Sinds kort werkt toewijzen van IP-adressen niet goed, komt dit door de update van de Box 12?
Geachte Lezers,
Kan iemand van KPN mij informeren op welke datum onze Box 12 de laatste firmware-update heeft ontvangen?
Sinds ongeveer twee weken ervaar ik vreemd gedrag op ons netwerk, waarvoor ik geen duidelijke oorzaak kan vinden. Het probleem lijkt samen te hangen met het toewijzen van IP-adressen:
- Minimaal één keer per dag verloopt het proces volledig chaotisch. - Gereserveerde IP-adressen worden niet correct toegekend. Hierdoor ontstaan conflicten waarbij meerdere apparaten hetzelfde IP-adres krijgen.
Ik heb geprobeerd het thuisnetwerk en zelfs de gehele Box 12 te resetten, maar dit heeft het probleem niet opgelost. Momenteel heb ik het aantal toegewezen apparaten verminderd, wat voorlopig lijkt te helpen. Toch geef ik de voorkeur aan een stabiele situatie waarin specifieke apparaten aan vaste adressen gekoppeld zijn.
Ik hoor graag of de recente firmware-update mogelijk de oorzaak van dit probleem is, of wat ik anders kan doen om dit te verhelpen.
Met vriendelijke groet,
Willem
Bladzijde 1 / 1
Hoi @talktome,
Ik heb misschien een vergelijkbaar probleem (gehad ): https://community.kpn.com/modems-123/vanaf-15-apparaten-geeft-experia-box-v10-geen-ip-adressen-meer-uit-626803, maar dan met de Xperia Box V10. Na heel veel geklooi heb ik geprobeerd om een oude router als DHCP server te gebruiken, maar dat werkte niet samen met mijn Super wifi punten. Nu ik alles weer terug heb gedraaid lijkt het probleem weg. Mijn vermoeden is dat dit komt omdat ik op de Xperia Box de DHCP functionaliteit uit en aan heb gezet, waarbij ik volgens mij geen herstart van de router heb gedaan.
Je zou dit wellicht ook kunnen proberen.
Goedemiddag @talktome. Ik kan niet precies achterhalen wanneer je de nieuwste update hebt ontvangen omdat deze in "golven” worden uitgerold. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hierna dan hinder ondervindt met jouw netwerk. Kan je toelichten welke versie je exact in gebruik hebt. En zou je ook verder kunnen schetsen hoe jouw netwerk is ingericht? Hoeveel apparaten heb je exact in gebruik en zijn er bijvoorbeeld ook switches of iets dergelijks in het spel?
Waarom heb je de NAS ook niet achter de Nighthawk zitten? Stel dat je dat zou doen, heb je dan alleen de Nighthawk nog bekabeld op de KPN Box zitten? Verder niks? Ook niet via WiFi?
Heb je glasvezel?
Telefonie van KPN?
Hoi Marlon92,
wifi van de kpn box gebruik ik niet.
We gebruiken tv+ valt onder wireless devices
nighthawk staat in access point modus
Nas zit direct op box 12, is geen specifieke keuze, behalve dat dit mooier was aan te leggen in de meterkast.
helaas geen glasvezel hier, vdsl
Voor de grap probeer ik nu ook een kpn superwifi2 punt, en de wifi van box 12 En hiermee het volgende:
Supewifipunt draadloos geeft met speedtest een mager resultaat 7/3
Superwifipunt bedraad geeft 86/18
dus bedraad aangesloten, alleen de interface geeft dit niet weer, en de draadloze verbinding van het wifipunt vallen volstrekt willekeurig weg. ( led indicatie rood )
Poorwissel uitgevoerd van ethernet kabel naar wifipunt, en nagemeten. Probleem blijft
sluit ik superwifipunt rechtstreeks aan op box12, dan komt deze niet goed is dienst. (Led wordt niet groen, blijft blauw/paars). Achter de netgear prosafe 9, komt superwifi2 wel in “groene” stand.
kabel nagemeten, goed…
ik verdenk box 12 als veroorzaker( alleen heb nog geen hard bewijs ), omruilen zou fijn zijn.
Je hebt dus een SuperWiFi. Die heb je een tijd niet gebruikt? Dat je hem nu probeert?
Welke firmware staat daar op? Misschien staat er nog oude firmware firmware op die niet samenwerkt met de nieuwe firmware van de KPN Box?
Je laat elk WiFi punt een andere netwerk naam uitzenden? Want de KPN apparatuur werkt niet samen met de Nighthawks. En ik vraag me af of die Nighthawks zelf onderling wel samenwerken.
De TV+ ontvanger(s) heb je op unicast staan? Op multicast werken ze alleen goed op het WiFi van de KPN Box of zwarte SuperWiFi.
Je zou kunnen proberen: alle apparatuur achter de eerste Nighthawk. En deze op router modus zetten.
De TV+ ontvanger(s) als enigste op het WiFi van de KPN Box als je deze in multicast mode wilt gebruiken. Op unicast kunt je hem gewoon achter de Nighthawk zetten en WiFi op de KPN Box uit.
Ik heb de Superwifi2 uitgeprobeerd om te zien of hiermee de problemen opgelost zouden zijn.
Tot maandag 2 december werkte de configuratie, zoals oorspronkelijk opgezet in juli, probleemloos. Dit betrof de Netgears in combinatie met TV+ in unicast-modus.
Vanaf 2 december begon het internet echter spontaan uit te vallen. Sindsdien valt dagelijks de verbinding met de Box 12 weg. Zowel een fabrieksreset van de Netgears als van de Box 12 heeft geen verbetering gebracht.
Daarom ben ik overgestapt op een (enkele) Superwifi2 die ik nog had liggen. Helaas blijven ook hierbij problemen optreden, waarbij de verbinding met de Box 12 wegvalt.
Ik heb alle kabels gecontroleerd en poorten gewisseld, maar zonder resultaat. Wat ik nog niet heb kunnen testen, is het vervangen van de Box 12. Voor mijn gevoel ligt het probleem bij deze Box, en ik zou deze graag vervangen.
Maar op een vervangende KPN Box komt ook gewoon dezelfde firmware weer op te staan. Dus wat schiet je daar mee op?
Als er een relatie is tussen de firmware en de problemen, schiet ik er idd niet mee op.
Box vanmiddag kunnen omruilen in een kpn winkel. Ga niet te vroeg juichen, tot nu geen enkel probleem ervaren.
Gisteravond als vanouds iedereen in huis zonder problemen gebruik kunnen maken van het internet.
Probleem is verholpen.
Fijn @talktome dat het dan weer werkt. Blijft toch vreemd. Post gerust nog eens een topic als we iets voor je kunnen doen!
Hoi Remco,
Vreemd is het achteraf gezien wellicht niet. Onze eerste ervaring met deze box 12 was een kleine zes maanden geleden. Korte onderbrekingen ervaren wij vooral op de Sonos waarbij wij de schuld gaven aan de perikelen op het Sonos front. Maar met deze nieuwe box hebben wij overal radioweergave zonder haperingen.
Daarnaast is de snelheid op de vdsl verbinding ook een kleine 20% beter!
Zou maar zo kunnen zijn dat deze box12 vanaf dag een al niet helemaal is een juiste conditie was.
Reageer
De Kennisbank
Heb je vragen over diensten, producten of wil je weten hoe je modeminstellingen verandert? Vind het antwoord op de meest gestelde vragen in onze Kennisbank
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.