Skip to main content

Hallo, 
Ik heb een glasvezel aansluiting in de meterkast en vandaar gaat er een aansluiting van de meterkast naar een ruimte in mijn  appartement, in die ruimte zit ook de experiabox 12 (en kan daar ook niet weg). 
Alles werkt goed maar nu moet er een speciaal apparaat aangesloten worden op de glasvezelkabel in de meterkast wat bij de meeste andere appartementen dan gebeurt op het zich aldaar bevindende modem. 
 
Dat speciale apparaat moet echt in de meterkast en moet echt aangesloten worden op de glasvezelkabel. Vandaag is er iemand bij geweest  die het even niet meer wist (een splitter werkte bijvoorbeeld ook niet). 
Ik lees het e.e.a. over accespoints en routers maar snap daar niet veel van. 
Vraag:
Is er in dit geval een elektronisch apparaat in de meterkast te monteren waar dat bewuste apparaat op is aan te sluiten met twee aansluitingen. Eén om dat elektronische apparaat aan te sluiten op het glasvezelnet  en één om het glasvezelsignaal door te vieren naar het modem dat zich elders bevindt
(wat mij betreft een soort extra modem)?
 

Een antwoord gaat net zo onduidelijk zijn als je vraag ben ik bang.

wat voor electrisch apparaat, wat moet het doen en waar gaan de aansluitingen heen? 


Veel weet ik er ook niet van (en uit de vraag bleek dat ook wel) maar ik kan nog wel iets toevoegen. Het apparaat wat aangesloten moet worden op het glasvezelnet in de meterkast dient voor het volgende. Er liggen zonnepanelen op het dak. Dit apparaat maakt het mogelijk om te zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de aangesloten zonnepanelen. Zelf zie je op dat apparaat niets maar je krijgt daarna inlog gegevens om dat wel te zien.  


Hallo, 
Ik heb een glasvezel aansluiting in de meterkast en vandaar gaat er een aansluiting van de meterkast naar een ruimte in mijn  appartement, in die ruimte zit ook de experiabox 12 (en kan daar ook niet weg). 

Waarom niet? Want dat zal de enig oplossing zijn: de KPN Box 12 in de meterkast zetten. Of u moet een utp-kabel vanaf KPN Box terug naar de meterkast leggen.

Deze 2 keuzes heeft u. Meer smaakjes zijn er niet.


Dit apparaat maakt het mogelijk om te zien hoeveel stroom er wordt opgewekt door de aangesloten zonnepanelen. 

Gewoon de omvormer dus. Of een tussenmeter. Maakt verder niet zoveel uit. Het moet internet hebben. Dat lukt alleen achter de KPN Box. Niet ervoor.


Bedankt voor het antwoord. Duidelijk ook al wordt ik er niet vrolijk van. Het modem kan daar niet weg omdat er vandaar diverse andere aansluitingen lopen (onder andere naar een warmtepomp). Dat het modem niet weg kan zal wel iets te sterk zijn uitgedrukt (“niets is onmogelijk” zal hier ook wel van toepassing zijn). Zelf had ik gehoopt op een soort extra modem in de meterkast van waaruit een kabel wordt aangesloten naar de experiabox maar ik begrijp dat dit nog niet is uitgevonden. 


Bedankt voor het antwoord. Duidelijk ook al wordt ik er niet vrolijk van. Het modem kan daar niet weg omdat er vandaar diverse andere aansluitingen lopen (onder andere naar een warmtepomp). Dat het modem niet weg kan zal wel iets te sterk zijn uitgedrukt (“niets is onmogelijk” zal hier ook wel van toepassing zijn). 

Op de plek waar het modem nu staat plaatst u een switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

En eventueel ook een WiFi versterker als die er nog niet is, zodat u WiFi blijft houden. Dan kunt u het modem gewoon in de meterkast zetten.

Er zijn ook nog grotere switchen met meer poorten:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438528/switch-tp-link-tl-sg108e/?soPos=2321

Dan kunt u nog meer apparaten aansluiten. Maar hoe dan ook: deze dingen zijn helemaal gemaakt voor een situatie zoals bij u. Ze zenden alleen geen WiFi uit, dus daarom: zorg voor een WiFi versterker als dat nodig is.

Zelf had ik gehoopt op een soort extra modem in de meterkast van waaruit een kabel wordt aangesloten naar de experiabox maar ik begrijp dat dit nog niet is uitgevonden. 

