Skip to main content
Vraag

Wat is de reden dat IPv6 op de Experiabox V10 problemen geeft?

• March 6, 2026
  • 87 reacties
  • 913 keer bekeken

Toon eerste bericht

87 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Die instelling heeft invloed op alle aangesloten apparaten, wifi of bekabeld of het besturingssysteem maakt zoals ik al schreef niet uit.

De instelling heeft geen invloed

Verder nog van toepassing van de eerdere bekende bevindingen:

• IPv6 prefix delegation staat op een vaste configuratie. In een latere update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen. Tot die tijd is het niet mogelijk om (sub)prefixes op de IPv6 firewall open te zetten. 

.

Behalve dan dat Android niet of niet goed met DHCPv6 omgaat.

Android ondersteunt DHCPv6-PD maar geen DHCPv6-Non-PD. Daarnaast ook SLAAC. Bij KPN modem moet dus de vaste instelling op "AAN met DHCPv6” staan. Maar blijkbaar staat hij niet erop en men kan niet wijzigen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Dat kan aan Garmin en Weeronline liggen of de telefoon liggen. Heb je de v10 en overige apparaten wel opnieuw opgestart. Dat is natuurlijk wel aan te bevelen na een verandering.

Ik mis hoe het met de Netflix app op de diw7022 ging. 

Ja, ik heb de v10 opnieuw opgestart.

Zie ook hier.

Dus jij denkt dat het aan vele app's kan liggen.

O.a.

WeerOline

PostNL

Garmin Connect

Bank app SNS 

AD

etc.

En streamingdiensten op de Sagemcom DIW7022

Met IPv6 op uit, geen problemen meer.

Omdat het ook in de DIW7022 zit, denk ik (persoonlijk dus) dat het in de KPN modem (router) zit.

Hopelijk vind KPN snel een oplossing.

P.S.

Ik zie dat er in januari 2026 ook een topic hierover is gestart.

Dus het probleem is bij velen.

• March 21, 2026

Ipv6 uit zegt eigenlijk nog niet waar het werkelijke probleem zit. Het is namelijk helemaal niet zeker dat al die diensten ipv6 goed geïmplementeerd hebben.

Met andere woorden ik sluit niks uit. Met de instelling die ik aangeef werkt alles naar behoren op al mijn Android apparaten.  We kunnen overal lezen dat Android de voorkeur geeft aan Slaac al wordt dhcpv6 pd ook sinds Android 11 ondersteund. Kortom ik sluit de implementatie in de kpn moem/router software per definitie niet uit. 

De werking van ipv4 goed begrijpen vergt de nodige studie ipv6 is nog iets complexer. Terwijl het juist diverse zaken eenvoudiger zou moeten maken.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Zie ook hier, laatste reactie (21-03-2026)

Ook de Ipad werkt beter zonder IPv6 op de V10

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

Kopie van mijn reactie 22-03-2026 in het andere topic.

Dus samengevat:

IPv6 via de KPN router werkt niet goed op de:

Ipad

Xiamomi

Samsung S25 (o.a.)

Sagemcom DIW7022

etc.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

@joop2011 

Google pixel 8 pro

Oppo

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 22, 2026

TDN, ik ben heel erg benieuwd naar de reactie van Erik.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 23, 2026

@Erik van KPN 

Heb je al kunnen kijken?

Er staat nu heel veel aanvullende informatie bij.

Alvast onze hartelijke dank.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 26, 2026

Zie ook hier.

Meerdere problemen.

Ook topics in Streaming en Netflix lees je steeds meer.

Heel erg jammer dat we nu niets meer van ​@Erik van KPN horen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 27, 2026

Weer een voorbeeld.

Zie hier.

Vandaag (vrijdag 27-03-2026)

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik begrijp dat je graag nog een reactie van me wilt, Joop. Maar ik weet niet zo goed wat ik hier nog kan zeggen. Ons modem en jouw telefoon communiceren met elkaar om manier van verbinden, route al dat soort zaken samen te bepalen. Ons modem heeft een mening, jouw telefoon heeft een mening. Daar kan miscommunicatie ontstaan. We zien dat, op IPv6, er naar verhouding meer miscommunicatie ontstaat met Android toestellen. Dat wil niet zeggen dat dit dan ook zeker weten, definitief, 100% een probleem van ons modem is. Alle apparaten op de route zijn van invloed. 

Natuurlijk kijkt ons modemteam naar dit soort signalen. En als er aan onze kant wat te verbeteren valt, dan zullen ze dat ook zeker doen. En dat komt dan vanzelf in een Product Update naar voren. Maar voor hetzelfde geld is dit iets dat in Android verbeterd kan worden. En brengt Samsung op een bepaald moment een update uit die het oplost. 

Je noemt verder ook Netflix. Daar zien we ook wat issues mee, dat is in onderzoek bij het tv team.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 28, 2026

@Erik van KPN 

Hartelijk dank voor de reactie.

Als KPN ernaar gaat kijken, dan is dat in ieder geval goed.

Daar ben ik en velen anderen heel blij mee.

Het is ok niet alleen Netflix op de Sagemcom DIW7022, maar ook met de andere streamingdiensten op de DIW7022 heb ik geen problemen meer na uitzetten van IPv6.

Persoonlijk denk ik toch dat het een probleem in de modem (router) is met IPv6 in combinatie met Android (and Ipad las ik)

Want ik las in diverse topics (recente topics) en via Google dat vele apparaten problemen hebben met IPv6 (Windows niet)

O.a.

Ipad

Samsung

Xiamomi

DIW7022

etc.

En Erik, is het mogelijk dat je ons op de hoogte houd van de ontwikkelingen?

Alvast mijn hartelijke dank en een heel fijn weekend.

Groejtes,

Joop