Skip to main content

Al een paar jaar is mijn internet van KPN zeer instabiel. Eerst had ik alleen de Experia box 10 in de meterkast. Daarna werd geadviseerd extra acces punten in het huis te zetten. Dezelfde klachten bleven. Daarna een google mesh aangeschaft en voldoende acces punten in het huis geplaats. Nog steeds dezelfde problemen. Na contact met KPN steeds het antwoord dat de verbinding in orde is. Echter ook bij internetten direct op het modem via wifi en/of vaste kabel dezelfde problemen. Advies van KPN om de modem om te ruilen voor een box 12. Daarmee was het helaas nog slechter. Uiteindelijk besloten om een KPN monteur te laten komen met het risico de kosten te moeten betalen als het in mijn installatie zit. De monteur kwam langs en op mijn vraag of ik nu eindelijk goede internet zou krijgen was zijn antwoord of je krijgt een goed verhaal. Volgens de monteur zijn namelijk de software updates van de modems de boosdoener zijn en KPN heeft dit na vele nieuwe updates nog steeds niet op orde. De monteur gaf zelf aan thuis dezelfde problemen te hebben. KPN geeft dit alleen niet toe en laat klanten met de frustratie zitten van slecht werkende internet. Ik heb de monteur bedankt voor zijn eerlijke uitleg en daar direct achter gezegd at mijn probleem dus nog niet is opgelost. Daarop gaf hij aan opnieuw een nieuwe modem (terug Experia box 10) te willen installeren. Daar was het probleem iets kleiner dan bij de box 12. Hierbij gaf hij als advies om te voorkomen dat de software van de Experia box 10 wordt geupdate omdat de problemen dan weer terug zijn. Na installatie van de Experia box 10 met originele software werkt alles perfect. Dit is nu ongeveer 4 weken. Geen enkele issue gehad. Helaas nu net een e-mail ontvangen dat jullie de software van de Experia box 10 vannacht gaan updaten. Ondanks jullie mooie verhaal dat jullie willen standaardiseren en verbeteren is het alleen maar een ZEER grote verslechtering. Ik trek de stekker er dus wel uit vannacht zodat de update niet gedaan kan worden. Ik verwacht meer van een bedrijf als KPN. Ik heb heel veel forums gelezen met allemaal klachten van vergelijkbare aard. Een beetje jammer dat in geen enkele van de adviezen de werkelijk oorzaak van het probleem wordt genoemd namelijk slechte software updates. Daar adviseren ze allerlei extra apparatuur aan te schaffen wat weer extra geld kost en het probleem niet oplost. Jullie geven geen ondersteuning voor derden producten (Google mesh) terwijl het probleem veroorzaakt wordt door jullie modem. Zoals eerder gemeld werkt het nu al een maand met de oorspronkelijke software zonder problemen en heb ik ook altijd de snelheid volgens mijn abonnement. Na update is de verbinding slecht, instabiel en haal ik vaak de abonnementssnelheid niet. Het is een lang verhaal maar ik hoop dat u begrijpt dat ik er geen enkele vertrouwen in heb dat het met de nieuwste software update wel naar behoren werkt. Anders dan via deze weg is het ook lastig communiceren met KPN en zeker om een goed en eerlijk antwoordt te krijgen. Nu mijn vraag: Wanneer kan KPN garanderen dat alles naar behoren blijft werken na een software update? Zolang die garantie er namelijk niet is zal ik proberen de update van de software te voorkomen.

Beste ​@Modem aub niet updaten die update komt gewoon een keer, kun je niet tegenhouden.

Beste ​@JanD daar ben ik ook bang voor. Ik moet iets proberen om het tegen te houden totdat ze eindelijk met een fatsoenlijke update komen. Helaas zijn de overstap opties beperkt. Ziggo is een optie maar naar ik begrijp ook niet veel beter. Glasvezel ook nog lang niet aan de orde anders had ik Delta kunnen proberen. Het is onbegrijpelijk dat een bedrijf als KPN dit niet op orde heeft. Blijkbaar zitten de programmeurs in India (Lekker goedkoop) maar zoals het gezegd aangeeft blijkbaar goedkoop is uiteindelijk duurkoop.

