N.a.v. een bericht in een ander topic over de V10 update, op verzoek van moderator Erwin van KPN een eigen topic gestart.
Ik heb in mijn thuisnetwerkje onder andere een aantal Pi's draaien die een vast IP-adres hebben. Tijdens mijn vakantie is (helaas) de software van de V10 geüpdatet. En dat is nou niet bepaald een succes.
V10 gebruikt nu standaard een hele andere IP-range. Dus een aantal apparaten onbereikbaar. Maandag de hele dag aan het kloten geweest met de instellingen van de nieuwe software, En ik ben er klaar mee. Kort samengevat: de nieuwe v10 software slaat instellingen en wijzigingen consequent NIET op.
-ik gebruik NIET de wifi van de Experiabox, had ik uitgeschakeld. Na de update schakelt wifi zichzelf in. Ik zet het uit. Modem schakelt het weer in. Enz. enz.
-het standaard password om in te loggen is nu “inloggen@v10". Het allereerste wat ik gedaan heb is dat password vervangen door een eigen password. Dit wordt echter niet opgeslagen. Wat ik ook doe, het blijft “inloggen@v10”. Dat dit niet veranderd kan worden vind ik eigenlijk wel een veiligheidsissue!
-Ik heb nog vaste telefonie. Gebruik dat weliswaar niet meer, maar heb het nog wel. Vaste telefonie is nu echter niet meer actief.
-Ik wil een aantal aangesloten apparaten een eigen naam geven, in plaats van “Device-99". De eigen naam wordt soms wel opgeslagen, soms niet en heb al gezien dat na een reset van het modem de eigen naam weer vervangen zijn door de standaard benamingen.
-IP-adressen reserveren werkt niet of niet goed. Het is ten eerste al niet mogelijk om makkelijk een overzicht te krijgen van de vastgezette IP-adressen. Heb gisteren een aantal keer gehad dat vaste IP-adressen toch niet vastgezet werden, of een ander adres kregen dan ik ingegeven had, of weer teruggezet waren naar het automatisch toegewezen IP-adres.
En toen ben ik er mee gestopt. De oude V10 had wat beperkingen maar werkte erg stabiel. Deze firmware-versie is k*t-met-peren. En wat mij vooral mateloos irriteert is dat KPN niet vooraf aankondigt dat de update je hele netwerk overhoop zal gooien en dat ik uren heb zitten kloten om eea. aan te passen, zonder resultaat.