Skip to main content
Beantwoord

Update modem: heeft dit effect op mijn pairbonding?

• 25 maart 2025
  • 28 reacties
  • 244 keer bekeken

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img

Ik heb bericht gekregen over een update van mijn modem. Eerlijk gezegd heb ik daar niet zo’n zin in. Hoogstwaarschijnlijk verlies ik dan (weer) al mijn domotica instellingen, en dat zijn er nogal wat. KPN kan mij ook nog niet vertellen waar nou mijn winst zit na deze update. 
ik zou dan zeggen don’ fix if it ain’t broken, BLIJF ER AF! Alles werkt nu prima.

En  als alle software gelijk getrokken wordt met de Box 12, wat gebeurt er dan met mijn pair bonding?

Voor nu trek ik echt de stekker eruit vannacht…🤦🏼‍♀️

Beste antwoord door JacqyB

Inmiddels is toch de update doorgevoerd…na het aanzetten van de modem vanmorgen.

En eerlijk gezegd, viel de schade mee🤦🏼‍♀️😂

Op een paar dipjes in de verbinding van internet en dus ook tv na, lijkt alles te werken. Verbeteringen in de interface lijken op het eerste gezicht ook inderdaad een verbetering te zijn.

Wat blijft is de gebrekkige en niet consequente communicatie vanuit KPN.

wees gewoon duidelijk in wat je kunt verwachten bij een update. Wees helder in de antwoorden die je geeft. Dat voorkomt enorm veel stress.

Bekijk origineel

28 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8586 reacties
  • 25 maart 2025

Beste ​@JacqyB die update ontkom je niet aan, de pairbonding blijft gewoon werken.

Dus de modem uitzetten is zinloos. Als je de modem weer aan zet, komt de update alsnog binnen.

De KPN modemsoftware is in grote lijnen gelijk, maar kan op sommige punten (intern) iets afwijken i.v.m. de hardware-eigenschappen van de verschillende typen modems.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4529 reacties
  • 25 maart 2025

Hier heb ik al een klein jaartje een V10 met de KPN Software en dit werkt stabiel.

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 25 maart 2025
JanD schreef:

Beste ​@JacqyB die update ontkom je niet aan, de pairbonding blijft gewoon werken.

Dus de modem uitzetten is zinloos. Als je de modem weer aan zet, komt de update alsnog binnen.

De KPN modemsoftware is in grote lijnen gelijk, maar kan op sommige punten (intern) iets afwijken i.v.m. de hardware-eigenschappen van de verschillende typen modems.

Volgens de KPN medewerker zal de update als het modem uitstaat op het moment van uitrol niet lukken, als het modem weer aan gaat zal de update  niet alsnog gedaan worden, volgens die medewerker. Punt is dat de software op de 12 een aantal instellingen die we nu hebben niet  ondersteunen, daarom hebben we de 10 en niet de 12.

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 25 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Hier heb ik al een klein jaartje een V10 met de KPN Software en dit werkt stabiel.

Ja wij dus ook. Daarom hoef ik geen update🤣

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4529 reacties
  • 25 maart 2025

Wat mis je dan qua instellingen? Inmiddels is er wel wat meer mogelijk dan toen de kpn software net werd uitgerold.

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 25 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Wat mis je dan qua instellingen? Inmiddels is er wel wat meer mogelijk dan toen de kpn software net werd uitgerold.

Wij hebben nog bonded pair. Daarom zijn wij ook niet meegenomen in de updates.

het gaat om toewijzingen die niet konden op de 12, en wel op de 10. ( ook niet op de 10 A trouwens) als nu alle software gelijk getrokken wordt, betekent dat in feite dat we een vermomde 12 hebben?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+12
  • KPN Monteur
  • 4529 reacties
  • 25 maart 2025

Je hebt een 10, de 12 kan geen pairbonding aan. En de V10 heeft dan weer geen wifi 6. Het zijn echt twee verschillende modems.

• 13295 reacties
  • 25 maart 2025

Dat de software gelijk getrokken wordt betekent niet dat specifieke hardware kenmerken zoals pairbonding de nek omgedraaid worden. De eerste versies van de nieuwe KPN software ondersteunden dat nog niet en daarom kwamen mensen met pairbonding toen ook nog niet in aanmerking voor de KPN Software. De nieuwste versie ondersteunt echter wel pairbonding.

De versienummers voor de V10 beginnen met "V10.", die voor de Box 12 met "V12.". Alleen daaraan kun je al zien dat ze specifiek voor de betreffende modellen aangepast zijn. Overigens is de KPN Software inmiddels ook beschikbaar voor de V10a, de SuperWifi 2 en 1 en komt ook voor de Experia WiFi en dat zijn toch echt heel andere apparaten. 

