Skip to main content

Op 06-01-2022 is er een update geweest en vanaf dat moment werken mijn smart apparaten niet meer. Na de update stond er weer een oude wifi naam. Na contact KPN terug naar fabrieksinstellingen gezet. En vanaf daar alles weer proberen te connecten. Bij de google hub, mini en jbl speaker is het wel gelukt om opnieuw te verbinden. Onderstaande producten worden niet meer gevonden. 

  • 11x LSC smartlamp
  • 3x LSC camera
  • 1x Nest google deurbel (batterij)
  • 2x Nest rookmelders (batterij)

Via de modem al de 5ghz naar 20 gezet. De apparaten gereset. Alle updates gedaan. 

Wie heeft er tips om mijn huis weer slim te krijgen?

Hi @M1tchF1tch, van harte welkom hier!

Er zijn in de afgelopen maanden wel updates uitgerold voor de Experia Box V10a, zoals de Mesh update. Ik heb nog geen andere informatie dan die je in het topic vindt op dit moment. Welke software versie heb je nu? Vooral rot dat je nu ineens problemen ervaart met verschillende smart apparaten. Kan je meer informatie delen over waar je nu ineens op vastloopt? En als je de betreffende apparaten volledig reset en ze als ‘nieuw apparaat’ opnieuw installeert, gaat het dan wel goed?


De nest deurbel al uit de home app verwijderd. Reset gedaan op deurbel. En dan weer als nieuw apparaat toevoegen. Krijg ik de melding: zorg dat de tel en apparaat dichter bij elkaar liggen. (Ze liggen naast elkaar en zitten binnen 1mtr van de experiabox). En er staat zorg dat beide apparaten op hetzelfde wifi netwerk zitten. De deurbel is gereset en de tel zit op het standaard netwerk. 

 

En de lsc lampen en camera's worden niet gevonden bij installatie via lsc app. 

 

Ik kom er echt niet meer uit. 


Wifi van de box uit en eigen accesspoint plaatsen.


De nest deurbel al uit de home app verwijderd. Reset gedaan op deurbel. En dan weer als nieuw apparaat toevoegen. Krijg ik de melding: zorg dat de tel en apparaat dichter bij elkaar liggen. (Ze liggen naast elkaar en zitten binnen 1mtr van de experiabox). En er staat zorg dat beide apparaten op hetzelfde wifi netwerk zitten. De deurbel is gereset en de tel zit op het standaard netwerk. 

 

En de lsc lampen en camera's worden niet gevonden bij installatie via lsc app. 

 

Ik kom er echt niet meer uit. 

Gaat dit alleen om een v10a of zijn er ook superwifis bij betrokken. En welke software versie draait er in de v10a?


Ik ben een leek op dit gebied. Het enige wat ik kan zeggen is dat alles werkte, toen kwam er een update van kpn en nu werkt niks meer. Een oplossing zelf bedenken/uitvoeren lukt me niet. Acces point? Software versie? Geen idee...

 

Ik heb eigenlijk iemand nodig die me helpt hiermee. (Regio 046) 

Tips?


Ik ben een leek op dit gebied. Het enige wat ik kan zeggen is dat alles werkte, toen kwam er een update van kpn en nu werkt niks meer. Een oplossing zelf bedenken/uitvoeren lukt me niet. Acces point? Software versie? Geen idee...

 

Ik heb eigenlijk iemand nodig die me helpt hiermee. (Regio 046) 

Tips?

Ja,

Ga met de v10A+adapter naar een KPN Winkel  en vraag een v10(zonder A).

Daarop kan je namelijk 2,4 en 5ghz scheiden en dat gaat dit probleem verhelpen als het goed is.


https://www.coolblue.nl/product/760797/tp-link-omada-eap245.html

Dit is een access point.Die omada dingen zijn redelijk simpel.Ubiquiti kan wel een lastige opgave zijn.


https://www.coolblue.nl/product/760797/tp-link-omada-eap245.html

Dit is een access point.Die omada dingen zijn redelijk simpel.Ubiquiti kan wel een lastige opgave zijn.

