Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik Ubiquiti Cloud gateway max configureren zodat KPN TV werkt?

• 27 juli 2025
  • 12 reacties
  • 171 keer bekeken

Heeft er iemand ervaring met het juist configureren van deze gateway om zo ook de KPN televisie signalen in het netwerk te krijgen?

Ik wil deze Ubiquiti gateway gewoon op de poort van de Experiabox

koppelen om op die manier mijn eigen interne netwerk te maken. NAT heb ik geen last van. iP range word bijv. 198.168.1.1 

Ik heb voorheen een USG gehad en deze ook zo ingesteld. De KPN tv draaide echter gewoon via de experiabox omdat ik vandaaruit met kabels bij mijn tv box uit kwam. Vanwege mijn andere woning is dit nu niet te realiseren en zou het handig zijn wanneer de tv signalen ook via de Unifi gateway verstuurd worden. 

Wie kan helpen?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@richardtimmerma, welkom op onze community! Ik zie dat Danny al goed meedenkt, ikzelf heb er geen verstand van maar we hebben hier wel een paar handige topics over!

Bekijk origineel

12 reacties

DannyK_
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+2
  • KPN medewerker
  • 43 reacties
  • 30 juli 2025

De wijze waarop je je netwerk wilt inrichten gaat hem niet worden.
Er is natuurlijk het bekende iptv script voor de Unifi Gateways, echter deze verwacht wel dat hij direct VLAN4 binnenkrijgt en niet dat er nog eens een andere router tussen zit.

Je zult dus de tv-ontvangers op het KPN modem moeten aansluiten, en je eigen netwerk via de Unifi óf KPN modem vervangen en zodoende alles op de Unifi.
Een kleine uitzondering is wanneer je TV+ ontvangers hebt, deze kun je direct op de Unifi aansluiten zonder extra configuratie. Ze werken dan echter in unicast modus, wat een iets lagere beeldkwaliteit geeft en ook wat achterloopt t.o.v. het multicast signaal.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • 16196 reacties
  • Antwoord
  • 30 juli 2025

Hoi ​@richardtimmerma, welkom op onze community! Ik zie dat Danny al goed meedenkt, ikzelf heb er geen verstand van maar we hebben hier wel een paar handige topics over!

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2733 reacties
  • 30 juli 2025

Als je de KPN Box ertussenuit haalt, kun je dit script installeren. Het vereist wel wat technische kennis, dus als je daar niet zeker van bent, kun je er beter niet aan beginnen.
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • 520 reacties
  • 30 juli 2025

volgens mij als je hem gewoon als DHCP client gebruikt achter de Box14. hoef je helemaal niet moeilijk te gaan doen met scripts enzo. de Box14 zorgt dan voor de routering van het tv verkeer.

alleen zit je dan wel weer met dubbele nat. maar dat hoeft niet per se een probleem te zijn.

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 30 juli 2025

Box14 is voor 4gbit lijnen. mocht er een 4gbit abonnement actief zijn moet deze box blijven zitten en wordt het nat achter nat helaas.

Unifi kan niet overweg met pppoe op deze snelheden. 
even testen of iptv werkt mocht dit niet werken even script draaien. Letop bij upgrade ui os moet script weer opnieuw gedraaid worden. 

Ik heb inderdaad nu een 4gb lijn en dat werkt prima. Het abonnement zal ik overigens t.z.t. naar beneden bijstellen omdat ik 4gb gewoon niet nodig heb. Vanwege actie pakket heb ik deze keuze gemaakt. 
Daarnaast heb ik voorheen ook Nat achter Nat gehad en hier nooit problemen mee ondervonden. 
Wanneer de KPN DIW7022 gewoon gaat werken in het Unifi netwerk zonder al die scripts te hoeven gebruiken zou dat natuurlijk een welkome oplossing zijn. 
Ik ga de Unifi gateway er binnenkort gewoon tussen zetten en dan zie ik snel genoeg wat er gebeurt. 

Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle voorstellen die ik kan uitproberen 😊

Indien er nog suggesties zijn…deze zijn altijd welkom. 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+5
  • Helper
  • 351 reacties
  • 30 juli 2025

4gb gaat je ook niet halen met de MAX omdat deze 2,5gbnic heeft en max 2.3gb kan doorvoeren.

Laat je ons weten of het gelukt is. En bij vragen gewoon stellen 😃 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2733 reacties
  • 30 juli 2025
Maikel Drost schreef:

Unifi kan niet overweg met pppoe op deze snelheden. 

De UCG Fiber kan met gemak 4 Gigabit aan, ik heb hem hier draaien direct op het ONT.
Twee maanden lang 4 Gigabit getest. Maar inderdaad, met de UCG Max ga je dat niet halen!

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 17 augustus 2025

Kan je uitleggen hoe je hem direct aangesloten hebt op de ONT.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2733 reacties
  • 17 augustus 2025
Gerbenf1 schreef:

Kan je uitleggen hoe je hem direct aangesloten hebt op de ONT.

Gewoon met een kan kabel op de WAN aansluiting.

Heb even geen pc voor me, hier screenshot via de app. 

• Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 17 augustus 2025

Ok sorry dacht dat je rechtstreeks op de glasvezel ging 🙈

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2733 reacties
  • 17 augustus 2025
Gerbenf1 schreef:

Ok sorry dacht dat je rechtstreeks op de glasvezel ging 🙈

Dan praat je over “zonder ONT”, maar dat kan ook. Je moet dan een SPF+ module kopen en dat nummer aanmelden bij KPN. Let op, enkel met de UCG Fiber kan dit.

Reageer