Skip to main content

Ik zoek een oplossing om een vast IP adres toe te wijzen aan mijn FritzBox 6850 5G. Nu is het statisch, en ik ondervind soms problemen om op m`n eigen website te komen. Dan moet ik telkens het nieuwe IP adres op een whitelist laten zetten. 

Ik heb het andere draadje gevonden, maar daar kom ik niet mee verder, en dat topic is reeds gesloten.

De helpdesk van KPN raadde me aan hier de vraag te stellen.

Dat kan gewoon niet. U zult hele subnetten moet whitelisten.

Alleen op een vaste aansluiting heeft u een ip wat jarenlang hetzelfde blijft.


Je schrijft dat je een vast IP-adres wilt omdat het nu statisch is @Ed_0422 

Dat is in mijn beleving hetzelfde.

Je bedoelt misschien dynamisch i.p.v. statisch.

 


Hoi @Ed_0422 . In de titel noem je een SIM kaart.  Kan ik daar uit concluderen dat het hier om mobiel internet gaat? Zo ja, dan is een statisch ip geen optie.

 

dan moet je iets gaan zoeken met een dynamic dns service o.i.d. 


Je schrijft dat je een vast IP-adres wilt omdat het nu statisch is @Ed_0422 

Dat is in mijn beleving hetzelfde.

Je bedoelt misschien dynamisch i.p.v. statisch.

 

Ja, sorry, klopt, dank je

 


Hoi @Ed_0422 . In de titel noem je een SIM kaart.  Kan ik daar uit concluderen dat het hier om mobiel internet gaat? Zo ja, dan is een statisch ip geen optie.

 

dan moet je iets gaan zoeken met een dynamic dns service o.i.d. 

Klopt, het is een 5G router, met SIM kaart, ik heb hier geen vaste aansluiting helaas.


Dat kan gewoon niet. U zult hele subnetten moet whitelisten.

Alleen op een vaste aansluiting heeft u een ip wat jarenlang hetzelfde blijft.

Beste Nick, 

Dank voor je antwoord. Ik vond eerder al een topic, waar je toen een oplossing voor gaf wat scheen te werken. 

Is dat bij mij dus niet mogelijk? Het is namelijk dezelfde router. Maar de genoemde instellingen vind ik niet terug in mijn modem…

 


ik heb hier geen vaste aansluiting 

Ligt er niks? Van geen enkel vast netwerk?


Dank voor je antwoord. Ik vond eerder al een topic, waar je toen een oplossing voor gaf wat scheen te werken. 

Is dat bij mij dus niet mogelijk? Het is namelijk dezelfde router. Maar de genoemde instellingen vind ik niet terug in mijn modem

In dat topic noemde in "advancedinternet" als oplossing. Dit werkt tegenwoordig bij nieuwe abonnementen niet meer volgens mij. KPN is daar mee gestopt heb ik ergens gelezen.

Op het mobiele netwerk word CGNAT gebruikt.

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/cgnat-frustreert-alle-ip-adres-gebaseerde-technieken

Dat houd in dat er een 100en mobiele apparaten via 1 toegangspunt met hetzelfde ip adres het internet op gaan. Vanaf internet zijn deze apparaten niet benaderbaar. Dus als je een VPN server wilt draaien kan dat dus gewoon niet.

Daar is, beter gezegd was, "advancedinternet" de oplossing voor. Dit zorgt er voor dat het apparaat direct met een eigen ip met internet verbonden is zonder dat er een NAT tussen zit.

Maar ook met "advancedinternet" blijft het ip niet altijd hetzelfde. Daar is dan een workaround voor: DynDNS.

https://www.strato.nl/hosting/wat-is-dyndns/

Dit lost niet het probleem van het wisselende ip niet op. Maar zorgt er wel voor dat de VPN server bereikbaar blijft via een domeinnaam. 

U heeft daar in uw situatie niets aan.


Dank voor je antwoord. Ik vond eerder al een topic, waar je toen een oplossing voor gaf wat scheen te werken. 

Is dat bij mij dus niet mogelijk? Het is namelijk dezelfde router. Maar de genoemde instellingen vind ik niet terug in mijn modem

In dat topic noemde in "advancedinternet" als oplossing. Dit werkt tegenwoordig bij nieuwe abonnementen niet meer volgens mij. KPN is daar mee gestopt heb ik ergens gelezen.

Op het mobiele netwerk word CGNAT gebruikt.

https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/cgnat-frustreert-alle-ip-adres-gebaseerde-technieken

Dat houd in dat er een 100en mobiele apparaten via 1 toegangspunt met hetzelfde ip adres het internet op gaan. Vanaf internet zijn deze apparaten niet benaderbaar. Dus als je een VPN server wilt draaien kan dat dus gewoon niet.

Daar is, beter gezegd was, "advancedinternet" de oplossing voor. Dit zorgt er voor dat het apparaat direct met een eigen ip met internet verbonden is zonder dat er een NAT tussen zit.

Maar ook met "advancedinternet" blijft het ip niet altijd hetzelfde. Daar is dan een workaround voor: DynDNS.

https://www.strato.nl/hosting/wat-is-dyndns/

Dit lost niet het probleem van het wisselende ip niet op. Maar zorgt er wel voor dat de VPN server bereikbaar blijft via een domeinnaam. 

U heeft daar in uw situatie niets aan.

Beste Nick, 

Dank u voor het uitgebreide antwoord! Jammer, er zit weinig anders op dan af en toe de whitelist aan te passen. 


ik heb hier geen vaste aansluiting 

Ligt er niks? Van geen enkel vast netwerk?

Nee, niet in de buurt, althans, niet eenvoudig door te trekken. 


Reageer