Skip to main content

Heel fijn hoor KPN. Even een SMS-je dat er een update aankomt, terwijl je op vakantie bent. Dan denk je dat je een vast IP adres hebt en zo altijd contact kunt krijgen met huis, maar dat gaat dus niet meer...

Lang moeten zoeken naar enige informatie, en wat blijkt… Na de update zou alles voor de meeste mensen gewoon moeten werken. Bij mij dus niet.

Alles is gewoon teruggezet naar de fabrieksinstellingen, dus: WIFI netwerk weg, DMZ instellingen weg, adres reserveringen weg en het admin wachtwoord van onder op het modem gebruiken (handig als je op vakantie bent).

Maar wat nog veel vervelender is: als ik het modem correct configureer en ik herstart deze, dan kan ik wederom van voren af aan beginnen. Er wordt gewoon niets meer opgeslagen van iedere instelling die ik verander. 

Is het modem kapot, klopt de update niet, of ben ik een proefkonijn voor KPN geworden?

SVP even NIET op afstand herstarten, want dan kan ik weer iemand naar huis sturen.

Welke Experia/KPN Box heb je en welke versie van de firmware staat daar nu op.


Firmwareversie V12.C.23.04.28 UI-versie 06-06-2023_HF1


Firmwareversie V12.C.23.04.28 UI-versie 06-06-2023_HF1

Die heb ik ook. In principe had hier niets kwijt moeten raken bij deze upgrade. Is in de browser al eens de history en cookies gescheidenis volledig gewist. Dit gaat nog al eens mis.


Bruistablet…. Ik ben zelf op vakantie en ik zie het op afstand gebeuren. Ik heb 20 tot 30 apparaten via Wifi en 8 bekabeld. De bekabelde apparaten komen wel bij het internet. Alle Wifi apparaten niet, omdat zoals gezegd het hele Wifi netwerk weg is. 

De bekabelde apparaten kan ik nu met een trucje bereiken, door ze een verbinding naar buiten te laten opzetten. Want ook de portforwarding regels en de DMZ verdwijnen telkens. Er is dus helemaal geen inkomend verkeer meer. Alleen uitgaand verkeer, bekabeld doet het nog.

Dit heeft helemaal niets met browser instellingen en cookies te maken. Tenzij KPN er in slaagt om een browser op mijn zonnepanelen te installeren. Bij iedere herstart (knopje in de interface, of een stroomonderbreking) verlies ik gewoon alle instellingen. En tot deze update had ik nergens last van. 

Ook als ik via de servicetool een nieuwe Wifi netwerknaam instel, dan nog verdwijnt alles na een herstart. (En ik druk niet zelf op terugzetten naar fabrieksinstellingen).

En hoe vaak ik ook het login wachtwoord aanpas… 1x herstarten en hij is weer af fabriek.


Ok ik dacht dat de nieuwe web interface van deze versie allemaal problemen gaf met instellen maar als ik het goed begrijp worden alle gemaakt instellingen dus niet vastgehouden. 

Mogelijk dat het nu noodzakelijk is om het modem in het gareel te krijgen via een Zet terug naar fabrieksinstellingen via de web interface. Het modem maakt dan opnieuw contact met de kpn systemen en zou dan via de route van mijnkpn app instelbaar moeten zijn om de wifi weer op de juist ssid naam en juiste password te krijgen. (via kpn id inloggen).

Daarmee zouden de wifi apparaten weer in de lucht moeten komen.

Deze nieuwe versie staat in verbinding met mijnkpn app omgeving maar alleen als deze correct communiceert met de achterliggende systemen. 

 


Zojuist geprobeerd:

Na terugzetten fabrieksinstellingen kwam de WiFi naam zoals ingesteld op de mijnkpn app omgeving nu WEL terug. Moest inloggen met het wachtwoord onder op het modem. (Dat viel te verwachten)

Daarna:

DHCP scope aangepast (van startadres 1 naar startadres 50), DMZ ingesteld, wachtwoord aangepast

Toen het herstart knopje ingedrukt, zodat alle Wifi apparaten even hun verbinding verliezen en ik de juiste reservering weer kan gaan vastleggen.

Resultaat (dus na de herstart):

De meeste instellingen zijn weer weg. Wifi staat weer op KPNxxxxxx (en dus niet wat ik in de KPN omgeving heb ingesteld), wachtwoord weer gereset zoals onder op het modem, DMZ weg. Alleen de DHCP scope is blijven staan (van 50 tot 200). 


Dit is natuurlijk niet de juiste gang van zaken en ik herken het ook niet.

Ik heb dezelfde firmware op mijn V12 staan en bij het opnieuw starten (na uit/aan) blijven alle instellingen (gelukkig) behouden.

Ik heb ook de herstart knop even gebruikt en ook dan blijven de instellingen bij mij (gelukkig) behouden.

Dat zou bij jou ook het geval moeten zijn en dus ben ik benieuwd wat een moderator hier over te zeggen heeft.


Welkom op het forum @KlaasjanN. Dit hoort inderdaad niet op deze manier te gebeuren. Dank voor het invullen van je forumprofiel. Ik ga kijken of en wat ik hier over kan achterhalen en wat er eventueel gedaan kan worden. Ik kom er zo snel als mogelijk bij je op terug.


Zijn de eerder genoemde problemen nog steeds gaande of is er een oplossing gevonden? 

Er is een nieuwe versie beschikbaar gemeld in het menu van de v12. Misschien dat eens proberen.


Zijn de eerder genoemde problemen nog steeds gaande of is er een oplossing gevonden? 

Er is een nieuwe versie beschikbaar gemeld in het menu van de v12. Misschien dat eens proberen.

 

Ik weet niet wat voor acties Erik_ mogelijk heeft uitgevoerd, maar ik heb Firmwareversie V12.C.23.04.32 geinstalleerd en ik was al verbaasd dat alles correct terugkwam!

Toen nog even de herstart knop ingedrukt en dat geeft GEEN geheugenverlies meer.

Dus probleem opgelost. Dank!


Zelf een soortgelijke actie gehad.. midden op de dag, terwijl ik aan het werk was klapte alle verbindingen eruit..
Paar minuten later.. geen SSID's te vinden, wel inene een vreemde KPN SSID.. bleek mn modem geupgrade te zijn… 
Tijdens een werkdag, midden op de dag.. alle instellingen weg en alle lopende verbindingen foetsie..
Ik heb licht geirriteerd een klein forumtopicje aangemaakt


Zelf een soortgelijke actie gehad.. midden op de dag, terwijl ik aan het werk was klapte alle verbindingen eruit..
Paar minuten later.. geen SSID's te vinden, wel inene een vreemde KPN SSID.. bleek mn modem geupgrade te zijn… 
Tijdens een werkdag, midden op de dag.. alle instellingen weg en alle lopende verbindingen foetsie..
Ik heb licht geirriteerd een klein forumtopicje aangemaakt

 

Bij mij was het een bende doordat alle apparaten een ander adres hadden gekregen. Dus nieuwe reserveringen er in en herstarten. Weet niet of jij dat ook geprobeerd hebt, maar het is echt heel vervelend als je net alles voor elkaar hebt en dat je na een herstart weer helemaal van voren af aan kunt beginnen. 

Ik zou het voor de zekerheid even checken!