Dit is er wel gelijk 1 van 100 euro. Je kan er ook 1 aanschaffen van 25 euro, die alleen 2,4 Ghz WiFi ondersteund. Deze gebruik je dan voor de "smart" apparaten. Je mobiel en laptop hou je dan gewoon op het WiFi van de Experiabox. 


Wifi van de box uit en eigen accesspoint plaatsen.

Goed behulpzaam antwoord! Kun je er misschien wat meer over vertellen zodat TS er ook wat mee kan?

 

De nest deurbel al uit de home app verwijderd. Reset gedaan op deurbel. En dan weer als nieuw apparaat toevoegen. Krijg ik de melding: zorg dat de tel en apparaat dichter bij elkaar liggen. (Ze liggen naast elkaar en zitten binnen 1mtr van de experiabox). En er staat zorg dat beide apparaten op hetzelfde wifi netwerk zitten. De deurbel is gereset en de tel zit op het standaard netwerk. 

 

En de lsc lampen en camera's worden niet gevonden bij installatie via lsc app. 

Ik heb al zo'n vermoeden wat er hier gebeurd en waarom het gebeurd is mij nog steeds een raadsel. De Ring Deurbel (en de LSC-apparatuur ook) werken op de 2.4Ghz frequentieband voor wifi. Deze is minder snel maar komt wel wat verder, ideaal voor dergelijke toepassingen. De telefoon zit waarschijnlijk op 5Ghz wifi, enorm veel sneller maar komt wat minder ver. Voor smarthome apparaten niet altijd even handig. De meeste smarthome apparaten die middels een app aangesloten moeten worden verwachten altijd dat ook het mobieltje op de 2.4Ghz-wifi zit.

Hoe dit kan en dat ze elkaar over die verschillende frequentiebanden niet kunnen zien is voor mij nog altijd een raadsel, dat horen ze immers wel gewoon te doen. Ik kan ook casten naar mijn tv die enkel 2.4Ghz ondersteunt.

 

https://www.coolblue.nl/product/760797/tp-link-omada-eap245.html

Dit is een access point.Die omada dingen zijn redelijk simpel.Ubiquiti kan wel een lastige opgave zijn.

Dit is er wel gelijk 1 van 100 euro. Je kan er ook 1 aanschaffen van 25 euro, die alleen 2,4 Ghz WiFi ondersteund. Deze gebruik je dan voor de "smart" apparaten. Je mobiel en laptop hou je dan gewoon op het WiFi van de Experiabox. 

Naar mijn ervaring is het vaak ook echt alleen nodig bij het koppelen, als er eenmaal een wifinaam en wachtwoord is opgeslagen in het smarthome-apparaat dan maakt het niet meer uit.. 


Wifi van de box uit en eigen accesspoint plaatsen.

Goed behulpzaam antwoord! Kun je er misschien wat meer over vertellen zodat TS er ook wat mee kan?

 

De nest deurbel al uit de home app verwijderd. Reset gedaan op deurbel. En dan weer als nieuw apparaat toevoegen. Krijg ik de melding: zorg dat de tel en apparaat dichter bij elkaar liggen. (Ze liggen naast elkaar en zitten binnen 1mtr van de experiabox). En er staat zorg dat beide apparaten op hetzelfde wifi netwerk zitten. De deurbel is gereset en de tel zit op het standaard netwerk. 

 

En de lsc lampen en camera's worden niet gevonden bij installatie via lsc app. 

Ik heb al zo'n vermoeden wat er hier gebeurd en waarom het gebeurd is mij nog steeds een raadsel. De Ring Deurbel (en de LSC-apparatuur ook) werken op de 2.4Ghz frequentieband voor wifi. Deze is minder snel maar komt wel wat verder, ideaal voor dergelijke toepassingen. De telefoon zit waarschijnlijk op 5Ghz wifi, enorm veel sneller maar komt wat minder ver. Voor smarthome apparaten niet altijd even handig. De meeste smarthome apparaten die middels een app aangesloten moeten worden verwachten altijd dat ook het mobieltje op de 2.4Ghz-wifi zit.

