Skip to main content

Ik heb een contract met KPN met snelheid van 200Mbit. Dit behaal ik echter op 1 LAN poort (de poort met een PC). De andere 3 poorten blijven op max 100 Mbit. 2 poorten gebruik ik voor TV kijken en 1 poort voor een router (omgezet tot accesspoint). Ik test met speedtest KPN en ook andere speedtests via een laptop waar de wifi op uit is gezet. De 3 andere poorten zijn allemaal bekabeld met CAT 5e of 6 kabels. Met kabeltester zijn alle kabels goed. Dus geen breuken. Hoe zit dit? Kan ik geen 200 Mbit krijgen op de andere LAN poorten?

Hallo @Hendrik E de poorten zijn allemaal 1 Gigabit, jouw PC blijkbaar ook, vandaar dat je bij he PC ook een Gigabit-poort ‘ziet''.

De KPN TV-decoders hebben echter 100Mbit/s-ingangen en dat is dus wat je ziet.

Zet je PC maar eens op de andere 3 poorten, dan zie je ook 1 Gigabit en zet je decoder maar eens op poort 1 dan zie je ook 100Mbit/s.

Je V10 is dus gewoon goed.

 


Dank voor je reactie. Wel vreemd dat ik met mijn laptop niet op alle kabels 200 MBit haal met speedtest. Je zou verwachten dat op de kabel die naar de KPN TV decoder gaat, aangelegd door KPN monteur, ook 200Mbit gehaald kan worden als de decoder er af is gehaald, toch?


Hallo @Hendrik E als je nu de kabel tussen pc en modem, die wel de goede snelheid geeft prikt in de andere LAN-poorten  en je pc en je hebt daar dan ook de 200Mbit/s kun je gaan denken aan de kwaliteit van de kabels die naar de tv-decoders lopen.

 


Dank je wel Jan. Ik heb inmiddels ontdekt dat mijn kabels de gewenste snelheid halen op uitzondering van een S/FTP kabel. Die haalt 100Mbit ipv 200Mbit, Vermoedelijk komt dit omdat ik een gewone connector heb gebruikt ipv een shielded/geaarde connector. Ook zijn de kleuren van de adertjes niet geknepen op de juiste manier. Daardoor geen max snelheid., hoewel het niet zo erg is omdat je al aangaf dat de TV decoder niet meer dan 100 Mbit gebruikt.

Bedankt nogmaals en mocht het mij niet lukken dan laat ik het wel even weten. 


Graag gedaan @Hendrik E 


Nou, fijn dat jullie er al uit zijn gekomen :-)

Dat scheelt mij weer ;-)


Nou, fijn dat jullie er al uit zijn gekomen :-)

Dat scheelt mij weer ;-)

Kun je eerder van je weekend genieten @Erwin_ 😉