Skip to main content

Hallo iedereen, 

 

ik heb sindskort Glasvezel en gebruik de Fritz!Box 7590 en ben n ik gelukkig af van het verschrikkelijke Ziggo! 😀

 

Bij het instellen van de Fritz!Box kwam ik gelijk een euvel tegen waarop dergelijke smarthome accessoires zoals smart lampen (wifi) niet direct kunnen connecten met het modem aangezien er geen benodigde zigbee gateway op zit. 

 

Fritz! heeft overigens wel zijn eigen smart lampen die wel direct te verbinden zijn met het modem

 

Vervolgens ben ik gaan zoeken en kwam ik uit op de Fritz! Smart Gateway die dat probleem zou moeten oplossen echter levert KPN dit product niet maar de leverancier van de Fritz! apparatuur wel. kosten rond de 80 euro en vond ik dat een te dure investering voor het kunnen besturen van mijn smart apparatuur via mijn mobiel/tablet.

 

Als ICT-er denk ik graag in oplossingen en vond ik gelijk de oplossing om een tp-link wifi extender in te zetten. en dat werkt in dit geval zonder enig probleem. de reden, daar zit wel een doorvoer in van een Zigbee gateway en de benodigde wifi functionaliteit.

 

Dus mocht je tegen hetzelfde probleem aan lopen? gebruik een wifi extender / repeater. 

WiFi en Zigbee hebben niets met elkaar te maken. Op een hoge uitzondering na is er geen enkele router die iets van een "Zigbee gateway" hebben. 

Zigbee gebruikt wel dezelfde frequentie die WiFi ook gebruikt: 2,4 Ghz. Daarom is WiFi en Zigbee in hetzelfde kastje helemaal niet handig. Want dat kan elkaar alleen maar verstoren. 

Als je Zigbee apparatuur aan wilt sluiten, dan kun je het best de gateway van datzelfde merk gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld Philips HUE, Homey Pro of Aqara Hub.


WiFi en Zigbee hebben niets met elkaar te maken. Op een hoge uitzondering na is er geen enkele router die iets van een "Zigbee gateway" hebben. 

Zigbee gebruikt wel dezelfde frequentie die WiFi ook gebruikt: 2,4 Ghz. Daarom is WiFi en Zigbee in hetzelfde kastje helemaal niet handig. Want dat kan elkaar alleen maar verstoren. 

Als je Zigbee apparatuur aan wilt sluiten, dan kun je het best de gateway van datzelfde merk gebruiken. Zo is er bijvoorbeeld Philips HUE, Homey Pro of Aqara Hub.

niet geheel correct het hangt af van welk type smart apparatuur, een fritz! smart gateway heeft bv zigbee, dect ondersteuning die mijn lampen van nedis benodigd hebben die niet standaard en direct op het modem werken. lampen aanschaffen van hetzelfde merk als modem is 1. geen oplossing en 2. kostelijk. philips HUE Lampen hebben mogelijk een andere frequentie die wel werkt op het modem.

 

dit alles staat overigens ook vermeld in een uitgebreid schrijven van de fabrikant van het modem dat 3de partij apparatuur niet standaard gelijk werkt


Zigbee is altijd 2,4 Ghz. Zigbee apparatuur werkt nooit direct op het modem. Want Zigbee en WiFi zijn 2 totaal verschillende dingen. 

Zigbee apparatuur kan merkspecifieke eigenschappen hebben waardoor apparatuur van het ene merk soms niet of niet goed op een gateway/controller van een ander merk werkt. Daarom is het aan te raden om alles gewoon van hetzelfde merk te hebben.

Er is verder geen slimme apparatuur van AVM. Dat wat je met zo'n super dure Fritz! Gateway met is mij een raadsel. Andere merken zijn veel goedkoper. 

Zo heeft Nedis bijvoorbeeld zelf een gateway voor 30 euro:

https://www.bol.com/nl/nl/p/nedis-zigbee-gateway-40-apparaten-usb-gevoed-android-ios-wit/9300000007185358/


Zigbee is altijd 2,4 Ghz. Zigbee apparatuur werkt nooit direct op het modem. Want Zigbee en WiFi zijn 2 totaal verschillende dingen. 

Zigbee apparatuur kan merkspecifieke eigenschappen hebben waardoor apparatuur van het ene merk soms niet of niet goed op een gateway/controller van een ander merk werkt. Daarom is het aan te raden om alles gewoon van hetzelfde merk te hebben.

Er is verder geen slimme apparatuur van AVM. Dat wat je met zo'n super dure Fritz! Gateway met is mij een raadsel. Andere merken zijn veel goedkoper. 

Zo heeft Nedis bijvoorbeeld zelf een gateway voor 30 euro:

https://www.bol.com/nl/nl/p/nedis-zigbee-gateway-40-apparaten-usb-gevoed-android-ios-wit/9300000007185358/

 

dan moet ik je toch tegen spreken, hoewel het altijd 2.4Ghz is op wifi van een modem, werken bv. de smart lampen automatisch op alle gebruikte ziggo modems direct dus daar zit tussen ziggo en kpn modems een groot verschil gezien de toegankelijkheid waarop een smart lamp op moet werken. desalniettemin vind ik de wijze van kpn wel een stuk beter en veiliger dan die van ziggo.

 

momenteel via een wifi extender werken de smart lampen veilloos wat in tegen stelling van een specifieke zigbee gateway van welk merk dan ook voor een kpn modem overbodig maakt die al bij een ziggo modem niet benodigd is.

