Skip to main content
Vraag

Veel apps werken niet door IPv6 op Box 12

• January 3, 2026
  • 7 reacties
  • 124 keer bekeken

Sommige apps (KPN TV+, buienradar) op mijn Android  tablet (OnePlus Pad 3, OxygenOS 16) starten pas als ik WiFi op de tablet uit en weer aan zet. Veel over de bug met onjuiste IPv6 van het Experia V12 modem gelezen. Als ik IPv6 van het modem uit zet werken de apps normaal. Maar wil toch de functionaliteit van IPv6 voor mijn thuisnetwerk behouden. Update van het modem naar V12.C.25.8.16 heeft niet geholpen. 

Heeft iemand dezelfde ervaring? Is er een oplossing voor dit probleem?

7 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 3, 2026

Exact hetzelfde gedrag hier met m'n Samsung S25 FE telefoon. Ook kpn tv+....

Als ik IPv6 uitzet op m'n V10 starten de apps normaal. Ik heb het nog niet weer aangezet. 

Het werkt hier ook zonder IPv6 allemaal prima.

vankol
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • January 3, 2026

Hier werkt het wel met IPv6 aan. Moet zeggen dat ik wel dns adres van cloudflare gebruik, maar kan mij niet voorstellen dat het invloed heeft

• Nieuwkomer
  • January 4, 2026

Ik ervaar hetzelfde. Heb al van alles de schuld gegeven, maar had het zelfs wanneer ik verbonden was met de Experiabox wifi en een publoeke DNS (Cloudflare).

Heb vanavond IPv6 uitgezet op het modem, het kan zijn dat ik het mij verbeeld maar gevoelsmatig reageert alles nu ook sneller.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Vervelend dat dit dan niet soepel werkt mensen. We zien die signalen meer en het lijkt soms van app tot app verschillen. Ik heb niet direct een oplossing al lijkt uitschakelen dan wel te helpen. Ik koppel jullie feedback even terug. Dank daarvoor iedereen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 6, 2026

Ik hoop oprecht dat er een software aanpassing komt op de V10 en Box12 met betrekking tot IPv6. Met name de PD toevoeging van IPv6 die nu ontbreekt. En wel nodig is voor Android telefoons en tablets.

Thuis heb ik effe geen last door het uitzetten van IPv6. Maar waarom zo'n nieuwe techniek weer uit moeten zetten omdat het anders niet werkt….?

Bij mijn moeder lukt het niet om het uit te zetten op haar V10. (mijn laptop en telefoon hebben het password van mijn V10 en niet die van haar)

Zelf zou ik graag naar huis willen maar de treinenloop, en bussen, is momenteel te verstoord en onzeker om prettig naar huis te gaan.

Steeds na een uur of 2 terugkomen op de wifi vanaf 5G doen veel apps het niet meer. Waaronder de bank-app (abnamro) wat ook ook lastig is met betalen via iDeal (Thuisbezorgt, Tikkie). Verder start ook de KPN TV+ app niet op. En nog een aantal andere, zoals de Cream app. 

Ergo: KPN moet nog effies wat aanpassen in de software van de modems, ​@Remco van KPN .

• Nieuwkomer
  • January 14, 2026

Hier heb ik hetzelfde. Het is heel frustrerend. Bij mij treedt het op met een Samsung S24 die na een poos geen ipv6  verbindingen meer kan leggen, wel ipv4. De device houdt zijn privacy-temporary ipv6 adressen, maar lijkt daarmee niet meer te kunnen communiceren (getest via adb shell).

Togglen van de wifi werkt inderdaad, en ik heb het gevoel dat aan de lader het minder vaak voorkomt. Zou het kunnen dat de tijdelijke ipv6 adressen verlopen als de devices in ‘slaap’ zijn (een poos niet aangeraakt?) en dat de modem deze niet meer accepteert?

Met de kabel op mijn desktop kan ik deze problemen niet reproduceren.

• January 14, 2026

Ook ik heb al een paar maanden IPv6 uitstaan op de v10 omdat sommige apps erg traag reageerden of omdat ik weliswaar WiFi bereik had maar geen connectie. WiFi op de tablet uit- en aanzetten was dan de tijdelijke oplossing. 
Wat wel anders is dan alle voorgaande reacties is dat het hier om een iPad gaat en dus geen Android apparaat.