Skip to main content

Hallo,

Sinds kort gebruik in de USB-poort van mijn Experiabox V10A als spanningsbron voor andere apparatuur. Ondanks dat ik maar weinig stroom gebruik (<200mA) lijkt de USB-poort zo nu en dan kort uit te vallen, waardoor de apparatuur reset, heel irritant.

Ik hoor van de klantenservice dat de USB-poort niet ondersteund wordt, maar dat lijkt me niet de bedoeling: er wordt immers wél met de USB-poort geadverteerd (Bijvoorbeeld hier). De klantenservice stuurt mij vervolgens naar dit forum. Heeft iemand suggesties? Kan mijn V10A omgeruild worden voor een Box12 zodat ik die USB-poort(en) zou kunnen proberen?

@HenkPieter Het antwoord is kort !!! NEE HELAAS,


@HenkPieter Het antwoord is kort !!! NEE HELAAS,

Beste tonymelony, dat antwoord is wat té kort, want het is niet duidelijk. "NEE” jij hebt geen suggesties, "NEE” mijn V10A kan niet worden omgeruild voor een Box12, wat bedoel je?

 

Als KPN inderdaad geen enkele ondersteuning wil leveren voor USB poorten en er wél mee adverteert ga ik wel naar de Reclame Code Commissie, eens kijken of die dit ook normaal gedrag vinden.


Hallo @HenkPieter 

Wat @tonymelony vermoedelijk (ook) bedoelt:
Ik verwacht niet dat KPN hiervoor de V10A zal omruilen voor een Box 12.


Hallo @HenkPieter , in de blog worden de usb poorten alleen maar genoemd en verder geen functionele beschrijving, want dat heeft de consumentenversie van het modem niet.

Bij geen enkel consumentenmodem van KPN wordt de usb poort ondersteund.

Een wisseling van modem vragen is dus zinloos en zal niet worden gehonoreerd door KPN.

 

 


Die USB poorten zouden ze inderdaad wel uit dat verhaaltje kunnen halen ja. Net als dat WPA 3 overigens... want dat werkt ook nog niet...


Een USB-A 3.1 poort zou in theorie 900 mA op 5 V moeten kunnen leveren. Ik heb ook wel eens geprobeerd een Raspberry Pi servertje (ongeveer 200 mA) op die manier aan te sluiten op een USB-poort van een Fritz!Box 7590 om zodoende een stopcontact vrij te maken. Maar syslog liet dan voortdurend  ondervoltage messages zien. Ook een MoCa-apparaatje aangesloten op die manier gaf problemen.

Het ligt dus in mijn ervaring niet zozeer aan de KPN Experia box maar meer algemeen aan de implementatie van de USB 3.1 spec.


Hallo @HenkPieter , in de blog worden de usb poorten alleen maar genoemd en verder geen functionele beschrijving, want dat heeft de consumentenversie van het modem niet.

Bij geen enkel consumentenmodem van KPN wordt de usb poort ondersteund.

Een wisseling van modem vragen is dus zinloos en zal niet worden gehonoreerd door KPN.

 

 

De USB poort niet ondersteunen maar er wel mee opscheppen kan dus in mijn ogen niet. Als het niet functioneel is hoef je ook niet te vertellen dat 'ie er op zit.

 

Een USB-A 3.1 poort zou in theorie 900 mA op 5 V moeten kunnen leveren. Ik heb ook wel eens geprobeerd een Raspberry Pi servertje (ongeveer 200 mA) op die manier aan te sluiten op een USB-poort van een Fritz!Box 7590 om zodoende een stopcontact vrij te maken. Maar syslog liet dan voortdurend  ondervoltage messages zien. Ook een MoCa-apparaatje aangesloten op die manier gaf problemen.

Het ligt dus in mijn ervaring niet zozeer aan de KPN Experia box maar meer algemeen aan de implementatie van de USB 3.1 spec.

De USB 2.0 van een Experiabox v10a is dus nu het probleem, maar met een 500mA Samsung telefoonoplader draait het als een zonnetje… Lijkt me dus toch een probleem van KPN in dit geval.

