Skip to main content

Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe KPN router, een V12. Hiervoor had ik een Experiabox V8.

Als ik nu met vpn naar een server van mijn werk ga dan kom ik wel op het inlogscherm van die server maar daarna is hij de weg kwijt. Het inlogscherm werkt gewoon via standaard https maar daarna gaat hij via een andere poort verder (8021). Kortom, ergens is er een verschil in mijn router die ervoor zorgt dat die poorten niet doorgelaten worden, dacht ik, maar na wat testen zit het hem dus niet in de poort. Nadat ik een factoryreset gedaan had van mijn router en opnieuw de vpn verbinding start werkt het eventjes maar er wordt blijkbaar wat op de achtergrond gedaan na een minuut of wat waarbij settings overschreven worden waardoor het niet meer werkt. KPN heeft de settings die bij de modem op de server staan al gedelete zodat niet het SSID en zo de boel overschrijven, maar dat hielp niet. Er is ook geen verschil of ik via een kabel of de WIFI zit. En ook IPv6 uitschakelen helpt niet.

Ik heb nu een nslookup gedaan op mijn oude router en op mijn nieuwe. Wat ik zie is dat de oude als DNS server die van mijn werk gebruikt en mijn nieuwe consequent naar mijnmodem gaat (interne KPN DNS).

De interne DNS server geeft een andere ip terug dan die van de KPN, dit veroorzaakt natuurlijk het probleem.

Nog wat dingen die ik geprobeerd heb: laptop DNS op 8.8.8.8, Experia DNS op 8.8.8.8. Maakt allemaal niet uit, hij blijft naar mijnmodem als DNS gaan i.p.v. de DNS van mijn werk.

Op de V8 Experia ging dit gewoon goed, daar gebruikte hij nadat ik vpn had opgestart gewoon de DNS server van mijn werk, zeg maar wat de V12 ook doet de eerste paar minuten.

De telefonische helpdesk van de KPN komt er niet uit en verwijst me naar het forum in de hoop dat hier iemand toevallig eenzelfde soort probleem heeft gehad en een oplossing weet.

Ik heb nu een nslookup gedaan op mijn oude router en op mijn nieuwe. Wat ik zie is dat de oude als DNS server die van mijn werk gebruikt en mijn nieuwe consequent naar mijnmodem gaat (interne KPN DNS).

Kunt u een schermafdruk(ken) plaatsen van wat u hier doet?


Ok, per ongeluk op beste antwoord geklikt en blijkbaar kan je dat niet ongedaan maken. Ik maak het wel opnieuw aan.


@MM747 ik heb m weer op onbeantwoord gezet, je hoeft hier geen nieuw topic voor aan te maken


Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe KPN router, een V12. Hiervoor had ik een Experiabox V8.

Als ik nu met vpn naar een server van mijn werk ga dan kom ik wel op het inlogscherm van die server maar daarna is hij de weg kwijt. Het inlogscherm werkt gewoon via standaard https maar daarna gaat hij via een andere poort verder (8021). Kortom, ergens is er een verschil in mijn router die ervoor zorgt dat die poorten niet doorgelaten worden, dacht ik, maar na wat testen zit het hem dus niet in de poort. Nadat ik een factoryreset gedaan had van mijn router en opnieuw de vpn verbinding start werkt het eventjes maar er wordt blijkbaar wat op de achtergrond gedaan na een minuut of wat waarbij settings overschreven worden waardoor het niet meer werkt. KPN heeft de settings die bij de modem op de server staan al gedelete zodat niet het SSID en zo de boel overschrijven, maar dat hielp niet. Er is ook geen verschil of ik via een kabel of de WIFI zit. En ook IPv6 uitschakelen helpt niet.

Ik heb nu een nslookup gedaan op mijn oude router en op mijn nieuwe. Wat ik zie is dat de oude als DNS server die van mijn werk gebruikt en mijn nieuwe consequent naar mijnmodem gaat (interne KPN DNS).

De interne DNS server geeft een andere ip terug dan die van de KPN, dit veroorzaakt natuurlijk het probleem.

Nog wat dingen die ik geprobeerd heb: laptop DNS op 8.8.8.8, Experia DNS op 8.8.8.8. Maakt allemaal niet uit, hij blijft naar mijnmodem als DNS gaan i.p.v. de DNS van mijn werk.