Zit jij soms in een buitengebied of ver weg van de centrale??

Beste ​@Joep1965 nee hoor, midden in Zwolle. Maar helaas net in een straat die nog geen glasvezel heeft en waar ook nog niet bekend is wanneer dat er wel gaat komen.

Sorry maar ik weet niet welke monteur dat is geweest. (Werk niet in de regio zwolle) maar die mag van mij direct zijn bus en werkkleding inleveren. Wat een verademing is de KPN Software. Enige probleem die ik ervaar is mensen die net over gaan met allerlei aanpassingen in het modem wat in het begin slecht werdt overgenomen. Maar ook dat is inmiddels verholpen. Ook ik heb een V10 (pairbonding) met de KPN Software en dit werkt uitstekend.

KPN is in een rap tempo hun modems aan het updaten, ik mag er geen cijfers over delen maar het zijn er een hoop en er komen de komende tijd nog een hoop aan. 

Op de screenshot van een paar minuten geleden zie je dat ik ook een v10 heb met kpn software dus dat ik niet lieg.

Hier ook een v10 met nieuwe firmware. Gaat prima. Maar in sommige topics lees ik wel klanten dat sommige mensen apps hebben op hun smartfoon die niet goed werken. Ipv6 uitzetten lijkt soms te helpen.

Ik heb de iPv6 bug ook gehad met de Playstation, maar die is inmiddels ook weer opgelost. 

Verder kan topicstarter hem vannacht wel uit zetten dat modem maar dan wordt hij gewoon morgen gepushed, dus dat tegenhouden is vrij zinloos. Enkel het aansluiten van een eigen modem of fritzbox houdt het tegen.

Als het goed is word de nieuwe KPN Software niet op de v10 gezet als er een Experia Wifi word gebruikt.

Zie ook de vraag van avalon88

“Mijn ouders hebben een V10 en 3x een Experia wifi. De wifi op de V10 staat dus uit. In februari hebben ze een brief gehad dat ze overgaan naar de KPN Software op hun V10. Ze hebben deze software tot heden nog steeds niet gehad.

Het zou toch niet uit moeten maken of ze wel of geen Experia wifi hebben, want de wifi op de V10 wordt toch niet gebruikt? Of worden deze gebruikers nog uitgesloten van upgrade? Dan is het wel vreemd dat ze een brief hebben gehad lijkt me?”

en het antwoord van Thomas van KPN

“Als je ouders de experia wifi's gebruiken zullen ze waarschijnlijk nog even moeten wachten voor ze overgaan op de nieuwe update. Deze worden later nog wel meegenomen”

bron (18 dagen geleden / 15 mei 2025) (direct linken naar de 2 berichten lijkt niet te werken)

In theorie kan je hem op die manier uitstellen, maar stel dat KPN volgende week aankondigd dat ook experia wifi naar KPN Software gaat (want uiteindelijk moet alles wat we ondersteunen over) dan heb je zo'n ding aangeschaft.

Verder heeft het systeem al besloten dat het tijd is voor topicstarter om over te gaan dus zal dat systeem hem nu gaan pushen.

@Ik_Combineer Wat fijn dat de V10 modem bij u wel lijkt te werken. Dit is wel de eerste KPN monteur die in mijn ogen wel een eerlijk antwoord heeft gegeven. Omdat het precies klopt wat hij heeft gezegd. Totaal geen problemen gehad zolang de modem niet geupdate is. We worden al 2 jaar aan het lijntje gehouden en hebben allerlei kosten gemaakt omdat het niet werkt. Het enige wat KPN doet is de lijn checken, en het modem laten wisselen. Helemaal in het begin waren de problemen er niet. Dan naar nu blijkt worden software updates gedaan en de problemen beginnen. Geen oplossingen die het probleem verhelpen. KPN geeft aan dat ze kosten in rekening brengen voor een monteur als het niet aan de zijde van KPN ligt. Wat op zich OK is. Echter zonder het verhaal van de monteur was ik niet achter de werkelijke reden gekomen en had KPN dus gezegd het ligt bij u. Nu dus zoals gezegd geen enkel probleem de afgelopen maand. Ik ben er vrij zeker van dat dit veranderd na de update. Tenzij ze nu eindelijk wel een keer een goed werkende update uitbrengen. Ik heb echter geen zin om weer de molen van slechte internet in te gaan zonder oplossing. Ik heb btw geen settings veranderd in het modem. Alleen de wifi uitgezet omdat ik die niet van het modem gebruik. Ik zie dat u een oud XS4all medewerker bent. Volgens die monteur zijn dat de enige medewerkers bij de helpdesk die er echt verstand van hebben en niet een standaard lijstje afwerken ondanks dat dit bij alle voorgaande belletjes ook al gedaan is. 