Ik zou daarom graag de USB 3.0 van de Box12 proberen, maar dan moet KPN wel een beetje mee willen werken, en daar lijkt het niet op… :-(


In de nodige handleidingen en beschrijvingen van de diverse modems staat duidelijk vermeld dat de USB-poorten aanwezig zijn, maar niet werkend c.q. actief @HenkPieter 


Ik heb er een kleine meteropnemer aan hangen. Gaat prima. Staat er misschien iets van ecomode aan want dat heeft invloed op aansluitingen zoals ethernet wifi en usb.


De USB poort niet ondersteunen maar er wel mee opscheppen kan dus in mijn ogen niet. Als het niet functioneel is hoef je ook niet te vertellen dat 'ie er op zit.

Hi @HenkPieter, er mee opscheppen doen we niet, maar we benoemen wel dat ze er op zitten. De USB is bedoeld voor Backup internet, een product dat gebruikt wordt bij de zakelijke markt. Ik snap dat je er van baalt dat het niet lukt om je andere apparaten stabiel van stroom te voorzien, ondanks dit is het helaas niet mogelijk om hiervoor een ander modem toe te sturen. Ik hoop dan ook dat @BruisTablet op het juiste spoor is, en wil je aanraden om de eco instellingen van je modem te controleren. 


De USB poort niet ondersteunen maar er wel mee opscheppen kan dus in mijn ogen niet. Als het niet functioneel is hoef je ook niet te vertellen dat 'ie er op zit.

Hi @HenkPieter, er mee opscheppen doen we niet, maar we benoemen wel dat ze er op zitten. De USB is bedoeld voor Backup internet, een product dat gebruikt wordt bij de zakelijke markt. Ik snap dat je er van baalt dat het niet lukt om je andere apparaten stabiel van stroom te voorzien, ondanks dit is het helaas niet mogelijk om hiervoor een ander modem toe te sturen. Ik hoop dan ook dat @BruisTablet op het juiste spoor is, en wil je aanraden om de eco instellingen van je modem te controleren. 

Ermee opscheppen doen jullie wel, want Backup Internet heeft natuurlijk niets aan een USB 3.0 poort terwijl dat specifiek wordt benoemd. En uiteraard staat er geen ECO stand aan.

Het is natuurlijk mogelijk een ander modem te sturen (de PostNL rijdt wel!), maar u wilt het niet doen, dat is wat anders...


De USB poort niet ondersteunen maar er wel mee opscheppen kan dus in mijn ogen niet. Als het niet functioneel is hoef je ook niet te vertellen dat 'ie er op zit.

Hi @HenkPieter, er mee opscheppen doen we niet, maar we benoemen wel dat ze er op zitten. De USB is bedoeld voor Backup internet, een product dat gebruikt wordt bij de zakelijke markt. Ik snap dat je er van baalt dat het niet lukt om je andere apparaten stabiel van stroom te voorzien, ondanks dit is het helaas niet mogelijk om hiervoor een ander modem toe te sturen. Ik hoop dan ook dat @BruisTablet op het juiste spoor is, en wil je aanraden om de eco instellingen van je modem te controleren. 

Ermee opscheppen doen jullie wel, want Backup Internet heeft natuurlijk niets aan een USB 3.0 poort...

Nou... misschien komt er nog wel eens een 5G variant die hogere snelheden aan kan dan 480 mbit 😉😁


Het is natuurlijk mogelijk een ander modem te sturen (de PostNL rijdt wel!), maar u wilt het niet doen, dat is wat anders...

Al zou ik dit persoonlijk voor je willen regelen, ik heb me aan de regels van KPN te houden en dit is niet een reden om een modem om te ruilen. Er is geen knop met ‘stuur nieuw modem’ aanwezig, wij kunnen enkel een nieuw modem verzenden als volgens ons stappenplan, na het volgen van meerdere metingen en tests, blijkt dat een modem een mankement vertoont. De USB poorten zijn niet in dit stappenplan opgenomen, omdat ze buiten de ondersteuning vallen. Het is voor mij dus letterlijk écht niet mogelijk om een ander modem te sturen. Ik had graag ander nieuws voor je gehad, maar ik kan het niet mooier maken dan het is!


Het is in elk geval goed om te weten dat KPN door de Reclame Code Commissie op de vingers is getikt voor misleiding.

Adverteren met de USB-poorten is niet toegestaan als de poorten niet normaal gebruikt kunnen worden.

 

De uitspraak is hier te vinden: https://www.reclamecode.nl/uitspraken/resultaten/elektronische-apparaten-2022-00303/383800/