Op vrijdag 28 maart 2025 is één van mijn twee SSID namen gewijzigd, op mijn router zaten twee SSID namen, 1 voor 5 GHz en 1 voor 2,4 GHz. Op het 2,4 GHz kanaal werken mijn beveiliging, Google nest, deurbel, Zigbee apparaten, voederautomaat van kat etc. Plotseling zonder enige aankondiging is de naam van het 2,4 GHz kanaal gewijzigd in …...5G_ExtraWifi2G. Hierdoor werkten de hiervoor genoemde apparaten niet meer en heb ik alles opnieuw moeten instellen met de nieuwe SSID naam. Op zich geen probleem echter wie of wat heeft deze naam gewijzigd en kan dit vaker voorkomen ( vakantie ). Klantenservice KPN kon geen antwoord geven en wilde dat ik in modem e.e.a. zou aanpassen en gaf of een storing of modem de schuld. M.i. kunnen apparaten niet zelf een naam voor een SSID intikken en moet iemand hiervoor verantwoordelijk zijn, m.a.w er is inbreuk gemaakt op mijn dacht ik veilige SSID verbinding en KPN kan niet zeggen hoe. Mijn oude SSID naam begon met HN etc. en het viel mij op dat andere SSID uit mijn omgeving ook met HN etc. ineens namen hebben beginnend met KPN. Volgens klantenservice hebben deze buren allemaal hun abonnement aangepast of een ander modem aangeschaft, e.e.a. lijkt mij niet logisch (6 klanten tegelijk als mijn naaste buren). Ik wil graag een bevestiging van KPN dat ongevraagde naamswijziging van SSID namen niet mogelijk zijn. Graag oplossing.
SSID naam van mijn 2,4 Ghz netwerk plotseling gewijzigd, hoe kan dit?
Beste antwoord door GeSp
Hallo
Oorzaak is de firmware update van jouw V10 naar de nieuwe KPN firmware, hierin wordt geen aparte SSID meer ondersteund op het hoofd wifi netwerk.
Maar je kan in de plaats daarvan een Extra Wifi netwerk aanmaken wat tijdens die update automatisch is gebeurd.
Het is alleen jammer dan het Extra Wifinetwerk niet automatisch jouw oude 2.4GHz SSID heeft gekregen, dit had je trouwens wel zelf kunnen aanpassen in het modem zodat je niets hoefde te wijzigen op al je apparaten die dat 2.4GHz SSID gebruiken.
Het zal niet vaker gaan gebeuren nu je eenmaal die nieuwe KPN firmware hebt dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Heb je geen aankondiging per mail gehad dat je die update kreeg?
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.