@VwDt ik heb begrepen dat alle modems worden geupdate zodat overal dezelfde interface staat. Op zich geen probleem zolang het allemaal blijft werken. Op dit moment zonder software update werkt alles perfect. Ik ben niet overtuigd dat dit na de update ook zo is. Ik had eerder (jaar geleden) al een keer de V10 met een nieuwe V10 vervangen en later (ruim een maand geleden) met een V12b. De V10 ging eerst goed en later niet meer. De V12b was vanaf het begin niet goed. Geen idee of die er standaard al nieuwere software op had staan. Terug naar de V10 (ruim een maand geleden) met originele firmware en alles werkt weer perfect. 

@Modem aub niet updaten KPN modem gebruikt Provider Management Protocol om instellingen en firmware te kunnen updaten. Als je in firewall deze uitgaande porten blokkeren, krijgen KPN apparaten nooit automatisch een firmware. Om deze porten te vinden, hangt de modem achter een PC en capture paar minuten de uitgaande verkeer (ingaande verkeer bij PC). Je kan de modem ook achter een switch zetten een met port mirroring het verkeer naar een PC met capture software omleiden.

In theorie kan je hem op die manier uitstellen, maar stel dat KPN volgende week aankondigd dat ook experia wifi naar KPN Software gaat (want uiteindelijk moet alles wat we ondersteunen over) dan heb je zo'n ding aangeschaft.

Verder heeft het systeem al besloten dat het tijd is voor topicstarter om over te gaan dus zal dat systeem hem nu gaan pushen.

Dat lijkt me ook verder prima maar het is duidelijk dat het in mijn geval dus niet goed werkt. Geen idee verder waarom maar duidelijk is dat alles prima werkt voordat de update wordt gedaan. Dan kan je moeilijk zeggen dat het aan de installatie bij mij thuis ligt. Ik heb gelezen dat de nieuwe update een mesh maakt met acces points. En dat er een IP conflict ontstaat tussen de mesh van het KPN systeem en die van bijvoorbeeld de google mesh. Geen idee wat daar van klopt maar zelfs zonder andere apparatuur op de V10 aangesloten werkte het niet goed op zowel WIFI als met kabel aangesloten. Veel onderbrekingen en lage internet speed.

@Modem aub niet updaten KPN modem gebruikt Provider Management Protocol om instellingen en firmware te kunnen updaten. Als je in firewall deze uitgaande porten blokkeren, krijgen KPN apparaten nooit automatisch een firmware.

Uitgaande poorten blokkeren kan niet in de oude firmware. 

Om deze porten te vinden, hangt de modem achter een PC en capture paar minuten de uitgaande verkeer (ingaande verkeer bij PC). Je kan de modem ook achter een switch zetten een met port mirroring het verkeer naar een PC met capture software omleiden.

De verbinding loopt via een PPPoE connectie. Ik heb er niet veel verstand van. Maar ik gok dat je dat niet zo makkelijk kan "capturen".

@Modem aub niet updaten KPN modem gebruikt Provider Management Protocol om instellingen en firmware te kunnen updaten. Als je in firewall deze uitgaande porten blokkeren, krijgen KPN apparaten nooit automatisch een firmware. Om deze porten te vinden, hangt de modem achter een PC en capture paar minuten de uitgaande verkeer (ingaande verkeer bij PC). Je kan de modem ook achter een switch zetten een met port mirroring het verkeer naar een PC met capture software omleiden.

