Skip to main content
Antwoord

V10 van V1.01.00T04.3 naar V1.01.00T04.4

• May 23, 2025
  • 23 reacties
  • 484 keer bekeken

LEDje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Mijn vriendin heeft net als ik de Experiabox v10, maar dan met SW1. Het is mij duidelijk dat de v10 bij haar daarom nog niet de upgrade naar de KPN software heeft gehad, in tegenstelling tot bij mij.

Ongeveer 1 week geleden heeft de v10 bij haar wel een kleine update gekregen van V1.01.00T04.3 Intermediate naar V1.01.00T04.4 Intermediate, met als jaartal 2025. Is dit een beveiligingsupdate? En kan hier wat meer informatie over worden gegeven?

Misschien is het een goed idee om via een apart topic op dit forum, vanuit KPN, klanten te informeren dat de v10’s i.c.m. SW1 deze kleine update krijgen.

Beste antwoord door Erik van KPN

Ik snap de vraag, ​@LEDje. Het gaat hier om een onder water pre-migratie update. Voegt verder inhoudelijk niets toe, behalve het makkelijker maken voor ons om later de migratie naar de KPN Software te doen. We rollen deze versie over de hele linie uit bij nog niet gemigreerde V10's.

23 reacties

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • May 23, 2025

Ik snap de vraag, ​@LEDje. Het gaat hier om een onder water pre-migratie update. Voegt verder inhoudelijk niets toe, behalve het makkelijker maken voor ons om later de migratie naar de KPN Software te doen. We rollen deze versie over de hele linie uit bij nog niet gemigreerde V10's.

• May 23, 2025

Scherp ​@LEDje mij was dat nog niet opgevallen, maar inderdaad ik heb deze update ook. Ik had eerder deze week al wel gezien dat de uptime van de V10 heel kort was, zodat ik een herstart vermoedde, maar ik had verder alleen naar het woord "intermediate" in het versienummer gekeken. De "4" ervoor ipv de "3" die er al tijden stond, had ik nog niet gezien. 

LEDje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 23, 2025

Scherp ​@LEDje mij was dat nog niet opgevallen, maar inderdaad ik heb deze update ook. Ik had eerder deze week al wel gezien dat de uptime van de V10 heel kort was, zodat ik een herstart vermoedde, maar ik had verder alleen naar het woord "intermediate" in het versienummer gekeken. De "4" ervoor ipv de "3" die er al tijden stond, had ik nog niet gezien. 

‘Forget the headlines, just give me the details.’  (I.p.v. andersom.) 😁

Dit soort zaken juist opmerken zegt wat over hoe ik in het leven sta.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

‘Forget the headlines, just give me the details.’  (I.p.v. andersom.) 😁

Ja, same! 😄

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • June 24, 2025

V1.01.00T04.4 heeft de WiFi op de V10 weer op “Aan” gezet? Was dat de bedoeling wanneer je SuperWiFi 2 punten hebt?

• June 25, 2025

Het lijkt er inderdaad op dat met deze update Wi-Fi weer gewoon aan kan, ook met kpn Wi-Fi punten. Zo ontstaat er een soort van ad hoc "mesh" netwerk. Ik heb inmiddels de SW1 die naast de V10 hing verplaatst naar de 1ste verdieping. En ik heb nu overal nóg betere Wi-Fi dan ik al had. Het enige is dat de Thuis app alleen Wi-Fi apparaten laat zien die verbinding maken met een SW1, niet die verbonden zijn met de V10. Daarvoor is het wachten op de nieuwe KPN Software. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Wees je er wel bewust van dat op de V1.01.00T0xx versies de wifi van de V10 niet de seamless roaming mesh heeft die het wel gaat hebben nadat het over is naar de KPN Software. Dat is ook de reden dat op de oudere firmware de wifi op de V10 automatisch uitgaat bij het aansluiten van SuperWifi. Want die meshen onderling wel op die manier.

Dus als je ervoor kiest om de wifi aan te zetten op de V10, dan kan het zijn dat je merkt dat (sommige van) je eindapparaten minder vloeiend wisselen van wifipunt. 

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • July 2, 2025

Hoi Erik,

Waar het mij om ging is dat, na de update van V1.01.00T04.3 naar V1.01.00T04.4 de WiFi op de V10 weer was aangezet/geactiveerd.