Hoe dit kan en dat ze elkaar over die verschillende frequentiebanden niet kunnen zien is voor mij nog altijd een raadsel, dat horen ze immers wel gewoon te doen. Ik kan ook casten naar mijn tv die enkel 2.4Ghz ondersteunt.

 

https://www.coolblue.nl/product/760797/tp-link-omada-eap245.html

Dit is een access point.Die omada dingen zijn redelijk simpel.Ubiquiti kan wel een lastige opgave zijn.

Dit is er wel gelijk 1 van 100 euro. Je kan er ook 1 aanschaffen van 25 euro, die alleen 2,4 Ghz WiFi ondersteund. Deze gebruik je dan voor de "smart" apparaten. Je mobiel en laptop hou je dan gewoon op het WiFi van de Experiabox. 

Naar mijn ervaring is het vaak ook echt alleen nodig bij het koppelen, als er eenmaal een wifinaam en wachtwoord is opgeslagen in het smarthome-apparaat dan maakt het niet meer uit.. 

Misschien een dom idee maar dit komt in mij op:

Zet je v10A uit.

Stel op je mobiel een 2.4ghz hotspot in die dezelfde naam en wachtwoord als de v10A heeft(wpa2).

verbind de smarthome apparaten.

zet de hotspot uit en de v10A aan.


Hoe dit kan en dat ze elkaar over die verschillende frequentiebanden niet kunnen zien is voor mij nog altijd een raadsel, dat horen ze immers wel gewoon te doen.

Precies, dat horen ze te doen. Wat we wel regelmatig zien is dat, tijdens het aansluiten van nieuwe apparaten via een app op een telefoon, deze telefoon op dat moment zelf ook op 2.4GHz aangesloten moet zijn. In zo'n geval is het alleen mogelijk om de koppeling tot stand te brengen door de telefoon buiten bereik van de 5GHz te brengen door bijvoorbeeld naar zolder of naar buiten te gaan.


Misschien een dom idee maar dit komt in mij op:

Zet je v10A uit.

Stel op je mobiel een 2.4ghz hotspot in die dezelfde naam en wachtwoord als de v10A heeft(wpa2).

verbind de smarthome apparaten.

zet de hotspot uit en de v10A aan.

Dat zou nog wel eens een workaround kunnen zijn. Wel belangrijk dat het een tweede telefoon is. De telefoon die de hotspot op zet is namelijk zelf niet aanwezig in het netwerk (daarom kan je dan bijvoorbeeld ook niet casten met een Chromecast).


Naar mijn ervaring is het vaak ook echt alleen nodig bij het koppelen, als er eenmaal een wifinaam en wachtwoord is opgeslagen in het smarthome-apparaat dan maakt het niet meer uit.. 

Er is een update geweest op de Experiabox. Ik neem aan het Wifi netwerk (naam en wachtwoord) niet gewijzigd is. Dan hoeft er niet (opnieuw) gekoppeld te worden. De juiste Wifi gegevens staan al, of beter gezegt: "nog", in de apparaten. Dus waarom werkt het dan niet gewoon? Wat zou opnieuw koppelen voor nut hebben? Niks toch? Waarom zou het na opnieuw koppelen wel weer werken op de Experiabox als het nu niet werkt?


Er is een update geweest op de Experiabox. Ik neem aan het Wifi netwerk (naam en wachtwoord) niet gewijzigd is. Dan hoeft er niet (opnieuw) gekoppeld te worden. De juiste Wifi gegevens staan al in de apparaten. Dus waarom werkt het dan niet gewoon?

Dat is een goeie vraag waar ik geen duidend antwoord op kan geven. Ik weet niets van een update af behalve een in november waar enkel het SSL-certificaat vernieuwd werd.

