Skip to main content

Beste lezer,

 

Na de modem (box 12) update van 15/16 mei 2024 loop ik tegen problemen aan met bepaalde apps.

Ik heb een glasvezelverbinding, aangesloten op de KPN modem box 12 die op zijn beurt verbonden staat met een Fritz!Box 3490 welke weer in verbinding staat met 3 Repeaters (2x 1750E en 1x 3000 AX). De WiFi op de modem heb ik uitstaan, via de Fritz heb ik een (WiFi-)mesh opgezet. 

Vóór de update draaide alles prima. Nu, na de update lukt het met bepaalde apps niet meer om in te loggen, andere apps draaien dan weer tergend langzaam, terwijl het signaal sterk is. De ABN Amro internetbankieren app is een goed voorbeeld waarmee het inmiddels niet meer lukt om via WiFi in te loggen, via 4G is er niets aan de hand. Het probleem ervaren op diverse apparaten (laptops, smart-TV en smartphones).  

Ik heb uiteraard de modem en Fritz!Box diverse malen van het stroom gehaald, maar dat biedt geen oplossing. Inmiddels heb ik de firewall in de modem ook naar de laagste stand gezet als test, ook geen oplossing.  Ik heb geen idee waar ik moet beginnen en waar het probleem zich mogelijk bevindt.

Heeft het met ipv6 te maken (beide modem en fritzbox staan op ipv4 ingesteld)? Waarom doen sommige apps het wel, andere het steevast niet? Ik zou het erg op prijs stellen als iemand hierover mee kan denken!

Waarom gebruikt u überhaupt de KPN Box als u een Fritzbox heeft?

Het is een bekend probleem. Er zit gewoon een bug in de KPN Box. KPN moet dat oplossen. 


Hier in dit topic een enigsinds vergelijkbaar probleem:

https://forum.kpn.com/modems-123/problemen-na-update-box-12-i-c-m-ap-tp-link-re650-614938?postid=1946965#post1946965

Heeft u als geprobeerd om ipv6 op de KPN Box uit te zetten?


Bedankt voor je reactie!

 

Omdat ik er nog niet bij stil had gestaan dat deze fritz!box ook als vervanging van de KPN modem kan dienen…   Kan dat gewoon? Want dan is de simpelste klap natuurlijk om de modem er tussenuit te halen en te kijken of dat beter werkt.

 


Hoi @vdwda, welkom!

Na de update, ziet jouw inlogscherm er zo uit?

 

Zo ja, dan is jouw Box 12 voorzien van een helemaal nieuwe Software. Daarbij doen we ons best om zoveel mogelijk alles over te nemen zoals het was, maar het kan gebeuren dat er wat gekke dingen zijn. Maar, jij geeft aan dat je de wifi op de Box 12 uit hebt staan. Dus dan verwacht ik niet direct daar een probleem mee. Herstart is dan wel altijd het eerste wat ik aanraad, maar ook dat helpt niet geef je aan. Dan kom ik toch al gauw uit op een reset. Ik zou dan beginnen met een reset van de Box 12. Als dat niet afdoende is, ook een van de FRITZ!Box zodat die een herinstallatie kan krijgen. En dan kan het zijn dat je ook de Repeaters het beste opnieuw kunt doen.

 

Omdat ik er nog niet bij stil had gestaan dat deze fritz!box ook als vervanging van de KPN modem kan dienen…   Kan dat gewoon? Want dan is de simpelste klap natuurlijk om de modem er tussenuit te halen en te kijken of dat beter werkt.

Dat is inderdaad ook een optie. Plug dan de kabel vanuit je glasvezelkastje in de LAN1 poort, die doet ook dienst als WAN poort.


ipv6 op de KPN Box staat uit, dat weet ik zeker. Ook fritzbox staat ingesteld op ipv4.  Ik zal de link nalezen.


Bedankt voor je reactie!

Omdat ik er nog niet bij stil had gestaan dat deze fritz!box ook als vervanging van de KPN modem kan dienen…   Kan dat gewoon? Want dan is de simpelste klap natuurlijk om de modem er tussenuit te halen en te kijken of dat beter werkt.

Ja dat kan. In de Fritzbox kunt u ergens een KPN profiel kiezen. Dan staat alles meteen goed en kunt u hem rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluiten. 


Bedankt voor je reactie!

Omdat ik er nog niet bij stil had gestaan dat deze fritz!box ook als vervanging van de KPN modem kan dienen…   Kan dat gewoon? Want dan is de simpelste klap natuurlijk om de modem er tussenuit te halen en te kijken of dat beter werkt.

Ja dat kan. In de Fritzbox kunt u ergens een KPN profiel kiezen. Dan staat alles meteen goed en kunt u hem rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluiten. 

Dan ga ik dat vanavond eerst eens proberen. Thanks!


Is het gelukt om de Box 12 er tussenuit te halen en de FRITZ!Box als modem te installeren, @vdwda?


Hoi @vdwda, welkom!

Na de update, ziet jouw inlogscherm er zo uit?

Zo ja, dan is jouw Box 12 voorzien van een helemaal nieuwe Software. Daarbij doen we ons best om zoveel mogelijk alles over te nemen zoals het was, maar het kan gebeuren dat er wat gekke dingen zijn. Maar, jij geeft aan dat je de wifi op de Box 12 uit hebt staan. Dus dan verwacht ik niet direct daar een probleem mee. Herstart is dan wel altijd het eerste wat ik aanraad, maar ook dat helpt niet geef je aan. Dan kom ik toch al gauw uit op een reset. Ik zou dan beginnen met een reset van de Box 12. Als dat niet afdoende is, ook een van de FRITZ!Box zodat die een herinstallatie kan krijgen. En dan kan het zijn dat je ook de Repeaters het beste opnieuw kunt doen.

 

Omdat ik er nog niet bij stil had gestaan dat deze fritz!box ook als vervanging van de KPN modem kan dienen…   Kan dat gewoon? Want dan is de simpelste klap natuurlijk om de modem er tussenuit te halen en te kijken of dat beter werkt.

Dat is inderdaad ook een optie. Plug dan de kabel vanuit je glasvezelkastje in de LAN1 poort, die doet ook dienst als WAN poort.

Ja dat kan. In de Fritzbox kunt u ergens een KPN profiel kiezen. Dan staat alles meteen goed en kunt u hem rechtstreeks op het glasvezelkastje aansluiten. 

 

Ja! Eenvoudige fix door de modem er tussenuit te halen en een instelling te wijzigen in de Fritzbox. Alle apps die voorheen met de kpn modem niet werkten, werken nu gewoon weer via de wifi.

 

Bedankt voor de hulp en het advies!


Reageer