Ik ben geen IT expert. Ik ben ook niet tegen het updaten van het modem. Ik vind echter wel dat alles na de update minimaal hetzelfde of beter moet werken. Niet het drama zoals het nu steeds is. Het is ook niet mogelijk om er nu een switch tussen te zetten want ik heb nog de 2 koperen telefoonlijn draadjes die eerst naar het modem gaan en pas vanaf daar een ethernet verbinding wordt. 

Hier ook een v10 met nieuwe firmware. Gaat prima. Maar in sommige topics lees ik wel klanten dat sommige mensen apps hebben op hun smartfoon die niet goed werken. Ipv6 uitzetten lijkt soms te helpen.

Het is niet sommige apps die niet werken. De hele verbinding werkt gewoon super slecht. Valt steeds uit. Lage speed. Voor software update. Perfect conform opgave wat de verbinding zou moeten zijns. Zelfs iets beter. Na software update een en al problemen.

@Modem aub niet updaten Een PPPoE verbinding kan men ook capturen, CHAP is niet moeilijk te breaken, er is genoeg tools te vinden om het te doen. Maar men hoeft geen moeite met de encryptie te verspillen. Alle KPN apparaten gebruiken hetzelfde protocol, dus als je een TV-ontvanger achter de PC hangt, kan je ook de server adressen en porten achterhalen zonder de encryptie te moeten breaken.

@Ik_Combineer KPN geeft aan dat ze kosten in rekening brengen voor een monteur als het niet aan de zijde van KPN ligt. Wat op zich OK is. Echter zonder het verhaal van de monteur was ik niet achter de werkelijke reden gekomen en had KPN dus gezegd het ligt bij u. 

KPN bepaald niet of er kosten zijn, dat bepaald de monteur. U moet akkoord gaan met kosten omdat we ook naar klanten gaan die de dsl kabel in de phone poort stoppen en dan zeggen "het heeft altijd gewerkt en er is niks veranderd" de voorrijkosten behoort een monteur enkel te rekenen als hij een probleem heeft geconstateerd in het netwerk en dit aantoonbaar uw schuld of uw eigen apparatuur zijn schuld is. 

Het is niet sommige apps die niet werken. De hele verbinding werkt gewoon super slecht. Valt steeds uit. Lage speed. Voor software update. Perfect conform opgave wat de verbinding zou moeten zijns. Zelfs iets beter. Na software update een en al problemen.

Maar dan is het toch veel logischer dat misschien het modem wel een beetje kapot was? Want met meer dan een miljoen modems in omloop gaat er wel eens eentje stuk. Als volledige uitval van de verbinding onderdeel is van deze software update zouden we 100.000e bozen klanten hebben. 

Ik heb gelezen dat de nieuwe update een mesh maakt met acces points. En dat er een IP conflict ontstaat tussen de mesh van het KPN systeem en die van bijvoorbeeld de google mesh. Geen idee wat daar van klopt.

Dat klopt in zoverre dat je geen router achter een kpn modem moet hangen. (Ja op het forum zijn de meningen daarover verdeeld) alleen het kpn modem wilt de ip adressen uit delen. Dus als die google dingen in acces point modes kunnen is dit geen probleem. Dat is niet anders tussen nieuw en oude software.

Hoogst onwaarschijnlijk. De updateronde van de SuperWifi 1 is stopgezet vanwege de grote problemen. Er worden al actief SW1's kostenloos omgeruild voor SW2's vanwege de problemen en ijzerenheinig doorzetten van de update wordt dan een te grote kostenpost. Overigens zijn ook de problemen met de SW2 nog lang niet voorbij ondanks de recente beide updates. De SW1 heeft na de eerste update al tijden geen nieuwe update gehad, dus het lijkt erop dat daar dikke problemen mee zijn. Dus een update voor de EW verwacht ík iig niet op korte termijn.

