Skip to main content

Toen ik een hele tijd (4+ jaar??) geleden een van KPN verplicht een Experiabox V10 aan de glasvezelaansluiting kreeg, is die speciaal ingesteld (bridge mode??) om mijn bestaande, net geconfigureerde router (ASUS RT-AC3200) te kunnen behouden.

Nu wil ik eens in de Experiabox kijken welke evnetuele extra mogelijkheden die bied (bijv. VPN-server ondersteunen) of anderszins maar het wachtwoord leeg laten werkt niet: noch de 1e keer, noch na lange tussenpozen.

Rest mij het ding met de paperclip-methode te resetten, maar dan ben ik waarschijnlijk ook de speciale instelling kwijt die toentertijd door monteur is geconfigureerd.

Inmiddels heb ik meer kijk op routers, maar ik wil niet het risico lopen met fabrieksinstellingen  waardoor het opeens niet meer werkt, ook al kan ik dan inloggen. Ik moet dan eerst wuitzoeken hoe e.e.a. Was ingesteld bij aflevering door KPN-monteur.

Heeft iemand een advies voor mij?

Groet, Hans Troost

Hallo @Hans Troost ,

Herstelknop en Reset

De V10 heeft op de voorkant een herstelknop. Deze knop kun je gebruiken als je problemen ervaart met internet en/of tv. Op deze manier doe je een soort reset zonder dat de hele Box teruggezet wordt naar de fabrieksinstellingen.

bron : 

 


Dank Noordzee: wordt met die resetknop ook het admin-wachtwoord gereset? Dat is namelijk onbruikbaar: ik had er nooit aan gezeten, maar leeglaten werkt niet! Vandaar mijn vraag over fabrieksinstellingen.

 

Ik was iets te snel: ik ga het vnadaag of morgen wel eens proberen met die reset-knop, maar als dat werkt zou het voor kwaadwillenden wel erg eenvoudig zijn...


Graag gedaan @Hans Troost :

Je mag er vanuit dan dat met de herstelknop op de voorzijde niet het admin-wachtwoord wordt gerest. 


En dat was nu net de reden voor mijn reset: ik wil graag eens in de firmware webinterface rondneuzen en datarvoor is dat adminwachtwoord wel nodig. 

Ik vrees dan toch de paperclip methode te moeten gaan testen. Wacht ik tot mijn geliefde een dag weg is, voor als het fout gaat...


Hi @Hans Troost, ik ben bang dat er inderdaad niets anders op zit, als je niet meer weet welk wachtwoord er gebruikt moet worden voor het inloggen ☹️

Mocht het daarna moeizaam gaan om het modem weer in te stellen zoals eerder, dan staan er op het forum gelukkig meerdere gebruikers voor je klaar om je daar verder mee te helpen!


Dank Maja, dit dacht ik al, maar na deze check op het forum weet ik het zeker. Overigens vreemd dat dit - zeker 4+ jaar geleden - zo is afgeleverd door KPN. Maar goed, het is wat het is: zo gauw ik serieuze plannen klaar heb ga ik het eens proberen.

Groet, Hans


Helemaal top Hans, en het komt vast wel weer goed met het instellen!

De monteur zal destijds een wachtwoord aan hebben gemaakt, dat moet, bij de eerste keer inloggen. Hij/zij heeft deze waarschijnlijk wel mondeling of schriftelijk doorgegeven aan jou of iemand uit je huishouden maar ik kan me goed voorstellen dat dit verloren is gegaan ergens in de afgelopen jaren 😬 Mijn tip is dan ook om na het aanmaken van een nieuw wachtwoord, even een klein papiertje met dat wachtwoord er op aan de achterkant van het modem te plakken, dan kan je hem niet weer vergeten of kwijtraken!


Eigen gemaakte instellingen even opschrijven @Hans Troost , dan kun je bij een fabrieks-reset deze later eigenhandig weer terugzetten. Het modem heeft geen bewaarfunctie voor de eigen instellingen.

 


@Hans Troost, Wat is het WAN IP adres van jouw ASUS RT-AC3200?