Skip to main content

Binnenkort wordt er bij mij onderhoud gepleegd door de netbeheerder aan het elektriciteitsnet, dus een tijdje geen stroom.

Is het verstandig om van het modem + glasvezelkastje de stekker er op tijd uit te halen?

Hallo @Carola49 , er is geen speciale handeling nodig als het stroom eraf gaat. Je kan de stekkers rustig laten zitten, tenzij de netbeheerder zelf aangeeft dat je alles los moet koppelen. Maar in dat geval kan je nog beter de hoofdschakelaar in de meterkast omzetten.


Ik hoop wel voor je dat je niet een Genexis glasvezelkastje hebt uit een slechte batch. Want er zijn een aantal van zulke kastjes in omloop die zichzelf blokkeren als de spanning wegvalt en weer terugkomt. In deze geval komt KPN deze heel snel weer vervangen door een nieuw verbeterd, werkend exemplaar. Maar ik hoop dat dit niet nodig zal zijn. 😊


@AriënC dan heeft @Carola49 daarna in ieder geval een nieuw kastje. Maar daar is op voorhand helaas niets aan te doen, de stroom gaat er toch van af :)


Het is inderdaad zeer verstandig om de stroom eraf te halen, de netbeheerder noemt dit ook in de communicatie naar de eindgebruikers toe. Het kan verkeerd gaan als in één keer de stroom er weer op komt (piekbelasting) door koel- en vrieskasten die weer gaan draaien. 

 

 


Dank voor de antwoorden. Toch maar de stekker eruit dus en kruisje slaan dat het glasvezelkastje het daarna weer doet.


Ik hoop wel voor je dat je niet een Genexis glasvezelkastje hebt uit een slechte batch. Want er zijn een aantal van zulke kastjes in omloop die zichzelf blokkeren als de spanning wegvalt en weer terugkomt. In deze geval komt KPN deze heel snel weer vervangen door een nieuw verbeterd, werkend exemplaar. Maar ik hoop dat dit niet nodig zal zijn. 😊

Toch nog een vraag. Kun jij of iemand anders me vertellen hoe en of ik er achter kan komen of ik dat glasvezelkastje uit een slechte batch heb?