Skip to main content

Sinds afgelopen week heb ik last van wat lijkt op router overload of memory issues. Altijd na dat mijn router ong. 24 uur aan staat begint het netwerk traag te worden tot dat uiteindelijk de wifi niet meer werkt en ik de router moet rebooten. Op mijn router is een netwerk switch aangesloten met een servertje waar redelijk wat traffic overheen gaat plus een raspberry pi. Dit is voorheen geen probleem geweest, maar sinds afgelopen week valt het netwerk steeds weg na ~24 uur.

Helaas is het dashboard van de KPN router zo basic geworden dat er (zo ver ik weet?) geen logging beschikbaar is. Ik kan dus niet zien of dat het geen om een DDOS aanval, memory overload of wat dan ook. Wanneer dat de wifi / ethernet niet meer werkt kan ik ook niet verbinden met het dashboard en kan ik dus ook niet zien of dat de CPU / mem veel gebruik heeft.

Nu twijfel ik of dit een probleem kan zijn met een kapotte router, of iets anders?

Ja, hier hetzelfde probleem. Ik zie dat de CPU van het modem op het moment van falen om de paar seconden naar 100% klapt. 

Ja, hier hetzelfde probleem. Ik zie dat de CPU van het modem op het moment van falen om de paar seconden naar 100% klapt. 

Gisteravond de CPU graph in de gaten gehouden en zie inderdaad ook veel random pieken en dalen (van 50, 90 naar 30 etc). Denk dat het een firmware probleem is, heb maar een fritzbox besteld.. hopelijk morgen in huis en de logging in de gaten houden.

Hoi @ikaccepteerdeforumvoorwaarden .  Je moet me even helpen.

Hebben we het hier over een experiabox? En zo ja, welk type dan? 

Hoi @ikaccepteerdeforumvoorwaarden .  Je moet me even helpen.

Hoi Erwin, het gaat over een ‘kpn box 12’. Overigens is de fritzbox nog niet aangekomen, lijkt in limbo te verkeren bij postnl.

Ik heb ook de Fritz!box besteld en inmiddels aangesloten. Dat draait tot nu toe prima. Ik had in de tussentijd ook mijn Deco XE75 aan de praat gekregen als modem maar alleen voor internet. TV was nog niet gelukt, als dat al mogelijk is. Maar wel goed om deze optie achter de hand te hebben als backup mocht de Fritz!box het begeven. 

Hoi @ikaccepteerdeforumvoorwaarden .  Je moet me even helpen.

Hoi Erwin, het gaat over een ‘kpn box 12’. Overigens is de fritzbox nog niet aangekomen, lijkt in limbo te verkeren bij postnl.

Ah, okay.  Kijk, de box12 hoort natuurlijk goed te werken maar als je een fritzbox besteld hebt heeft het niet zo veel zin om daar nu een hele analyse op los te laten.

Ik heb hier zelf ook een Fritzbox staan en heb eigenlijk nog nooit issues gehad.  Na aanschaf even de wizard gedaan en voor KPN gekozen.  Een paar poorten geforward en sindsdien draait ie stabiel.

Reageer