Gaat nooit gebeuren ook. Want dat kan gewoon niet.


Of je koopt een (extra) SuperWiFi punt, zet die in de meterkast en sluit daar die omvormer op aan.

Er moet dan wel genoeg WiFi signaal in die meterkast zijn vanaf de Box 12 of ander WiFi punt.

Hoe ver is die meterkast van je appartement en zie je daar jouw WiFi signaal nog?


Of je koopt een (extra) SuperWiFi punt, zet die in de meterkast en sluit daar die omvormer op aan.

Er moet dan wel genoeg WiFi signaal in die meterkast zijn vanaf de Box 12 of ander WiFi punt.

Hoe ver is die meterkast van je appartement en zie je daar jouw WiFi signaal nog?

Beter geen superwifi bij de Box 12 die zend al wifi uit. Loopt er een utp kabel v.a. de  box 12 naar binnen in huis? Sluit daar op de superwifi aan zodat je een goede dekking hebt.

 

Daarnaast heb ik sinds april ook zonnepanelen en een omvormer geplaatst gekregen deze gaat via wifi die hoefde niet bekabeld op het modem kan wel maar heb ik niet laten doen. Kan die van jou dat niet? Dan is er niks aan de hand de omvormen hangt toch vlakbij als ik het goed begrijp?  ze kunnen hem dan draadloos instellen. Ik heb hem wel op extra wifi 2.4ghz netwerk vd box V12 laten installeren zodat ik zeker weet dat die geen conflict krijgt icm 5ghz.


Ja, er loopt vanuit de meterkast wel een utp kabel. Een set KPN super wifi hoef ik ook niet te kopen (die heb ik nog maar gebruik hem niet). De meterkast is wel zo'n 15 meter verwijderd vanaf de plek waar het modem nu staat. We zijn de jongsten niet meer en op dat modem is ook nog een vaste telefoon aangesloten (om het nog ingewikkelder te maken). Was destijds ook een overweging om het modem in het appartement te houden.    


Ok. Die vaste telefoon is wel een probleem dan. Dan zal er toch iets van een 2de utp kabel van modem terug naar meterkast moeten.


Bedankt allemaal voor de reacties. Het is te zijner tijd wel de bedoeling dat er weer iemand langs komt en die zal zeker zeggen wat het plan is (als ze tenminste een plan hebben). In ieder geval kan ik er dan zelf ook wel van zeggen. Nogmaals dank. 


Ok. Die vaste telefoon is wel een probleem dan. Dan zal er toch iets van een 2de utp kabel van modem terug naar meterkast moeten.

Of eventueel het basisstation in de meterkast en een 2e toestel met laadstation in de woning als het om draadloze toestellen gaat anders wordt het idd eventueel extra kabel trekken voor telefonie naar de woning.


Ja, daar had ik ook aan gedacht. In mijn gedachten hoorde ik de telefoon in de meterkast (bij het trappenhuis) al overgaan. Maar, die is misschien wel min of meer onhoorbaar te maken (wat een gedoe he).  


Ja, daar had ik ook aan gedacht. In mijn gedachten hoorde ik de telefoon in de meterkast (bij het trappenhuis) al overgaan. Maar, die is misschien wel min of meer onhoorbaar te maken (wat een gedoe he).  

Bij een draadloos DECT systeem hoeft u alleen het basisstation daar neer zetten. Het toestel kunt u in uw appartement houden. U kunt een los laadstation kopen om hem op te laden.

Maar ik weet niet of dat goed werkt met die 15 meter afstand. 


Ja, daar had ik ook aan gedacht. In mijn gedachten hoorde ik de telefoon in de meterkast (bij het trappenhuis) al overgaan. Maar, die is misschien wel min of meer onhoorbaar te maken (wat een gedoe he).  

Bij een draadloos DECT systeem hoeft u alleen het basisstation daar neer zetten. Het toestel kunt u in uw appartement houden. U kunt een los laadstation kopen om hem op te laden.

Maar ik weet niet of dat goed werkt met die 15 meter afstand. 

Normaal gesproken is gemiddeld bereik van een dect toestel/station ca 50 meter dus dat gaat wel lukken tenzij die in een bunker staat of iets dergelijks :P


Dect is geen probleem:

Je kunt bij Fritzboxen evt een tweede router (in repeater mode) ook dect station maken, of een dect 100 kopen. 

De avm dect telefoons hebben alleen de lader nodig en zijn verder draadloos.