Op de V8 Experia ging dit gewoon goed, daar gebruikte hij nadat ik vpn had opgestart gewoon de DNS server van mijn werk, zeg maar wat de V12 ook doet de eerste paar minuten.

De telefonische helpdesk van de KPN komt er niet uit en verwijst me naar het forum in de hoop dat hier iemand toevallig eenzelfde soort probleem heeft gehad en een oplossing weet.

 

Wat ik gedaan heb (namen en ipadressen geanonimiseerd, geen screenshots, die heb ik niet gemaakt)

nslookup server.werk.nl

Eerste paar minuten na factory reset:

Server:  dns.werk.nl
Address:  172.88.99.21

Name:    server1.werk.nl
Address:  172.88.99.104
Aliases:  server.werk.nl

Na een paar minuten:
Server:  mijnmodem
Address:  fe80::8a0f:a2ff:fe30:6b57

Non-authoritative answer:
Name:    server1.werk.nl
Address:  87.66.77.104
Aliases:  server.werk.nl

 

Admin: samengevoegd met je bestaande topic


Ben je ook overgestapt van glasvezel kast? Dan is dat het probleem.

 

Deze nieuwe technologie werkt namelijk niet met VPN verbindingen, die worden automatisch door KPN dicht gegooid na een kwartier.


Ben je ook overgestapt van glasvezel kast? Dan is dat het probleem.

 

Deze nieuwe technologie werkt namelijk niet met VPN verbindingen, die worden automatisch door KPN dicht gegooid na een kwartier.

Hoi Leendert. Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt. Maar de zover ik weet kan en mag kpn je internet verkeer niet inzien en kan dus ook geen vpn blokkeren die je opzet vanaf een device welke achter de modem staat. Ik vermoed dat er 10 duizenden kpn klanten dagelijks vanaf hun laptop een vpn naar kantoor opzetten. Ik heb zelf ook de v12 met glas en werkt hele dagen vanaf thuis dmv een vpn opgezet vanaf mijn laptop naar mijn werk. 


Ik heb sinds een paar dagen een nieuwe KPN router, een V12. Hiervoor had ik een Experiabox V8.

Nog wat dingen die ik geprobeerd heb: laptop DNS op 8.8.8.8, Experia DNS op 8.8.8.8. Maakt allemaal niet uit, hij blijft naar mijnmodem als DNS gaan i.p.v. de DNS van mijn werk.

Op de V8 Experia ging dit gewoon goed, daar gebruikte hij nadat ik vpn had opgestart gewoon de DNS server van mijn werk, zeg maar wat de V12 ook doet de eerste paar minuten.

De telefonische helpdesk van de KPN komt er niet uit en verwijst me naar het forum in de hoop dat hier iemand toevallig eenzelfde soort probleem heeft gehad en een oplossing weet.

 

Wat ik gedaan heb (namen en ipadressen geanonimiseerd, geen screenshots, die heb ik niet gemaakt)

nslookup server.werk.nl

Eerste paar minuten na factory reset:

Server:  dns.werk.nl
Address:  172.88.99.21

Name:    server1.werk.nl
Address:  172.88.99.104
Aliases:  server.werk.nl

Na een paar minuten:
Server:  mijnmodem
Address:  fe80::8a0f:a2ff:fe30:6b57

Non-authoritative answer:
Name:    server1.werk.nl
Address:  87.66.77.104
Aliases:  server.werk.nl

 

Admin: samengevoegd met je bestaande topic

 

Vraagje ervaar je verschil met of je via wifi of vast bekabelt gekoppeld zit. 

Het kan zijn dat je werk vpn iets anders reageerd als je via wifi of bekabelt ingelogd zit.

Ik had zelf ook problemen met het resolven van werk gerelateerde ip adressen wanneer ik bekabeld de vpn naar kantoor opzette. Via wifi werkte het wel goed dit had te maken met een metric instelling die op de vpn niet goedstond voor bekabelt. Nadat ik deze InterfaceMetric in windows aangepast(xml scriptje ofzo zodat deze na uit en aanzetten weer automatisch goed gezet wordt) had werkte mijn vpn ook goed bekabeld. Geen idee of dit ook jouw probleem is. 

Je kan deze metric bekijken in oa powershell start deze als admin

 

get-netIpinterface


En met het commando kan je de metric op de vpn aanpassen deze aanpassing overleeft een reboot niet en zal je dus zelf handmatig na een reboot moeten uitvoeren of automatisch laten starten na een reboot

Set-NetIPInterface -InterfaceAlias "naam van je vpn" -InterfaceMetric 20

In het bovenstaande commando moet je dus verwijzen naar de naam van je vpn zoals deze in het get commando te zien is. Volgens mij moet je deze tussen  “”  plaatsen.