Verder heb ik een paar weken geleden een update notificatie gekregen voor mijn SW1's maar inmiddels heeft een moderator aangegeven dat dat niet had gemoeten. Hij had het over databasevervuiling waardoor die melding is verstuurd. Kortom het ontvangen van zo'n melding betekent zeker niet dat je ook daadwerkelijk aan de beurt bent.

Teslotte maakt kpn op dit moment zeker geen goede beurt met de update perikelen (ik heb in sommige topics de naam van het programma Radar al langs zien komen, net als jaren geleden bij het debacle met een V10 update) en Ziggo speelt daar inmiddels handig op in met gegarandeerde Wi-Fi!

Onnodig te zeggen dat ik op dit moment zeer tevreden ben met mijn V10 en 2 SW1's met oude firmware. Werkt prima zeker nu op de V10 de Wi-Fi ook weer aan kan. Dus die nieuwe software is nergens voor nodig, want hoewel geen echte mesh, in de praktijk werkt het naadloos én vlekkeloos. 

@Ik_Combineer KPN geeft aan dat ze kosten in rekening brengen voor een monteur als het niet aan de zijde van KPN ligt. Wat op zich OK is. Echter zonder het verhaal van de monteur was ik niet achter de werkelijke reden gekomen en had KPN dus gezegd het ligt bij u. 

KPN bepaald niet of er kosten zijn, dat bepaald de monteur. U moet akkoord gaan met kosten omdat we ook naar klanten gaan die de dsl kabel in de phone poort stoppen en dan zeggen "het heeft altijd gewerkt en er is niks veranderd" de voorrijkosten behoort een monteur enkel te rekenen als hij een probleem heeft geconstateerd in het netwerk en dit aantoonbaar uw schuld of uw eigen apparatuur zijn schuld is. 

Maar dan is het toch veel logischer dat misschien het modem wel een beetje kapot was? Want met meer dan een miljoen modems in omloop gaat er wel eens eentje stuk. Als volledige uitval van de verbinding onderdeel is van deze software update zouden we 100.000e bozen klanten hebben. 

Ik heb gelezen dat de nieuwe update een mesh maakt met acces points. En dat er een IP conflict ontstaat tussen de mesh van het KPN systeem en die van bijvoorbeeld de google mesh. Geen idee wat daar van klopt.

Dat klopt in zoverre dat je geen router achter een kpn modem moet hangen. (Ja op het forum zijn de meningen daarover verdeeld) alleen het kpn modem wilt de ip adressen uit delen. Dus als die google dingen in acces point modes kunnen is dit geen probleem. Dat is niet anders tussen nieuw en oude software.

De monteur werkt voor KPN en die bepaald of er kosten zijn niet de klant. Als het verhaal dan niet eerlijk is betaal je dus onterecht. Volgens KPN was er niks mis met het V10 modem (1 jaar geleden) maar werd het voor de zekerheid omgeruild. Een tijdje werkte het goed en toen begonnen de problemen weer. Recent was er volgens KPN via remote test nog steeds geen probleem met het in het begin goedwerkende V10 modem maar voor de zekerheid mocht het weer worden omgeruild. Dit keer voor de V12. Hierbij direct problemen en leek het nog slechter te werken dan de V10. Toen de KPN monteur laten komen en weer terug naar een nieuwe V10 modem. Alles werkt perfect met oorspronkelijke firmware. Kan me niet voorstellen dat toevallig al die modems niet goed waren. Gezien de vele feedback die ik overal gelezen heb over KPN internet zijn er ook heel veel mensen met problemen. Dat het niet met een mesh werkt is onzin. Het modem zonder software update werkt perfect met de google mesh samen die er nu achter zit. Het is gewoon duidelijk een software probleem in het modem. 

Gezien de vele feedback die ik overal gelezen heb over KPN internet zijn er ook heel veel mensen met problemen. 

Op internet reageren alleen mensen met problemen hé... De klanten zonder problemen hoor je niet.

