Skip to main content

Na 6 maanden gooi ik de handdoek in de ring. In oktober vorig jaar kreeg ik een spontane modem update voor mijn experia box v10. De totale internet functionaliteit werkte niet meer. 

Veel heb heb ik zelf kunnen oplossen, maar de volgende problemen zijn nog steeds aanwezig:

Opnieuw portforwarding geconfigureerd voor mijn slimme apparaten en mijn NAS. Echter blijkt niet alles door de eindgebruiker te configureren, waaronder het openstellen van poort 1194. 

Ook heb ik ook problemen met het ontvangen van e-mails van een groot aantal verzenders die gebruikmaken van DKIM beveiliging, waarbij zij mijn e-mails niet meer kunnen beantwoorden. Zij maken gebruik van micosoft e-mail client. Ook sommige andere verzenders waaronder sommige grotere bedrijven nzoals Nationale Nederlanden] kunnen mij niet meer bereiken met mijn e-mail. 

Mijn redirects vanuit mijn hosting abonnement blijken problemen te geven. De KPN helpdesk weet mijn problemen ook niet op te lossen. 

Ben ten einde raad… weet dit niet meer op te lossen. Enige alternatief die ik weet te bedenken is naar een andere ISP toe te gaan. Ik hoop dat er een gebruiker is, die deze problemen heeft kunnen oplossen. Ben zeker geen digibeet …. maar dit gaat te ver. Wanneer je op je modem porforwarding openstelt voor poort 1194. En deze nog steeds blijkt dat die gesloten is. 

Alvast bedankt voor degene die mij kan helpen ;-))

Kun je een schermafdruk plaatsen van die poort forwarding? Laat je "Internet IP adres" leeg?

Wat bedoel je met "redirects"? Van waar naar waar moeten die redirecten? En wat kan dat te maken hebben met de firmware van de Experiabox? 

DKIM beveiliging heeft ook niets te maken met de Experiabox lijkt me.

Marlon heel erg bedankt dat je op mijn vraag reageer. Laat ik de issues 1 voor 1 oppakken… ten eerste heb ik de maken met het probleem dat ik binnen mijn thuis netwerk gebruik maak van NordVPN software, en Briasoft phone software op mijn devices. Mijn devices zijn Een Macbook maar ook een Apple iPhone. Zij maken allen gebruik van UDP port 443 / TCP 1194, zie bijgaande screen prints. Mijn veronderstelling was dat beide poorten opstaan. Dus ik binnen mijn wifi thuis netwerk de applicaties kan gebruiken. 

Helaas worden deze applicaties geblokkeerd om contact te maken met het internet.

Je gebruikt NordVPN software. Dat zou gewoon moeten werken zonder extra instellingen. 

Werkt dat niet? Kan je daarmee niet het internet op? Kan je daarmee niet dit forum bezoeken? 

Het plaatje wat je laat zien is een plaatje van de firewall instellingen. Dat zijn dus geen poortforwardings. Poortforwarding is een andere pagina.

De firewall kun je het best op "Standaard" laten staan. Verdere instellingen zijn dan niet van toepassing. 

Als die VPN software actief is, dan kan je misschien niet je WiFi printer gebruiken. Of je hebt misschien geen toegang tot bestanden op je NAS. Maar dat is een ander probleem. De KPN Box staat daar buiten. Iets instellen in de KPN Box is daarvoor geen oplossing. 

Voor wat betreft de emails die niet bij mij aankomen op mijn NAS mailserver. Sinds de modem update komen niet alle e-mails aan. Heb met mijn DSN Redirect beheerder [Yourhosting] mijn DSN Redirect nogmaals bekeken of mijn SPF record de oorzaak van het bouncen van de emails van de verzender werd veroorzaakt. Maar dat bleek niet het geval te zijn. Ook was mijn E-mail server goed geconfigureerd. Had hier ook geen aanpassingen gemaakt. Ik sta hier echt voor een raadsel en het enige wat ik kan bedenken is dat de software update het probleem veroorzaakte.

zie bijgaande screenprint

die mijn verzenders ontvangen. De meeste emails komen wel door, maar enkele essentiële komen niet door.