Na aanpassing kan met 

get-netIpinterface

nakijken of je metric is aangepast. Nogmaals geen idee of did daadwerkelijk je probleem oplost. Maar opzich is dit een simpele test na een reboot is het commando weer weg. 

 

Andere mogelijke oplossing.

Je zou in de modem een vast ip adres kunnen reserveren voor je laptop. Maar vervolgens dhcp in je laptop uit zetten en met de hand het ip adres en dns servers configureren op de laptop. Op deze manier zou die nooit overschreven kunnen worden. 

Met ipconfig /all zou je je ook de dns van je werk gekoppeld moeten zien aan het tunnel/vpn adres en en de kpn dns op het door de modem uitgedeelde adres. Of de dns ingevuld zo als je deze zelf hebt ingevuld als dhcp hebt uitgezet. 


@MM747 Welkom op het forum 

Lastig dat de VPN verbinding niet werkt in deze tijd van thuiswerken.

Maar wat @eduard-w al zegt, wij blokkeren geen VPN verbindingen of iets van die strekking. 

Hoe is de situatie op dit moment?

Mocht het probleem nog niet opgelost zijn. Adviseer ik even contact op te nemen met de IT afdeling van je werk. 

Zij kunnen vaak snel achterhalen waar het probleem zit! 


Het aanpassen van de metric van de wifi naar een lagere waarde (15) dan die van mijn werk-vpn ipv4 (1) was de oplossing waar na lang zoeken iemand op de IT afdeling ook mee kwam. Dit is inderdaad de oplossing.

Via Control Panel\Network and Internet\Network Connections > Wifi en de Ethernet/TAP-adapter > Properties > IPv4 > Properties > Advanced… > Automatic metric uitvinken. Bij de Wifi dus een lage waarde invullen (bv 15) en bij de TAP adapter 1.


Ben je ook overgestapt van glasvezel kast? Dan is dat het probleem.

 

Deze nieuwe technologie werkt namelijk niet met VPN verbindingen, die worden automatisch door KPN dicht gegooid na een kwartier.

Hoi Leendert. Ik weet niet precies hoe je dat bedoelt. Maar de zover ik weet kan en mag kpn je internet verkeer niet inzien en kan dus ook geen vpn blokkeren die je opzet vanaf een device welke achter de modem staat. Ik vermoed dat er 10 duizenden kpn klanten dagelijks vanaf hun laptop een vpn naar kantoor opzetten. Ik heb zelf ook de v12 met glas en werkt hele dagen vanaf thuis dmv een vpn opgezet vanaf mijn laptop naar mijn werk. 

 

Dit is compleet te reproduceren. ELKE VPN crasht elke 15 minuten de verbinding met de router, waardoor ALLE producten van KPN wegvallen. Hier wordt helemaal niks aan gedaan en in plaats van de garanatie dat ik “niet betaal totdat het probleem opgelost is”, heb ik al 164 euro moeten verspillen. Waardeloos bedrijf. Leuk zo’n bedrijf dat je al 3 maanden voor helemaal niks laten betalen.


Hoi Leendert, vervelend om telezen dat je problemen hebt met je vpn. Maar ik denk toch niet dat dit expliciet aan kpn ligt, ik werk al ruim 1,5 jaar vanaf huis en maak gebruik van een vpn en ervaar totaal niet de problemen die jij beschrfijt. Kan natuurlijk zijn dat je een probleem met de modem hebt. Wanneer ook al je knp producten weg vallen zoals tv en internet das is wel iets aan de hand. Raak je ook je internet en tv kwijt als je vpn niet opstaat?


Zet IPv6 eens uit op de PC / laptop waarmee je jouw werk probeert te benaderen.

Heb je dan nog steeds dit probleem?

De reden waarom ik dit vraag is omdat die DNS server zich meldt met zijn IPv6 adres en dat kan eigenlijk alleen als er een IPv6 DNS request gestuurd wordt. Maar jouw VPN verbinding is hoogstwaarschijnlijk alleen IPv4 en daar loopt het dan dus mis.


Leendert misschien is het een idee om een eigen topic aan te maken of misschien kan een MOD het topic splitsen.

Ik zie net dat je dat al gedaan hebt. :)