Hoogst onwaarschijnlijk. De updateronde van de SuperWifi 1 is stopgezet vanwege de grote problemen. Er worden al actief SW1's kostenloos omgeruild voor SW2's vanwege de problemen en ijzerenheinig doorzetten van de update wordt dan een te grote kostenpost. Overigens zijn ook de problemen met de SW2 nog lang niet voorbij ondanks de recente beide updates. De SW1 heeft na de eerste update al tijden geen nieuwe update gehad, dus het lijkt erop dat daar dikke problemen mee zijn. Dus een update voor de EW verwacht ík iig niet op korte termijn.

Verder heb ik een paar weken geleden een update notificatie gekregen voor mijn SW1's maar inmiddels heeft een moderator aangegeven dat dat niet had gemoeten. Hij had het over databasevervuiling waardoor die melding is verstuurd. Kortom het ontvangen van zo'n melding betekent zeker niet dat je ook daadwerkelijk aan de beurt bent.

Teslotte maakt kpn op dit moment zeker geen goede beurt met de update perikelen (ik heb in sommige topics de naam van het programma Radar al langs zien komen, net als jaren geleden bij het debacle met een V10 update) en Ziggo speelt daar inmiddels handig op in met gegarandeerde Wi-Fi!

Onnodig te zeggen dat ik op dit moment zeer tevreden ben met mijn V10 en 2 SW1's met oude firmware. Werkt prima zeker nu op de V10 de Wi-Fi ook weer aan kan. Dus die nieuwe software is nergens voor nodig, want hoewel geen echte mesh, in de praktijk werkt het naadloos én vlekkeloos. 

Ik had ergens gelezen dat ze alle modems op dezelfde software willen zetten zodat de interface overal hetzelfde is. Met de nieuwe software wordt ook extra functionaliteit toegevoegd. Systeem kan met de nieuwe software als mesh werken met eventueel aanwezige access points. Als het modem goed werkt hoef ik niet in het modem dus de interface maakt mij niet uit. Verder gebruik ik de mesh oplossing van KPN niet. Dus voor mij is er ook geen enkele reden om de software te updaten. Ik hoop het van harte dat ze de V10 modems niet meer gaan updaten maar ik ben bang dat ze het toch een keer onverwacht gaan doen. 

Dat het niet met een mesh werkt is onzin. Het modem zonder software update werkt perfect met de google mesh samen die er nu achter zit.

Het modem heeft dan een bekabelde verbinding met de Google apparatuur. Dat is geen mesh.

Die Google apparatuur heeft onderling wel een "mesh verbinding". Maar niet met de Experiabox. 

Heb je ook tv ontvangers van KPN? 

Gezien de vele feedback die ik overal gelezen heb over KPN internet zijn er ook heel veel mensen met problemen. 

Op internet reageren alleen mensen met problemen hé... De klanten zonder problemen hoor je niet.

En dat zijn er heel veel die reageren. En nee niet iedereen die problemen heeft reageert. Ik heb al jaren problemen nu pas schrijf ik er iets over. Dus als er niet geklaagd wordt betekend niet dat iedereen tevreden is. Veel mensen stappen gewoon een keer over naar een andere provider. Heel veel mensen zitten ondertussen op glasvezel. Helaas heb ik de optie glasvezel nog niet. Het aantal mensen dat klaagt is niet direct een graadmeter over hoe het ervoor staat. 

Dat het niet met een mesh werkt is onzin. Het modem zonder software update werkt perfect met de google mesh samen die er nu achter zit.

Het modem heeft dan een bekabelde verbinding met de Google apparatuur. Dat is geen mesh.

Die Google apparatuur heeft onderling wel een "mesh verbinding". Maar niet met de Experiabox. 

Heb je ook tv ontvangers van KPN? 

Het modem is alleen voor de internet verbinding omdat er geen andere manier is om de 2 koperdraadje uit de straat naar een ethernet verbinding om te zetten. De google mesh is op een ethernet poort van het modem aangesloten. De KPN TV ontvanger is ook direct op het modem aangesloten. Verder alles wat ik met internet doe is via de google mesh. Beide werkt prima zonder software update van het modem.

Reageer