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 25 maart 2025
Ik_Combineer schreef:

Je hebt een 10, de 12 kan geen pairbonding aan. En de V10 heeft dan weer geen wifi 6. Het zijn echt twee verschillende modems.

Dank, dat weet ik, dat is exact waarom we de 10 hebben en willen. 
concrete vraag; als ik morgen mijn modem weer aanzet, wordt dan alsnog de update uitgerold?

• 3701 reacties
  • 25 maart 2025
JacqyB schreef:
Ik_Combineer schreef:

Dank, dat weet ik, dat is exact waarom we de 10 hebben en willen. 
concrete vraag; als ik morgen mijn modem weer aanzet, wordt dan alsnog de update uitgerold?

Niet meteen misschien. Maar op termijn wel. Uiteindelijk kun je het niet tegenhouden. Het is alleen maar uitstel wat je bereikt.

• 3701 reacties
  • 25 maart 2025
JacqyB schreef:
Ik_Combineer schreef:

Wij hebben nog bonded pair. Daarom zijn wij ook niet meegenomen in de updates.

het gaat om toewijzingen die niet konden op de 12, en wel op de 10. ( ook niet op de 10 A trouwens) als nu alle software gelijk getrokken wordt, betekent dat in feite dat we een vermomde 12 hebben?

Je bent echt niet de enige klant die pairbonding heeft. Er zijn al behoorlijk wat klanten met pairbonding over naar de nieuwe firmware volgens mij. Daar is pairbonding ook gewoon blijven werken. Dus bij jou zal het ook blijven werken. 

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • Antwoord
  • 26 maart 2025

Inmiddels is toch de update doorgevoerd…na het aanzetten van de modem vanmorgen.

En eerlijk gezegd, viel de schade mee🤦🏼‍♀️😂

Op een paar dipjes in de verbinding van internet en dus ook tv na, lijkt alles te werken. Verbeteringen in de interface lijken op het eerste gezicht ook inderdaad een verbetering te zijn.

Wat blijft is de gebrekkige en niet consequente communicatie vanuit KPN.

wees gewoon duidelijk in wat je kunt verwachten bij een update. Wees helder in de antwoorden die je geeft. Dat voorkomt enorm veel stress.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7722 reacties
  • 27 maart 2025

Goedemorgen ​@JacqyB  en bedankt voorjouw bericht :)

Goed om te lezen dat de update is doorgevoerd maar dat de schade meeviel! En positief ook dat je de (nieuwe) interface ook daadwerkelijk als een verbetering ervaart.

Voor meer en aanvullende informatie met betrekking tot deze update zou je ook nog een kijkje kunnen nemen in deze Product Update.

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 4 april 2025

Ik zei eerder dat de ‘schade’ meeviel. Nu, een week of zo verder, merken we regelmatig weer dipjes in de verbinding, die zien we ook terug in de logs.  Internet is regelmatig traag.  Verder valt op dat het modem nog op wintertijd lijkt te staan?

wat gaat KPN hieraan doen?

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7722 reacties
  • 7 april 2025

Hoi ​@JacqyB, in dat geval zou ik je in eerste instantie aan willen raden om hierover contact op te nemen met onze Helpdesk zodat je verbinding direct kan worden doorgemeten. Het is tegenwoordig mogelijk om voor dit soort zaken een belafspraak in te plannen.

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 7 april 2025
Jan van KPN schreef:

Hoi ​@JacqyB, in dat geval zou ik je in eerste instantie aan willen raden om hierover contact op te nemen met onze Helpdesk zodat je verbinding direct kan worden doorgemeten. Het is tegenwoordig mogelijk om voor dit soort zaken een belafspraak in te plannen.

Dag Jan, dank voor je reactie. Een belafspraak maken via de link kan dus niet. De storing is niet altijd aanwezig dus de meting geeft niks aan. Pas als dat zo is krijg je de mogelijkheid een belafspraak te maken. Ook een tekortkoming van kpn service, in mijn beleving. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7722 reacties
  • 7 april 2025

Je kunt ten alle tijden een belafspraak inplannen ​@JacqyB , dat staat verder los van het feit of je wel of geen storing ervaart! Ik heb het voor de zekerheid net zelf even geprobeerd en ik kan zonder problemen een belafspraak maken. Gezien de problemen die je nu weer ervaart, is bellen echt de beste optie omdat we je dan direct verder kunnen helpen.

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 7 april 2025

Ha Jan, nou, via Dottie toch een belafspraak gehad. Ticket aan laten maken want de eerste lijn kan hier ook niets mee. Ik ben benieuwd…🙏🏻

geheugen van het modem loopt gewoon vol, dus geen werkgeheugen meer, vandaar ws de verbrekingen. Overigens, ik kan mijn tweede lijn ook niet meer zien sinds de update . Eerder hadden we het probleem dat er verschil in beide lijnen zat wat dus ook traagheid veroorzaakte.  Nu kunnen we niet meer zien of er  verschil in beide zit. Das wel jammer…

net geconstateerd dat we dus toch een lijn kwijt zijn!

