Skip to main content

Problemen na update V10A met bereiken van bepaalde websites en eigen IP adres

• 11 april 2025
  • 6 reacties
  • 118 keer bekeken

In de nacht van 2-3 april jl. heeft KPN een update uitgevoerd aan de modem (Experiabox v10A). Sindsdien ondervinden wij diverse problemen; daarvóór werkte alles probleemloos. Ondanks meerdere uren bellen met de helpdesk en tot twee maal toe een bezoek van een monteur, is het KPN nog altijd niet gelukt om de boel te repareren. Deze heeft de modem vervangen door een Experiabox 12, maar ook deze bleef dezelfde problemen geven.

Problemen die we ondervinden zijn:

• Websites als ‘google.com’, ‘cloudflare.com’ zijn probleemloos te benaderen, terwijl websites als ‘hema.nl’ en ‘ah.nl’ de melding geeft: ‘Safari kon de server niet vinden’.
  • Het WAN ip-adres is onjuist. Deze toont een Google-adres (66.249.66.*) in plaats van een KPN-adres. Op deze manier is niet te zien wel ip-adres gebruikt moet worden voor ‘beheer-op-afstand’.

Het betreft hier een Mac-huishouden met Macs van hooguit 3 jaar oud. De software van de Macs zijn up-to-date.

KPN heeft uiteindelijjk geadviseerd een ethernet-dongel te gaan gebruiken; hiermee blijk je wel alle websites te kunnen bezoeken. Maar dat is natuurlijk geen ideale oplossing voor een laptop.

Wat met opviel is dat, als ik bij netwerkinstellingen op de Mac keek bij DNS, dat daar alleen een IPv6 adres staat dat door de modem is toegewezen. Ook heb ik 8.8.8.8 geprobeerd, maar ook zonder resultaat.

Voor mijn gevoel heeft het  te maken met WiFi, DNS en/of IPv6, maar kan er de vinger niet opleggen. Ik hoor graag wat julie hiervan denken.

Alvast bedankt, Jan

GeSp
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+19
  • 11 april 2025

Hallo ​@Jan van Doren 

Je zou IPv6 uit kunnen zetten in het modem onder Internetinstellingen, met IPv6 zijn in de nieuwe firmware meer problemen mee vooral via Wifi.

Herstart dan de Box 12 voor de zekerheid.

Dan zouden de Macs na een herstart of IP adres renew wel een IPv4 adres en DNS server moeten krijgen via Wifi.

GeSp schreef:

Hallo ​@Jan van Doren 

Je zou IPv6 uit kunnen zetten in het modem onder Internetinstellingen, met IPv6 zijn in de nieuwe firmware meer problemen mee vooral via Wifi.

Herstart dan de Box 12 voor de zekerheid.

Dan zouden de Macs na een herstart of IP adres renew wel een IPv4 adres en DNS server moeten krijgen via Wifi.

Dank voor je reactie. Omdat het het internet van mijn ouders betreft, zal ik ze op afstand gaan helpen om dit voor elkaar te krijgen. Heb je misschien voor mij een link naar een handleiding die bij deze update behoort? Dat helpt/navigeert makkelijker. Alvast bedankt!

Paul.K
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 11 april 2025

Deze uit zetten in de modem van je ouders.
Dit moet je wel bij je ouders zelf doen, ik denk niet dat het op afstand kan.
http://192.168.2.254/

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@Jan van Doren. Wat vervelend om te horen dat je na de update zoveel problemen hebt, ook al is er al contact geweest met de helpdesk en zijn er monteurs langs geweest. Hierboven wordt als tip gegeven om IPv6 uit te schakelen. We zijn benieuwd of je dat inmiddels hebt geprobeerd. En heeft dat iets veranderd aan de situatie?

Hoi Vikash,

Na meer dan vijf uur aan de telefoon met verschillende helpdesks en drie (!) monteurs aan huis, was het probleem nog steeds niet opgelost. Het is werkelijk onvoorstelbaar dat een groot bedrijf als KPN er niet in slaagt om een probleem, dat nota bene door hun eigen update is veroorzaakt, adequaat en snel te verhelpen.

Afgelopen weekend ben ik – als goedwillende hobbyist – zelf langsgegaan bij mijn ouders. Binnen korte tijd had ik het hele netwerk weer werkend. Wat zegt het over de kwaliteit van de dienstverlening als een particulier in korte tijd weet op te lossen wat drie monteurs en meerdere afdelingen van de klantenservice niet lukt?

Samenvattend bleek het probleem te liggen aan:

• De recente firmware-update van KPN.
  • IPv6 is inmiddels uitgeschakeld. Of dit de directe oorzaak was heb ik niet verder onderzocht, maar zonder IPv6 functioneert alles in ieder geval prima.
  • Voor ondersteuning op afstand stonden de Macs ingesteld op ‘DHCP met handmatig IP-adres’, terwijl de modem via NAT naar deze adressen verwees. Dit is aangepast: de modem deelt nu zelf vaste IP-adressen uit via ‘Thuisnetwerk > IP-adres reserveren’.
  • Sommige apparaten werken alleen op de 2.4GHz WiFi-band. Deze optie heb ik opnieuw ingeschakeld in de modeminstellingen.

Wat ik bijzonder kwalijk vind, is dat een van de monteurs de oorzaak bij Apple neerlegde. Bovendien werd mijn moeder een USB-C naar Ethernet-adapter aangesmeerd met het argument dat dit de oplossing zou zijn. Een vaste kabel voor een laptop zonder ethernetpoort? Serieus?

Kortom: overstappen naar een andere provider is nooit zonder ongemak, maar ODIDO mag zich wat mij betreft voorbereiden op een nieuwe klant. Dit soort nalatigheid, slechte communicatie en gebrek aan kennis is echt onacceptabel!

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@Jan van Doren Bedankt voor je bericht. Ik snap goed dat je teleurgesteld bent, zeker na zoveel contactmomenten zonder oplossing. Jammer dat jij het zelf moest oplossen, dat had natuurlijk niet zo moeten lopen.

Ook het onterecht adviseren van een adapter en het afschuiven op Apple is niet zoals het hoort. Fijn dat je hier zo duidelijk uitlegt wat het probleem was en hoe je het hebt opgelost. 

Reageer