Skip to main content

Ik probeer het sluipverbruik (= altijd aan apparaten) zo laag mogelijk te houden. De door KPN geïnstalleerde Genexis XGS-PON ONT XGS2110-Series verbruikt volgens de specificatie Idle 7,7W; max 8,3W, een toename van ±10% van mijn sluipverbruik.

En dus zou ik deze Genexis mediaconverter graag willen verwijderen en de glasvezel rechtstreeks te verbinden met een door mij zelf te kopen modem. En nu de vraag, welke apparatuur is hier voor geschikt?

 

 

Welke terugverdiendtijd heb je in gedachte, 10 jaar of 15 jaar?


Hou er dan wel rekening mee (als je al een passend modem kunt vinden), dat dit modem dan ook een extra glas port ingebouwd heeft - en hierdoor ook weer meer verbruikt dan jou huidige modem. Daar gaat dan al een gedeelte van jou winst weer. Verder moet er een nieuw modem geproduceerd worden, wat ook weer extra verbruik betekend en ga maar zo door.

Begrijp me niet verkeerd. Ik ben zeker de laatste, die niet voor het energie sparen is. Sterker nog, ook ik probeer bij dit soort dingen soms tot aan het randje te gaan. Maar het moet wel in verhouding staan. Op een gegeven moment weegt het resultaat niet meer op tegen die (financiële/materiële/werk) inspanningen, die hiervoor nodig zijn.


De enige router die geschikt is, is momenteel nog de FRITZ!Box 5590 voorzien van een FRITZ!SFP XGS-PON.


@Bearded 0,6 Watt verschil x 24 x 365 x €0,55 (variabel dagtarief Essent) = €2,89 op jaarbasis.

Eén drankje minder op het terras en het probleem is opgelost…

Fritzbox 5590 minimaal €274 volgens Tweakers. Terugverdientijd ca. 94 jaar...


Fritzbox 5590 minimaal €274 volgens Tweakers. Terugverdientijd ca. 94 jaar...

En dat is exclusief de separaat aan te schaffen FRITZ!SFP XGS-PON module die ook nog eens een stevig prijskaartje heeft.


@Bearded 0,6 Watt verschil x 24 x 365 x €0,55 (variabel dagtarief Essent) = €2,89 op jaarbasis.

Eén drankje minder op het terras en het probleem is opgelost…

Fritzbox 5590 minimaal €274 volgens Tweakers. Terugverdientijd ca. 94 jaar...

Check.

Maar 7,7Watt in idle is best veel. Waarom is dat?


€299 inclusief XGS-PON.