Skip to main content
Antwoord

Problemen met Samsung-telefoons na firmware-update Experia Box v10A (V10A.C.25.03.04)

• September 26, 2025
  • 5 reacties
  • 58 keer bekeken

Hallo KPN,

Sinds de recente firmware-update van mijn Experia Box v10A naar versie V10A.C.25.03.04 (ongeveer 2 weken geleden) ervaar ik problemen met de wifi-verbinding op meerdere Samsung-telefoons in huis.

• De verbinding hapert of valt weg, terwijl iPhones op hetzelfde netwerk probleemloos werken.

• De internetverbinding zelf is in orde (bekabeld ~920 Mbps up/down bij 1 Gbps abonnement).

• Het probleem is alleen op Samsung-apparaten zichtbaar (verschillende modellen, zie hieronder).

• Ik heb al getest met 2,4 GHz en 5 GHz, met en zonder SuperWiFi/versterkers, maar het probleem blijft.

Ik zie dat er op de KPN-community meerdere meldingen zijn van wifi-problemen na firmware-updates van de v10A, o.a. bij bepaalde Android-apparaten. Voorbeelden:

Mijn vraag:

1. Is dit probleem met specifiek Samsung-telefoons en de v10A met firmware V10A.C.25.03.04 bij jullie bekend?

2. Is er een oplossing of work-around (bijv. instellingen of een komende firmware-fix)?

3. Kan er zo nodig een test gedaan worden met een andere firmwareversie of modem?

Met vriendelijke groet,
rene rijnbergen

Beste antwoord door Alex van KPN

Mijn excuses, ik mijn enthousiasme te snel getypt. Het gaat inderdaad om SuperWifi. 

Ik lees dat de modem is herstart, is de modem ook gereset door het resetknopje 30 seconden ingedrukt te houden? 

Zouden wij iets kunnen proberen op 1 van de toestellen? Zou u het draadloze netwerk willen verwijderen/vergeten in het toestel en daarmee opnieuw verbinden? Er wordt dan weer om het wifiwachtwoord gevraagd. Op deze manier worden de instellingen opnieuw ingeladen vanuit de modem. 

5 reacties

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 28, 2025

Hi ​@renerijnbergen, goed dat je deze vraag hier stelt want dit hoort wel te werken. Er is niet iets specifiek dat voor alle Samsung toestellen niet werkt. 

Ik denk graag mee. Enkele vragen om te kunnen achterhalen waar dit aan ligt: 

• Als je de WuperWifi's helemaal stromloos maakt werkt het dan wél goed? Dus alleen verbonden met de modem. 
  • Misschien overbodig, maar het je de modem ook eens gereset door het resetknopje 30 seconden ingedrukt te houden? 
  • Je kunt ook proberen om de wifi te herstellen in de interface van de modem, onder kopje Instellingen > Systeem

Laat je even weten of dit lukt?

• Auteur
  • Topper
  • September 28, 2025

Beste Alex,

Kunt u toelichten wat u bedoelt met WuperWidi? Bedoelt u wellicht SuperWifi voor een betere dekking in het hele huis?

De telefoon gebruik ik op een afstand van circa 4 tot 10 meter van het modem, op dezelfde verdieping. De toestellen maken rechtstreeks verbinding met het modem; er bevindt zich niets tussen.

Het modem zelf is natuurlijk volledig uit- en weer ingeschakeld voordat ik u deze informatie toestuurde.

Aangezien ik zie dat dit probleem bij u bekend is, hoor ik graag welke aanvullende stappen ik kan ondernemen om het probleem op te lossen.

Met vriendelijke groet,

Rene Rijnbergen

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 29, 2025

Mijn excuses, ik mijn enthousiasme te snel getypt. Het gaat inderdaad om SuperWifi. 

Ik lees dat de modem is herstart, is de modem ook gereset door het resetknopje 30 seconden ingedrukt te houden? 

Zouden wij iets kunnen proberen op 1 van de toestellen? Zou u het draadloze netwerk willen verwijderen/vergeten in het toestel en daarmee opnieuw verbinden? Er wordt dan weer om het wifiwachtwoord gevraagd. Op deze manier worden de instellingen opnieuw ingeladen vanuit de modem. 

Onderwerp: Problemen met wifi-verbinding (Samsung – Experiabox)

Beste Alex,

We hebben jouw tip om het netwerk te vergeten opgevolgd en uitgevoerd. Vervolgens hebben we gekeken of dit verbetering opleverde, maar helaas was dat niet het geval.

Gisteren probeerde ik je te mailen via mijn telefoon, maar ik liep tegen een zandloper aan — de mailapp ververste niet. Later ontving ik via WhatsApp meldingen dat meerdere berichten niet waren verzonden.

De genoemde problemen met betrekking tot de wifi-verbinding tussen Samsung-telefoons en de Experiabox lijken verband te houden met het volgende:

• WPA3 & 802.11-instellingen: bepaalde Samsung-modellen hebben moeite met gemengde WPA2/WPA3-configuraties of met specifieke 802.11r/802.11k-opties. Na de update zou de v10A mogelijk WPA3 of band steering agressiever forceren.

• Multicast/Discovery: Samsung’s SmartThings en enkele systeemservices vertrouwen sterk op multicast/UDP-verkeer (mDNS, SSDP). De nieuwe firmware staat erom bekend dat deze dit verkeer filtert, waardoor apparaten niet altijd correct worden herkend.

Kort samengevat: er zijn meerdere meldingen dat Samsung-telefoons (en sommige andere Android-apparaten) problemen ondervinden sinds de update van v10A naar V10A.C.25.03.04. Er is voor zover bekend nog geen officiële oplossing beschikbaar, maar onderstaande work-arounds kunnen mogelijk uitkomst bieden:

• Het wifi-netwerk splitsen in aparte 2,4 GHz- en 5 GHz-SSID’s.

• WPA2 forceren in plaats van WPA3 (Beveiligingstype: WPA2-PSK (AES); vermijd “gemengd WPA2/WPA3”).

• De automatische kanaalselectie uitschakelen.

• Stel 5 GHz in op een vast kanaal (36 of 40) en een kanaalbreedte van 40 MHz (niet 80 MHz).

• Gebruik voor 2,4 GHz kanaal 1, 6 of 11.

• IPv6 tijdelijk uitschakelen (sommige updates bevatten bugs met IPv6).

• UPnP of multicast-filtering uitschakelen indien apparaten elkaar niet detecteren.

Kun je aangeven of deze bevindingen herkenbaar zijn en of je hier wellicht nog aanvullingen op hebt?

Met vriendelijke groet,
Rene  Rijnbergen

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • October 16, 2025

Beste Rene, 

Je hebt hier goed de stappen opgesomd die je kunt doen. Ik kan niet bevestigen dat er specifiek voor Samsung telefoons deze problemen. Ik heb thuis ook een V10A en een Samsung S20 plug en play aangesloten zonder iets te veranderen in de instellingen, ik ervaar dit niet. 

Zou jij hier ook willen aangeven welke Samsung toestellen je hebt en welke versie ze hebben?

Als laatste: ik lees dat je de modem geheel uit en weer aan hebt gehad. Heb je de modem nog wel gereset zoals gevraagd? 30 seconden het resetknopje ingedrukt houden tot je ziet dat de modem uitschakelt en opnieuw opstart?