Skip to main content
Vraag

Update modem: heeft dit effect op mijn pairbonding?

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img

Ik heb bericht gekregen over een update van mijn modem. Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo’n zin in. Hoogstwaarschijnlijk verlies ik dan (weer) al mijn domotica instellingen, en dat zijn er nogal wat. KPN kan mij ook nog niet vertellen waar nou mijn winst zit na deze update. 
ik zou dan zeggen don’ fix if it ain’t broken, BLIJF ER AF! Alles werkt nu prima.

En  als alle software gelijk getrokken wordt met de Box 12, wat gebeurt er dan met mijn pair bonding?

Voor nu trek ik echt de stekker eruit vannacht…🤦🏼‍♀️

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8320 reacties
  • 25 maart 2025

Beste ​@JacqyB die update ontkom je niet aan, de pairbonding blijft gewoon werken.

Dus de modem uitzetten is zinloos. Als je de modem weer aan zet, komt de update alsnog binnen.

De KPN modemsoftware is in grote lijnen gelijk, maar kan op sommige punten (intern) iets afwijken i.v.m. de hardware-eigenschappen van de verschillende typen modems.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4398 reacties
  • 25 maart 2025

Hier heb ik al een klein jaartje een V10 met de KPN Software en dit werkt stabiel.

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 25 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@JacqyB die update ontkom je niet aan, de pairbonding blijft gewoon werken.

Dus de modem uitzetten is zinloos. Als je de modem weer aan zet, komt de update alsnog binnen.

De KPN modemsoftware is in grote lijnen gelijk, maar kan op sommige punten (intern) iets afwijken i.v.m. de hardware-eigenschappen van de verschillende typen modems.

Volgens de KPN medewerker zal de update als het modem uitstaat op het moment van uitrol niet lukken, als het modem weer aan gaat zal de update  niet alsnog gedaan worden, volgens die medewerker. Punt is dat de software op de 12 een aantal instellingen die we nu hebben niet  ondersteunen, daarom hebben we de 10 en niet de 12.

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 25 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Hier heb ik al een klein jaartje een V10 met de KPN Software en dit werkt stabiel.

Ja wij dus ook. Daarom hoef ik geen update🤣

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4398 reacties
  • 25 maart 2025

Wat mis je dan qua instellingen? Inmiddels is er wel wat meer mogelijk dan toen de kpn software net werd uitgerold.

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 25 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Wat mis je dan qua instellingen? Inmiddels is er wel wat meer mogelijk dan toen de kpn software net werd uitgerold.

Wij hebben nog bonded pair. Daarom zijn wij ook niet meegenomen in de updates.

het gaat om toewijzingen die niet konden op de 12, en wel op de 10. ( ook niet op de 10 A trouwens) als nu alle software gelijk getrokken wordt, betekent dat in feite dat we een vermomde 12 hebben?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4398 reacties
  • 25 maart 2025

Je hebt een 10, de 12 kan geen pairbonding aan. En de V10 heeft dan weer geen wifi 6. Het zijn echt twee verschillende modems.

• 13273 reacties
  • 25 maart 2025

Dat de software gelijk getrokken wordt betekent niet dat specifieke hardware kenmerken zoals pairbonding de nek omgedraaid worden. De eerste versies van de nieuwe KPN software ondersteunden dat nog niet en daarom kwamen mensen met pairbonding toen ook nog niet in aanmerking voor de KPN Software. De nieuwste versie ondersteunt echter wel pairbonding.

De versienummers voor de V10 beginnen met "V10.", die voor de Box 12 met "V12.". Alleen daaraan kun je al zien dat ze specifiek voor de betreffende modellen aangepast zijn. Overigens is de KPN Software inmiddels ook beschikbaar voor de V10a, de SuperWifi 2 en 1 en komt ook voor de Experia WiFi en dat zijn toch echt heel andere apparaten. 

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 25 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Je hebt een 10, de 12 kan geen pairbonding aan. En de V10 heeft dan weer geen wifi 6. Het zijn echt twee verschillende modems.

Dank, dat weet ik, dat is exact waarom we de 10 hebben en willen. 
concrete vraag; als ik morgen mijn modem weer aanzet, wordt dan alsnog de update uitgerold?

• 3265 reacties
  • 25 maart 2025
JacqyB schreef:
Ik_Combineer schreef:

Dank, dat weet ik, dat is exact waarom we de 10 hebben en willen. 
concrete vraag; als ik morgen mijn modem weer aanzet, wordt dan alsnog de update uitgerold?

Niet meteen misschien. Maar op termijn wel. Uiteindelijk kun je het niet tegenhouden. Het is alleen maar uitstel wat je bereikt.

• 3265 reacties
  • 25 maart 2025
JacqyB schreef:
Ik_Combineer schreef:

Wij hebben nog bonded pair. Daarom zijn wij ook niet meegenomen in de updates.

het gaat om toewijzingen die niet konden op de 12, en wel op de 10. ( ook niet op de 10 A trouwens) als nu alle software gelijk getrokken wordt, betekent dat in feite dat we een vermomde 12 hebben?

Je bent echt niet de enige klant die pairbonding heeft. Er zijn al behoorlijk wat klanten met pairbonding over naar de nieuwe firmware volgens mij. Daar is pairbonding ook gewoon blijven werken. Dus bij jou zal het ook blijven werken. 

JacqyB
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 26 maart 2025

Inmiddels is toch de update doorgevoerd…na het aanzetten van de modem vanmorgen.

En eerlijk gezegd, viel de schade mee🤦🏼‍♀️😂

Op een paar dipjes in de verbinding van internet en dus ook tv na, lijkt alles te werken. Verbeteringen in de interface lijken op het eerste gezicht ook inderdaad een verbetering te zijn.

Wat blijft is de gebrekkige en niet consequente communicatie vanuit KPN.

wees gewoon duidelijk in wat je kunt verwachten bij een update. Wees helder in de antwoorden die je geeft. Dat voorkomt enorm veel stress.

Reageer