 

een Zigbee is alleen noodzakelijk of gewild als een persoon scenes etc. zou willen creëren met de smart apparaten / lampen.

 

en nogmaals bestaande lampen door lampen van Fritz (AVM) vervangen (die er zoals een specifieke gateway) er wel zijn, ala 30/35 euro per lamp aangezien ik 9 lampen en een aantal led strips bestuur een dure en niet noodzakelijke onderneming, vooralsnog niet nodig dus! 

 

 


Welke smart lampen heeft u precies? Kunt u het type nummer noemen?


Welke smart lampen heeft u precies? Kunt u het type nummer noemen?

ik heb 2x de

https://nedis.nl/nl-nl/product/verlichting/lichtbronnen/kleur/550762195/smartlife-led-spot-wi-fi-gu10-345-lm-49-w-rgb-warm-tot-koel-wit-2700-6500-k-energieklasse-g-android-ios-par16-1-stuks

 

en 2x de

https://nedis.nl/nl-nl/product/verlichting/lichtbronnen/kleur/550762287/smartlife-multicolour-lamp-wi-fi-e14-470-lm-49-w-rgb-warm-tot-koel-wit-2700-6500-k-android-ios-kaars-1-stuks

(Is ook nu een Zigbee variant van)

 

en 4x de

https://nedis.nl/nl-nl/product/verlichting/lichtbronnen/filament/550691222/smartlife-led-filamentlamp-wi-fi-e27-500-lm-5-w-warm-wit-2700-k-glas-android-ios-a60-1-stuks

 

deze lampen werken uiteraard allemaal op wifi 2.4 Ghz en te brsturen middels de nedis app


Die lampen werken inderdaad allemaal gewoon via WiFi. En dus niet via Zigbee. De term "Zigbee" vind ik nergens in de beschrijving bij die lampen.

Dat de lampen het bij Ziggo prima deden en bij KPN niet is niet zo vreemd. De WiFi apparatuur van KPN heeft al jaren problemen met simpele 2,4 Ghz apparatuur. Daarom heeft KPN tegenwoordig "Extra WiFi" verzonnen. 

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/kpn-box-12-extra-wifinetwerk-instellen-met-de-functie-extra-wifi-562445

Iets wat helemaal niet nodig zou moeten zijn. En een lapmiddel om het werkelijke probleem te verdoezelen. Maar helaas ... zo werkt het bij KPN.

Waarom de lampen het op uw Fritzbox niet deden weet ik niet. Heeft u in de Fritzbox het 2,4 en 5 Ghz netwerk gescheiden? 


Die lampen werken inderdaad allemaal gewoon via WiFi. En dus niet via Zigbee. De term "Zigbee" vind ik nergens in de beschrijving bij die lampen.

Dat de lampen het bij Ziggo prima deden en bij KPN niet is niet zo vreemd. De WiFi apparatuur van KPN heeft al jaren problemen met simpele 2,4 Ghz apparatuur. Daarom heeft KPN tegenwoordig "Extra WiFi" verzonnen. 

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/kpn-box-12-extra-wifinetwerk-instellen-met-de-functie-extra-wifi-562445

Iets wat helemaal niet nodig zou moeten zijn. En een lapmiddel om het werkelijke probleem te verdoezelen. Maar helaas ... zo werkt het bij KPN.

Waarom de lampen het op uw Fritzbox niet deden weet ik niet. Heeft u in de Fritzbox het 2,4 en 5 Ghz netwerk gescheiden? 

ik heb de 2.4Ghz en de 5.0 Ghz inderdaad gescheiden voor het scheiden van de 2 wifi signalen werkte het ook al niet. echter met het gebruik van de wifi extender die de gegevens van het 2.4Ghz signaal kopieert en door voert via de extender werken de lampen veilloos

 

let wel dat ik geen kpn box 12 heb maar de fritz!box 7590 mogelijk zit daar ook een verschil in.

 

 


De huidige smart home tools van Fritz werken op DECT. Dat werkt perfect, maar is inderdaad duur en soms matig verkrijgbaar (de radiatorknoppen zijn overigens wel goed verkrijgbaar).

Heb ook nog Zwave in huis voor schakelaars en stroommeting. Er is een aparte controler hiervoor. Helaas was er een groot gebrek aan zwave chips, dus ook zwave schakelaars zijn inmiddels slecht te krijgen, en daarom duur.

Dan heb ik nog wat wifi schakelaars. Hier zitten chinese apps achter op de telefoon, waar voor mij onacceptabele en onduidelijke voorwaarden achter zitten. Heb ze daarom uitgezet.

Het is voor mij lastig om  de toekomst van Smart home technologie in te schatten met al deze niet uitwisselbare standaarden. AVM gaat dus nu naast DECT ook zigbee inbouwen, we gaan het beleven.

 


Dan heb ik nog wat wifi schakelaars. Hier zitten chinese apps achter op de telefoon, waar voor mij onacceptabele en onduidelijke voorwaarden achter zitten. Heb ze daarom uitgezet.

Dat is dus de reden dat ik zulk soort meuk niet aanschaft. Het belt allemaal naar huis, naar veelal Chineese servers.

Het enige wat ik wel heb is een Shelly schakelaar. Shelly is niet Chinees volgens mij. En je hebt geen app nodig op je foon. Ook ideaal.