Skip to main content

Ik heb een alles in een standaard pakket voor internet, telefoon, TV en mobiele telefoons. Volgens de specificaties zou ik 100Mbit down en 20 Mbit Up moeten hebben. De laatste maanden blijkt mijn internetsnelheid (voorheen ca. 50Mbit/sec) instabiel en soms geheel afwezig te zijn. Bij de speedtest blijkt het moeilijk om aan te sluiten op een server. De test eindigt regelmatig met een fout. Ook mijn WIFI in het huis is instabiel en soms zelfs niet bereikbaar. Dit ondanks dat ik twee versterkers heb opgesteld.

Nu heb ik een aantal keren gebeld met klanteninformatie, maar die kunnen mij echt niet verder helpen. Je wordt bij een dergelijk gesprek van hot naar haar gestuurd, moet bijvoorbeeld de router/modem hard resetten, terwijl de klanteninformant mij dan niet kan aangeven welk wachtwoord vervolgens voor het benaderen van de router moet worden gebruikt. 

Ik ben nu bijna mijn hele leven lid van de KPN, maar krijg er zo langzamerhand genoeg van. ik heb de indruk dat men bij de KPN heel goed weet wat er mis is, nml. de V10 Experiabox vertoont kuren. Maar men is te beroerd om deze te ruilen voor een modernere versie…..

Wat kan ik nu het beste doen?

@Wil Helmer Het V10 modem is beter dan de nieuwe Box 12 heb ik me laten vertellen…...🤗

In dit topic Experia Box V10: van specificaties tot instellingen | KPN Community vind u de ins- en outs van uw modem.

 


Laten we voorop stellen dat de v10 absoluut het beste modem is wat kpn heeft en ooit heeft gehad. Nou kan die van u kapot zijn maar daar komen we snel genoeg achter. Wat is de snelheid als u meet met een bekabelde pc of laptop? Heeft u dit soort dingen in huis?

 


De bekabelde snelheid is 52Mbit/sec down en 10 Mbit/sec up. Ik heb deze stekkers wel maar gebruik ze niet…


Weet u hoe u in moet loggen in het modem? Ik vermoed dat u een een dubbele lijn hebt waarvan er één is uitgevallen. 


Ja ik weet en kan iloggen op mijn modem (adres 192.168.2.254)


Dat is mooi. Zou u in willen loggen, dan naar status gaan en dan naar geavanceerd. Als het lukt dan daar graag een screenshot van maken en hier plaatsen.  Gaat dat lukken?


Dat lukt wel


 


Dat ziet er uit als pairbonding. Dat is ook de reden dat u geen nieuwer model modem krijgt: de Experiabox v10 is het enige model wat pairbonding ondersteund. 


Tja maar wat koop ik ervoor. Nu is er weer een goede snelheid via de wifi (zie eerste foto). Echter foto’s 2 en 3 geeft mij zeer te denken.

 


Het lijkt er op alsof de modem telkens een andere server zoekt. Aansluiting op Rotterdam geeft veelal goede performance…


De lijnen zien er prachtig uit. Wat heeft u zoal aangesloten op het modem qua randapparatuur? Heeft u alle aangesloten appartuur al een keer losgekoppeld en toen gemeten met een bekabelde pc of laptop?


Hi @Wil Helmer. Super bedankt voor je duidelijke vraag, snelle reacties en het invullen van je profiel.

Ik heb de situatie ook in de systemen ingekeken. Daarbij zie ik afwijkende gegevens. Volgens het systeem waarmee ik de snelheid meet zou er 48Mb/s mogelijk zijn. En dat er op dit moment 57Mb/s door de lijn gaat. Een ander systeem geeft aan dat er 73Mb/s mogelijk zou moeten zijn.

Gelukkig hebben we een afdeling die hier helderheid over kan geven. Daar heb ik de vraag uitgezet. Zodra hier antwoord op is laat ik het je hier weten. Dit kan betekenen dat 73Mb/s de daadwerkelijke snelheid is en we aan de gang gaan die mogelijk te maken. Het kan ook zijn dat 57Mb/s de maximale snelheid is. Wel moet ten alle tijde die snelheid stabiel gehaald worden natuurlijk.


Dag Bram,

Dank voor jouw reactie en fijn dat je er naar laat kijken. Let wel ik ben nogthans tevreden met een snelheid van ca. 50 Mbit/sec. als ik dat telkens haal dan ben ik een gelukkig mens. Echter regelmatig komt het voor dat ik met mijn Ipad minuten moet wachten voordat een aangevraagde webside oppopt. Als ik dan de speedtest uit voer wordt veelal de provider (KPN) niet gevonden. Veelal sluit is dan opnieuw mijn WIFI aan na het tijdelijk uit te schakelen. Het lijkt er op dat de bedrade verbindingen met de router/modem een goede snelheid hebben en houden. Ik denk dat misschien de WIFI module in mijn Experiabox V10 hapert. Overigens heb ik ook twee KPN extenders (zwart) aan vaste verbindingen met de router hangen…..


@Wil Helmer als je gebruik maakt van de Experia Wifi versterkers dan moet de wifi van de Experiabox V10 juist uit zijn. Dus als het lampje “Wireless” op je Experia Box brandt of knippert hou dan het knopje voor de wifi ingedrukt tot deze uit is. 


Het lampje “wireles” knipperde inderdaad. Ik heb de experia opnieuw opgestart, waarna het lampje “wireless” opnieuw ging branden. Dus knopje ingedrukt totdat het lampje doofde. Gelijk maar een speedtest uitgevoerd….. EN WAT SCHEPT MIJN VERBAZING…..

Een connectie met T-mobile met een snelheid van ca. 75Mbit down (jammer genoeg geen schermafdruk gemaakt).

Daarna leek het contact met het internet toch wel weer erg traag. Dus opnieuw een speedtest met als resultaat verbonden met KPN 2 a 3 Mbit/sec down en geen snelheid up……..(zie schermafdruk)

 

Overigens duurde het tenminste 5 minuten voordat ik de schermafdruk had geplaatst. dus in de tussentijd nog maar eens gemeten… Het wordt nu dus alleen maar slechter…

 


Vanavond maar eens rigoreuze maatregelen getroffen. 

  1. Experia box gereset
  2. De beide KPN wifi versterkers er tussenuit gehaald
  3. Experiabox opnieuw opgestart en voorzien van wachtwoorden voor toenadering Modem en Wifi 

En Oh wat een wonder. Zonder de extenders via Wifi een snelheid van 35 - 40 Mbit down en 12 - 13 Mbit up… Zowel op de mobiele telefoons als de IPADS… Nu maar afwachten of het zich zo doorzet. Al is de snelheid nog niet van het niveau dat ik zou verwachten van mijn abonnement kan ik er wel even mee leven….

 


@Wil Helmer dit kan kloppen. Als je gebruik maakt van de Experia Wifi versterkers zorgen die voor hun eigen netwerk. Daarbij moet de wifi van de Experia Box V10 uit staan. Als beide netwerken aanwezig waren verklaart dat waarom de wifi zo slecht was. 

Als nu alles werkt kan je prima gebruik maken van de wifi van alleen de Experia Box V10. Als je daarmee te weinig bereik hebt, reset dan de Experia wifi. Doe dit zonder dat deze is aangesloten op het internet. 

Volg daarbij de instructies op de installatiekaart. Dat moet het bereik verbeteren. Let dan dus wel op dat de wifi van de Experiabox V10 uit gaat. Zet deze handmatig uit als dit niet zo is. Dan krijg je dezelfver verstoring van het signaal niet weer.