Ik heb al langer SW punten in mijn thuisnetwerk hangen en deze inmiddels vervangen door 3x SW2 punten. Bij de installatie van de SW1 punten werd inderdaad de WiFi op de V10 uitgezet.

Het verbaasde mij dan ook dat er een tussentijdse update op de V10 is gezet op 02-jun-2025, waarna ik later ontdekte dat de WiFi op de V10 weer aangezet was. Dit lijkt mij niet de bedoeling van een tussentijdse update op de V10, toch?

LEDje
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 3, 2025

Hoi Erik,

Waar het mij om ging is dat, na de update van V1.01.00T04.3 naar V1.01.00T04.4 de WiFi op de V10 weer was aangezet/geactiveerd.

Ik heb al langer SW punten in mijn thuisnetwerk hangen en deze inmiddels vervangen door 3x SW2 punten. Bij de installatie van de SW1 punten werd inderdaad de WiFi op de V10 uitgezet.

Het verbaasde mij dan ook dat er een tussentijdse update op de V10 is gezet op 02-jun-2025, waarna ik later ontdekte dat de WiFi op de V10 weer aangezet was. Dit lijkt mij niet de bedoeling van een tussentijdse update op de V10, toch?

@RBu1958 , goede vraag!

Het was mij ook al opgevallen dat de Wifi op de V10 zelf bij mijn vriendin aanstaat. Ik vond het al wat vreemd, maar wist niet dat dit gebeurd was door de update naar V1.01.00T04.4 Intermediate.

Ik ben benieuwd naar het antwoord op je vraag, ook omdat de V10 bij mijn vriendin in ongeveer 1 maand tijd 5 X storing heeft gehad waarbij het lampje bij services oranje of rood brandde en de online servicetool van de website van KPN geen verbinding kon maken met de V10. Komt misschien doordat de WiFi ook op de V10 zelf aanstaat, naast de WiFi op de SW1-punten. Dit gebeurde sinds de update.

Deze storingen hebben we telkens opgelost d.m.v. een hard reset.

• July 6, 2025

Wees je er wel bewust van dat op de V1.01.00T0xx versies de wifi van de V10 niet de seamless roaming mesh heeft die het wel gaat hebben nadat het over is naar de KPN Software. Dat is ook de reden dat op de oudere firmware de wifi op de V10 automatisch uitgaat bij het aansluiten van SuperWifi. Want die meshen onderling wel op die manier.

Dus als je ervoor kiest om de wifi aan te zetten op de V10, dan kan het zijn dat je merkt dat (sommige van) je eindapparaten minder vloeiend wisselen van wifipunt. 

Integendeel, het wisselen van Wi-Fi tussen V10 en de beide SW1's verloopt uitermate naadloos. Ik vraag me af of het met de nieuwe software beter gaat worden, want zeker praktisch gezien kan dat eigenlijk niet. Alleen de Thuis app werkt niet mee (!): daarin kan ik alleen de Wi-Fi apparaten (en hun karakteristieken) zien die met een SW1 gekoppeld zijn. 

Francois
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+14
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

V1.01.00T04.4 wanneer voor iedereen beschikbaar die nog op V1.01.00T04.3 zitten ?

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ook de vervangende V10 bij mij heeft nog V1.01.00T04.3, in tegenstelling tot de haperende V10 die ik eerst had. De vorige V10 had wel V1.01.00T04.4. ​@Erik van KPN 

Ik heb namelijk een aantal maanden geleden de vorige V10 mogen omruilen voor een vervangende V10, vanwege haperingen in de vaste aansluiting. Uiteindelijk bleek het vooral aan de koperaansluiting zelf te liggen. (En nee, er is nog geen glasvezel op mijn adres beschikbaar, anders had ik dat wel graag gewild.)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • August 26, 2025

Ik verwacht dat we hier nog weer een bijtrekgroep voor gaan doen op een bepaald moment om te zorgen dat iedereen die in de tussenliggende tijd nog niet geüpdatet is naar de 04.4 die alsnog gaat krijgen. Vooral ook omdat verdere migratie eerder niet kan. Maar hoe en wanneer we dit precies doen durf ik niet te zeggen. 

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Ik verwacht dat we hier nog weer een bijtrekgroep voor gaan doen op een bepaald moment om te zorgen dat iedereen die in de tussenliggende tijd nog niet geüpdatet is naar de 04.4 die alsnog gaat krijgen. Vooral ook omdat verdere migratie eerder niet kan. Maar hoe en wanneer we dit precies doen durf ik niet te zeggen. 