 

Zoals ik het nu echter lees is de wifinaam en wachtwoord gewijzigd geweest en wordt er geprobeerd te verbinden op de ‘nieuwe’ SSID. Die kent het smarthome apparaat natuurlijk niet.

 

De juiste Wifi gegevens staan al, of beter gezegt: "nog", in de apparaten. Dus waarom werkt het dan niet gewoon?

Als het apparaat gereset is omdat deze maar één wifinetwerk kan onthouden (zoals alle Google Home-producten muv Chromecast) dan weet ie het oude wachtwoord natuurlijk niet meer 😉


Er is een update geweest op de Experiabox. Ik neem aan het Wifi netwerk (naam en wachtwoord) niet gewijzigd is. Dan hoeft er niet (opnieuw) gekoppeld te worden. De juiste Wifi gegevens staan al in de apparaten. Dus waarom werkt het dan niet gewoon?

Dat is een goeie vraag waar ik geen duidend antwoord op kan geven. Ik weet niets van een update af behalve een in november waar enkel het SSL-certificaat vernieuwd werd.

 

Zoals ik het nu echter lees is de wifinaam en wachtwoord gewijzigd geweest en wordt er geprobeerd te verbinden op de ‘nieuwe’ SSID. Die kent het smarthome apparaat natuurlijk niet.

Mijn v10A heeft wel iets gedaan volgens mij.

Vorige week had ik nog een 2e netwerk dat KPN_BH****** heette en nu niet meer.Ook buren verderop hadden eerst zo´n KPN_BH netwerk en ook sinds een tijdje niet meer.


Mijn v10A heeft wel iets gedaan volgens mij.

Vorige week had ik nog een 2e netwerk dat KPN_BH****** heette en nu niet meer.Ook buren verderop hadden eerst zo´n KPN_BH netwerk en ook sinds een tijdje niet meer.

Ah, dan kan het zijn dat ze die bug gefixt hebben. Hier zie ik er nog wel een in de lucht van de buren dus waarschijnlijk loopt het gestaag.


Niet voor elke wijziging is ook een firmware update nodig. Wijzigingen kunnen ook wijzigingen van de configuratie zijn die middels TR-069 vanuit centraal naar de Experia/KPN Box gepusht worden.


@M1tchF1tch Hier in je topic is in ieder geval veel hulp toegesneld en informatie gedeeld! Kom je daarmee verder? Ik ben met NHendriks eens dat het proberen van dit advies van Martijn ook een poging waard is. 

Misschien een dom idee maar dit komt in mij op:

Zet je v10A uit.

Stel op je mobiel een 2.4ghz hotspot in die dezelfde naam en wachtwoord als de v10A heeft(wpa2).

verbind de smarthome apparaten.

zet de hotspot uit en de v10A aan.

Als je er zelf niet helemaal uit komt of niet voldoende in thuis bent, laat gerust hier je vragen achter. Het kan misschien ook helpen om er een handig familielid of bekende bij te vragen die even met je mee kan kijken en denken.


Interessant draadje. Ik had gisteren een nieuwe Nest Hello gekregen van Google en kreeg deze ook niet geïnstalleerd, wel 20 keer geprobeerd. Verbindingsfout met Nest Aware leek het. Gelukkig had ik nog een werkende Ziggo internetverbinding, weer terug naar Zigg en in 1 keer vlekkeloos de Nest Hello geïnstalleerd….. Daarna weer KPN aangesloten en na een herstart van het KPN modem werkt alles weer. Overigens, ik maak geen gebruik van de Wifi van het KPN modem, dus issues die eerder genoemd zijn hierover, spelen bij mij niet (Linksys mesh routers). Het wordt spannend als ik nieuwe camera’s moet gaan aansluiten, want dit issue lijkt met iets van het KPN modem (security settings?) icm het netwerk erachter. Voorlopig probleem zelf gefixt, met dank aan Ziggo….