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 7 april 2025
JacqyB schreef:

Ha Jan, nou, via Dottie toch een belafspraak gehad. Ticket aan laten maken want de eerste lijn kan hier ook niets mee. Ik ben benieuwd…🙏🏻

geheugen van het modem loopt gewoon vol, dus geen werkgeheugen meer, vandaar ws de verbrekingen. Overigens, ik kan mijn tweede lijn ook niet meer zien sinds de update . Eerder hadden we het probleem dat er verschil in beide lijnen zat wat dus ook traagheid veroorzaakte.  Nu kunnen we niet meer zien of er  verschil in beide zit. Das wel jammer…

net geconstateerd dat we dus toch een lijn kwijt zijn!

Weer Service gebeld, kunnen niets omdat er al een ticket is aangemaakt. Ik wil dat er een spoedje van gemaakt wordt omdat we nu de helft snelheid kwijt zijn, en dat kan dus niet. Ik ben wederom niet blij!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • 22109 reacties
  • 7 april 2025

Met een spoedje bedoel je waarschijnlijk dat er sprake zou zijn van een spoedgeval. Dat is natuurlijk niet aan de orde. Je mist alleen wat snelheid. 

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 7 april 2025
Joep1965 schreef:

Met een spoedje bedoel je waarschijnlijk dat er sprake zou zijn van een spoedgeval. Dat is natuurlijk niet aan de orde. Je mist alleen wat snelheid. 

De helft, is niet een beetje. En ook niet war ik voor betaal.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7722 reacties
  • 8 april 2025

Goedemorgen ​@JacqyB :)
Fijn om te lezen dat er inmiddels een ticket is aangemaakt, dat betekent dat de juiste afdeling zich over je probleem ontfermt. Helaas kan ik dit proces niet voor je versnellen, het spijt me. Uiteraard hoop ik natuurlijk wel dat dit probleem zo snel mogelijk wordt opgelost!

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 9 april 2025

Na nogmaals bellen vanmorgen bleek er toch een kpn probleem te zijn. Monteur in kunnen plannen die vanmiddag geweest is. Er bleek iets los getrokken te zijn in zowel de wijkkast  als de centrale kast waardoor we dus lijn 1 kwijt waren. Dit is direct verholpen.

blijft alleen nog de verbrekingen van steeds ongeveer een minuut waarna de verbinding weer hersteld. Modem blijft wel gewoon online. Ook het volllopen van het werkgeheugen van het modem is onverklaarbaar, evenals het feit dat het modem nog op wintertijd staat.

verder inmiddels geconstateerd dat we beide lijnen niet meer naast elkaar kunnen uitlezen, wel apart. Ook de FACT fouten zijn niet meer inzichtelijk.

waarom is hier voor gekozen?

dan nog dit; fijn dat je je apparaten die verbonden zijn een naam kan geven, maar liever gezien dat ze dan gekoppeld kunnen worden aan het MAC adres, ipv het IP.

waarom is daar voor gekozen?

ik hoor het graag!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7722 reacties
  • 15 april 2025

Fijn om te lezen dat er inmiddels een monteur is geweest ​@JacqyB :)

Is het inmiddels al weer mogelijk om beide lijnen naast elkaar uit te lezen? Waarom de FACT fouten niet meer inzichtelijk zijn, durf ik niet direct te zeggen dus ik weet ook niet waarom hiervoor is gekozen. Datzelfde geldt voor het feit dat je apparaten een naam kunt geven  en deze kunt koppelen aan het MAC adres in plaats van het IP adres. Misschien dat ​@Ik_Combineer hier nog iets over kan zeggen? Zo niet, zal ik intern navraag voor je doen!

JacqyB
Slimmerik
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 53 reacties
  • 15 april 2025
Jan van KPN schreef:

Fijn om te lezen dat er inmiddels een monteur is geweest ​@JacqyB :)

Is het inmiddels al weer mogelijk om beide lijnen naast elkaar uit te lezen? Waarom de FACT fouten niet meer inzichtelijk zijn, durf ik niet direct te zeggen dus ik weet ook niet waarom hiervoor is gekozen. Datzelfde geldt voor het feit dat je apparaten een naam kunt geven  en deze kunt koppelen aan het MAC adres in plaats van het IP adres. Misschien dat ​@Ik_Combineer hier nog iets over kan zeggen? Zo niet, zal ik intern navraag voor je doen!

Dag Jan,

ik kan de info van beide lijnen niet inzien. WAN info is niet zichtbaar ( niet actief staat er)

Reageer