Dankjewel voor je antwoord ​@Erik van KPN ! Ik wacht geduldig af.

• August 28, 2025

Och, en van de upgrade van 04.3 naar 04.4 heb ik niets gemerkt, niet in positieve maar ook niet in negatieve zin. Het is zoals boven al opgemerkt, een voorbereiding op de migratie naar de nieuwe KPN Software. Maar als je, zoals ik, ook nog SW1's hebt is de kans erg klein dat die migratie op korte termijn plaats vindt, dus dan maak 04.3 of 04.4 voorlopig toch nog niets uit. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • November 3, 2025

Hier nog steeds geen KPN software maar nog altijd  V1.01.00T04.3Intermediate. Dus zelfs nog geen  V1.01.00T04.4Intermediate.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Hier nog steeds geen KPN software maar nog altijd  V1.01.00T04.3Intermediate. Dus zelfs nog geen  V1.01.00T04.4Intermediate.

Bij mij hetzelfde, ook nog steeds V1.01.00T04.3Intermediate.

@Erik van KPN , is er al iets meer bekend over wanneer onze Experiaboxen overgaan naar in ieder geval V1.01.00T04.4Intermediate?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 5, 2025

@satfun51 ​@Mevrouw Kippie Tok 

als jullie beide niet te veel gekken dingen hebben ingesteld in de V10, kun je deze zelf laten ophalen door de V10.

hiervoor moet je de “Herstel” knop en het reset knopje, tegelijk ingedrukt houden voor 10sec totdat het modem uitgaat. modem zal hierna opnieuw opstarten en deze nieuwe firmware gaan ophalen en vervolgens nog een keer gaan herstarten. hierna zou de V10 op 4.4intermediate moeten staan.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img+1

@satfun51 ​@Mevrouw Kippie Tok 

als jullie beide niet te veel gekken dingen hebben ingesteld in de V10, kun je deze zelf laten ophalen door de V10.

hiervoor moet je de “Herstel” knop en het reset knopje, tegelijk ingedrukt houden voor 10sec totdat het modem uitgaat. modem zal hierna opnieuw opstarten en deze nieuwe firmware gaan ophalen en vervolgens nog een keer gaan herstarten. hierna zou de V10 op 4.4intermediate moeten staan.

@joey92  Ik heb op zich geen ‘gekke dingen’ ingesteld bij mij op de V10. Ik heb er wel 2 SW1’s aan gekoppeld + de huidige V10 is een vervangend exemplaar, omdat de vorige defect was. De huidige V10 heeft de standaard netwerknaam en standaard WiFi-wachtwoord van de vorige defecte V10 overgenomen.

Kan (een van) beide problemen geven bij een dergelijke reset, waardoor ik het beter niet kan doen? En is dit een zogeheten ‘monteursreset’?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • November 6, 2025

@joey92  Ik heb op zich geen ‘gekke dingen’ ingesteld bij mij op de V10. Ik heb er wel 2 SW1’s aan gekoppeld + de huidige V10 is een vervangend exemplaar, omdat de vorige defect was. De huidige V10 heeft de standaard netwerknaam en standaard WiFi-wachtwoord van de vorige defecte V10 overgenomen.

Kan (een van) beide problemen geven bij een dergelijke reset, waardoor ik het beter niet kan doen? En is dit een zogeheten ‘monteursreset’?

@Mevrouw Kippie Tok 

nee dit kan alleemaal geen kwaad, dit wordt vanzelf weer ingeladen.

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img+1

@Mevrouw Kippie Tok 

nee dit kan alleemaal geen kwaad, dit wordt vanzelf weer ingeladen.

Oké, bedankt!

Zodra ik er tijd en ruimte voor heb zal ik eerdaags de reset doen, en hier laten weten wat het resultaat is.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • November 7, 2025

@joey92 

Bedankt voor de tip, hier is het gelukt met de V10 naar 4.met 2x Experia Wifi en SIB. Alles werkt weer naar behoren!👍🏻

Mevrouw Kippie Tok
Helper
Forum|alt.badge.img+1

@joey92 , ook de V10 bij mij is succesvol geüpdatet naar V1.01.00T04.4Intermediate .

Dankjewel voor deze supertip!