Voor wat betreft de NordVPN software werkt het goed wanneer ik mijn mobiel zonder WIFI of mijn laptop op mijn mobiel gebruik. Maar als ik mijn devices op mijn thuisnetwerk gebruik via WIFI. Kan ik geen gebruik maken van de NordVPN, maar ook niet van Briasoftphone. Het NordVPN applicatie probeert de hele tijd connectie te maken met het internet. Het ligt niet aan de NordVPN applicatie, maar met mijn connectie van de mobiel naar de modem en de modem naar het internet.

Voor wat betreft de NordVPN software werkt het goed wanneer ik mijn mobiel zonder WIFI of mijn laptop op mijn mobiel gebruik. Maar als ik mijn devices op mijn thuisnetwerk gebruik via WIFI. Kan ik geen gebruik maken van de NordVPN, maar ook niet van Briasoftphone. Het NordVPN applicatie probeert de hele tijd connectie te maken met het internet. Het ligt niet aan de NordVPN applicatie, maar met mijn connectie van de mobiel naar de modem en de modem naar het internet.

Kun je ipv6 eens uitzetten op de KPN Box? 

Voor de email server heb je een poort open gezet lijkt me? Poort 25?

Staat de emailserver/nas op dhcp mode? Er staat dus geen vast ip ingesteld op de emailserver/nas?

Je moet op de KPN Box de nas een vast ip geven vie een ip adres reservering. Als je op de nas zelf een static ip instelt werkt poortforwarding niet of niet goed.

[..]  experia box v10.
..]
is naar een andere ISP toe te gaan. ..]

Al een ander “modem” overwogen ?
Een fritzbox bv ?
Al is het maar voor de test, om dingen te onderzoeken en uit te sluiten.

Zit je op glas of DSL ?
Dat zou niet uit mogen maken, maar toch.

Er gebeuren vreemde dingen, met de vaste internet aansluiting, zo te zien aan dit forum.
Zoals bv :

Ben zeker geen digibeet

Dat lijkt mij duidelijk, als je een eigen e-mail server draait dan moet dat wel ook.

IPV6 heb ik nu uitgezet op de internet connectie

Poort 25 en 465 stonden/staan open

De email server/nas had/heeft een statische IP adres

Hi ​@AntonM,

Ik zie dat er vanuit de community al goed met je mee is gedacht, top! Merk je nog een verschil met de laatste aanpassingen die je gedaan hebt?

De email server/nas had/heeft een statische IP adres

Hoe heb je dat ingesteld? Heb je gelezen wat ik schreef? 

Staat de emailserver/nas op dhcp mode? Er staat dus geen vast ip ingesteld op de emailserver/nas?

Je moet op de KPN Box de nas een vast ip geven vie een ip adres reservering. Als je op de nas zelf een static ip instelt werkt poortforwarding niet of niet goed.

@Maja van KPN heel fijn dat er meegedacht van de community. Maar helaas is het niet het probleem dat die e-mails worden gestopt bij de server van de verzender. Niet dat mijn e-mail server de juiste port-forwarding niet heeft. De meeste e-mails komen wel binnen. Maar sommige belangrijke e-mails van bijvoorbeeld nationale Nederlanden, maar ook bedrijven die gebruik maken van Microsoft servers/email clients. Heb het gevoel dat KPN server info wordt terug gegeven aan de verzender, waarbij mijn e-mail als spam wordt gezien.  Zie mijn post omtrent de bounce info van een van mijn verzenders. 

alvast bedankt! 

Marlon heel erg bedankt met je hulp, maar heeft nog niet mogen baten. 

groet Anton

Hallo ​@AntonM ,

Ik ben ook even aan het meelezen, maar ik bemerk wel dat de vele dingen die door elkaar lijken te spelen, het verhaal soms wat verwarrend maken.

