Hoi,
Op dit forum vind ik best veel klanten die een eigen SIP telefonie centrale hebben en die last hebben van “modems” die de SIP poort, port 5060, kapen.
Voorbeelden van eigen SIP telefonie centrales zijn
- FreePBX
- Grand Stream
- Asterisk
- 3CX
Als modems, denk aan Experiabox en Fritzbox, gewoon modems zouden zijn, was het probleem er niet.
Waarvoor ik aan het pleiten ben, is de mogelijkheid om SIP, poort 5060, bij de eigen SIP telefonie centrale te laten landen.
Het probleem, danwel de ongelukkige keuze, is dat de Fritzbox en de Experia de SIP poort afvangen, eigenlijk wegkapen.
Het stomme is dat mijn eerdere oplossing, met een FritzBox 7360, niet meer werkt. Want de FB 7360 gaat weg omdat ie wat problemen met IPv6 heeft. Wat ik deed met die goeie oude FB:
- Enable telnet (m.b.v. speciaal telefoonnummer bellen ( **71#?)). Mag niet meer van AVM.de
- telnet login
- in de configuratie file op juiste plek een 5060 in 5065 verandert. Daardoor kaapt de “FritzBox SIP applicatie” niet meer de SIP poort, maar een andere poort, 5065.
- Firewall port forwarding van port 5060 naar mijn SIP centrale.
Ik ben nu aan het klote, pardon my french, met een FritzBox 7590 om daar SIP ook fatsoenlijk te krijgen. Maar dat schiet niet op, vandaar dat nu aan het forum vraag:
Hoe tegen “modem” te vertellen dat ie alleen moet _moduleren_ en _demoduleren_ en _SIP poort_ met rust moet laten?