Skip to main content

Beste alle,

Het gaat niet. Hulp nodig graag!

Ik heb als het goed is een glasvezel abnoment van KPN nl KPN ONT. Aansluitingstype is GoF . Er ligt een FTU_TK01 kasje met RJ45 kabel naar de WAN poort van de Experia Box. Alles werkte goed.

Nu heb ik een FRITZ box 7530 AX gekocht.

Geüpdatet en met de wazerd begonnen.

Als ik voor kpn glasvezel kies, zegt hij stop de RJ45 kabel in Lan1 poort en dan werkt alles MAAR.....KPN itv werkt niet meet omdat iptv ontvanger zit niet meer op lan1.

Als ik voor kpn kies zonder glasvezel type, kan ik de RJ45 in de WAN poort stoppen maar dan heb ik geen internet thuis.

Waar gaat het mis? 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Hallo @MoSa72 

 

De TV ontvanger zou op elke LAN poort moeten werken, alleen als je LAN4 als gasttoegang hebt geconfigureerd dan werkt hij daar niet op.

Wat gebeurd er als je hem op LAN2 aansluit, start hij niet op of krijg je een bepaalde foutmelding in beeld?

Heb je de TV ontvanger wel eerst helemaal uit gezet en daarna weer aangezet, een Fritz!Box gebruikt een andere IP range dus als de TV ontvanger niet uit is geweest gebruikt hij waarschijnlijk nog het oude IP adres.


Hi GeSp,

Dank voor je reactie. De TV ontvanger heb ik idd niet helemaal uitgezet. Ik ga dat wel doen en terug vermelden. Maar weet je iets over de aansluiten van de RJ45 op de poort Lan1 ipv WAN als je glasvezel abo hebt?


Hoi @MoSa72 

Die Fritz!Box heeft geen aparte WAN poort, bij instellen op (KPN) glasvezel wordt de LAN1 als WAN poort gebruikt, daar valt volgens mij niets aan te veranderen verder.


Beste GeSp,

Ik heb de TV ontvanger op alle drie Lan aansluitingen geprobeerd. Hij werkt alleen op Lan 2 met haperend beeld. Dat komt door de switch die er tussen zit. Zonder switch werkt de TV ontvanger problemen los.

Omdat het niet zonder switch kan, heb ik voorlopig besloten om de experia v10 te houden en de Fritzbox toch retour te sturen.

Bedankt voor meedenken.


Dan heeft u waarschijnlijk een switch die geen IGMP-Snooping ondersteund. Deze doet dat wel:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

Ik snap eigenlijk niet dat u er zo gefixeerd op bent om de tv op LAN poort 1 aan te sluiten. Want dat is echt al 20 jaar geleden dat da moest ofzo. Het maakt al vele jaren geen bal meer uit welke poort u gebruikt.


Hi Nick83,

Ik gebruik de TP-LINK TL-SG105 met IGMP-Snooping.

Maakt mij helemaal niet uit op welke poort is de tv ontvanger aangesloten wordt als hij maar het doet :-)


Goede keus de 7530ax.

Hier werkt de 7530ax prima op poort 1 naar WAN en 2 tv decoders op twee andere poorten met netgear108ev3 type switches ertussen in beide takken van het netwerk. Geen probleem.

 

als je niet de juiste switch gebruikt ga je ook issues krijgen op de V10, dus beter dat fixen. 


Hi Nick83,

Ik gebruik de TP-LINK TL-SG105

Deze ondersteund geen IGMP-Snooping. De TL-SG105e ondersteund wel IGMP-Snooping. Staat er bij u een e achter?


Die  TP-LINK TL-SG105 https://www.tp-link.com/nl/business-networking/unmanaged-switch/tl-sg105/#specifications. ondersteunt wel IGMP snooping. Echter er worden vaker issues mee gemeld, mogelijk omdat deze switch alleen de oudere versie v1/v2 geimplementeerd heeft. Ik zou aanraden om advies van KPN te volgen en een managed of smart managed versie te nemen deze hebben een E in het type en ondersteunen V3.


IK ga de GS105E bestellen.

Ik ben sinds gisteren de Asus RT-AX53U router aan het testen. Erg tevreden.