Skip to main content

Hi allemaal,

 

Laastst heb ik pi-hole geinstalleerd in mijn netwerkje voor custom DNS namen. Voor plex en nog wat andere dingen.  Heb zelf al een beetje uitgezocht wat het probleem kan zijn

 

Dus de primary DNS server van de modem verwezen naar de pihole server. Alleen is dit een IPv4 addres en verwijst met IPv6 nog steeds naar de modem toe. Waardoor de desktops niet pihole gebruiken.

 

De gebruikte dns servers op één desktop.

 

Mijn vraag is nu valt er iets tegen te doen zonder IPv6 uit te zetten of dns instellingen te veranderen bij de desktops?

Hi @sebasdt! Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het antwoord op je vraag niet direct weet. Misschien dat een andere forumgebruiker die hier meer verstand van heeft hier nog te hulp kan schieten. 


Helaas kan je op een Experia/KPN Box de DNS server(s) voor IPv6 niet instellen en is het daardoor dus ook niet mogelijk het IPv6 adres van jouw pihole als DNS server naar de aangesloten apparaten te pushen.

De manieren om dit te verhelpen zijn:

1) IPv6 uitzetten op de aangesloten apparaten en/of Experia/KPN Box.

2) De IPv6 DNS server handmatig instellen op de aangesloten apparaten.

3) De Experia/KPN Box vervangen door een eigen router die dit wel ondersteunt.

 

Ik hoop dat KPN ooit zal gaan inzien dat ze de IPv6 DNS server(s) ook gewoon instelbaar moeten maken op de Experia/KPN boxen.


Bedankt voor je reactie!

 

Dit had ik inderdaad al zelf ondervonden maar toch is het een beetje raar van ze dat je wel de dns van IPv4 kan aanpassen en van IPv6 niet. Al doet de Experia uit zijn eigen de IPv6 dns automatisch aanpassen of zich uitzetten.

 

Dat maakt verder ook niet uit, alles wat ik nodig heb zit in de Experia box. Heb nu IPv6 uitgezet en het werkt gewoon nog perfect.

 

Graag gedaan voor je tijd!


Is hier al een Update van?

Wanneer kunnen we de IPv6 DNS aanpassen?

Anders wordt het toch een eigen router neerzetten (Zou zoizo beter zijn), Maar kost weer onnodig geld alleen maar voor de IPv6 DNS.


Is hier al een Update van?

Wanneer kunnen we de IPv6 DNS aanpassen?

Anders wordt het toch een eigen router neerzetten (Zou zoizo beter zijn), Maar kost weer onnodig geld alleen maar voor de IPv6 DNS.

Alle kpn boxen krijgen qua software een remake. Zie hier het bericht bij product updates waarin dit aangekondigd wordt. Echter zal dat niet in enkele maanden klaar zijn. Er wordt met box 12 begonnen. Een kleine groep heeft deze software al gekregen.


Een kleine groep heeft deze software al gekregen.

Maar het is maar zeer de vraag of daar de IPv6 DNS op ingesteld kan worden.