Je hebt het over poort 1194. Die heb je niet nodig voor NordVPN (want zoals Marlon al aangeeft, daarvoor hoef je geen poorten te openen), maar is wel een poort die vaak gebruikt wordt voor OpenVPN. Als je dat ook gebruikt, dan is het misschien raadzaam om dit topic eens te bekijken: https://community.kpn.com/thuisnetwerk-72/openvpn-portforwarden-met-port-1194-h369a-werkt-niet-609936

Wat de e-mails betreft, ik zou me niet kunnen bedenken hoe de modemupdate ervoor zou kunnen zorgen dat die mails niet meer afgeleverd kunnen worden. Ik snap dat als beide dingen tegelijktijdig gebeuren, je die link legt, maar het lijkt er toch op alsof dat niet het geval kan zijn. Hooguit wanneer je na de update een nieuw IP-adres gekregen hebt, dan zou ik me nog wat dingen kunnen bedenken die mogelijk mis zouden kunnen gaan, maar anders eigenlijk niet. De melding geeft ook eigenlijk al aan dat de connection refused is. Dan is er dus al verbinding geweest met je mailserver (en dus is de verbinding al door het modem heen gekomen en heeft het je mailserver bereikt), maar is het de mailserver zelf die de verbinding uiteindelijk weigert. Wat in zo'n geval handig zou zijn is om te kijken of de logs van de mailserver je meer duidelijkheid kunnen geven over waarom die verbinding geweigerd is.

Hi ​@AntonM,

Ik zie dat ​@Raymondt meer uitleg heeft gegeven over deze situatie en specifiek over de melding die je krijgt met de mails. Heb je de logs vanuit de mailserver al goed kunnen bekijken en is daar iets meer duidelijkheid door ontstaan?

@Raymondt bedankt voor je hulp! Het was inderdaad het geval dat de emails bij mijn server aankwamen. Ik inderdaad de logs bekeken, waarvan ik van de gebruikers info had gekregen dat deze werden gebounced. Na het besturen van de logs, was inderdaad de instelling SPF identificatie verificatie die de email van de verzender tegenhield. Ik had deze toen aangepast ten tijde van de modem software problemen. DUS dit probleem is OPGELOST nogmaals mijn dank!  

@Raymondt vwb mijn NordVPN probleem emaar ook de Briasoft phone] heb ik nog geen oplossing kunnen vinden. De software werkt op mijn mobiele telefoon als ik niet op mijn thuisnetwerk zit. Maar eenmaal aan het WIFI netwerk blijft het klokje hangen met het maken van een connectie met een andere server buiten het netwerk. Het enige wat ik mij kon bedenken was de firewall poort 1194 1zoals dit bij VPNNord] staat beschreven. Heb je een andere suggestie wat het probleem eventueel zou kunnen zijn?

Alvast bedankt Anton

Hi ​@AntonM ,

Da’s in ieder geval al 1 stap voorwaarts! Het ding met de firewall poorten is dat het me lijkt dat de software die poorten vooral uitgaand nodig heeft, en niet inkomend. De port forwarding die je op je modem toepast is voor inkomend. Op je telefoon werkt de software dus niet als je met wifi verbonden bent, maar wel als je op 4g/5g zit. Je gaf aan ook een Macbook te gebruiken. Nu is mijn grootste vraag dan ook: werkt de software daar wel op op het moment dat de macbook thuis verbonden is?

@Raymondt Helaas werkt de Macbook ook niet als ie thuis verbonden is.

Probeer te achterhalen waarom dit niet alleen met NordVPN en Bria softphone ongeveer dezelfde symptomen geven.

De twee applicaties blijven proberen om connectie te maken en leggen dus ook het internet verkeer van bijvoorbeeld mijn internet browser op de Macbook maar ook van mijn iPhone plat.  Misschien dat dit helpt?

Wij komen er niet helemaal uit wat hier toch mee aan de hand kan zijn ​@AntonM 🤔

Heb je het modem nadat de update geïnstalleerd is, een reset gegeven? Zo nee, zou je dat dan nu nog willen doen? Het kan zijn dat er een raar foutje in de software geslopen is met de update, en een volledige reset zorgt er doorgaans voor dat dit soort vage problemen verholpen worden!

Is het al gelukt om het modem een reset te geven ​@AntonM

Reageer