lijkt nog steeds niet te werken. Ik had voor de zekerheid de firewall filters toegevoegd (van Obelisk) maar ook dit maakte geen verschil.
Ik had nog een firewall rule aangemaakt om te kijken waar het IPv6 verkeer uitgaat, maar dat lijkt goed te lopen, zie logs: (was ook te zien op de eerdere packet sniffer).
Hier de config van mijn /interface (stukje VLAN configuratie op de bonding1 weggehaald). De glasvezel komt binnen op de sfp-sfpplus1 interface (puur glas). Ik zie ook niet zo snel een verschil met de config van jullie.
Het grootste verschil dat ik kan vinden is dat ik in de firewall ICMPv6 toegang geef voor de DHCPv6 rules.
Deze regel: addaction=accept chain=input comment=ICMPv6 protocol=icmpv6
Of dit het is weet ik niet, maar ICMP is wel belangrijk bij ipv6.
Ik zou zelf de ipv6 firewall even strippen tot het minimum en vanaf daar gaan opbouwen.
Ook dat maakte geen verschil, had tijdelijk de firewall filter op ‘allow-any’ gezet. Ik heb inmiddels een support ticket aangemaakt bij Mikrotik. Heb zelf het vermoeden dat ik tegen een bug aan loop. Ik laat wat weten als ik antwoord heb vanuit Mikrotik. Dank alvast voor de hulp.
Even voor de zekerheid; ik neem aan dat je er al een KPN router aan gehangen had om uit te sluiten dat het probleem upstream veroorzaakt wordt...
Even voor de zekerheid; ik neem aan dat je er al een KPN router aan gehangen had om uit te sluiten dat het probleem upstream veroorzaakt wordt...
Klopt, die was nodig voor de activatie (uitgevoerd door de monteur).
Voor de activatie wordt naar mijn weten geen IPv6 gebruikt…
Dus weet je zeker dat IPv6 wel werkt als je de KPN router gebruikt?
Voor de activatie wordt naar mijn weten geen IPv6 gebruikt…
Dus weet je zeker dat IPv6 wel werkt als je de KPN router gebruikt?
Ja, dat klopt. IPv6 werkt wel met het KPN modem.
Zojuist een "beta” versie ontvangen van Mikrotik support en getest. Nu werkt IPv6! Lijkt dus inderdaad in de software te zitten (i.c.m. nieuwere type router?).
De meeste Mikrotiks draaien nog RouterOS 6.4x maar die van jouw komt standaard met RouterOS 7 heb ik begrepen. RouterOS 7 is eigenlijk nog vers van de pers.
De meeste Mikrotiks draaien nog RouterOS 6.4x maar die van jouw komt standaard met RouterOS 7 heb ik begrepen. RouterOS 7 is eigenlijk nog vers van de pers.
Daar kan ik weinig aan veranderen, 7.1.3. staat vermeld als “stable”. Geen reden om te downgraden . Probleem is nu gefixt en dan is het voor de rest van de gebruikers even wachten op de nieuwe release (waarschijnlijk 7.1.4).
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.