Skip to main content

Ik wil een Fritzbox 4060 installeren. Dit is een router, geen modem. Maar men zegt overal dat hij direct aan het NT-kastje aan te sluiten is. (NT-kastje noem je ook wel glasvezelmodem?) ok, maar dan? Ik heb een Experia V10 modem. Moet dat dan achter de 4060? om internet en tv en telefonie te krijgen? en hoe? NT-kastje - FB4060 WAN-poort - Experia V10 Wan-poort, of LAN-poort? Of moet de Experia er helemaal tussenuit? Hoe krijg je dan internet en tv en telefonie dat /info van kpn? Daar heb je toch de experia voor nodig? btw; ik wil de fritzbox aansluiten voor een upgrade van wifi en internet snelheid en de mogelijkheid om vd fritzbox een nas te maken in het netwerk.

Nou zeg! Was ff spannend, maar het doet het! ik moest wel naar een nood ip-adres van de Fritz!box4060 want kreeg geen internettoegang en geen ip-adres van de iMac. via nood-ip alles in kunnen stellen! Geen experia modem ertussen. switch er tussen uit gehaald en naderhand aangesloten na uit en aangezet te hebben. Nou, ben benieuwd hoe stabiel het verder blijft! Dank voor de hulp allen. Fluctueert de internetsnelheid nog na veranderen van Experia naar FB4060? ik zie met speedtest app dat ik eerst zo goed als 1000Mbps heb (wat ook mijn glasvezelabb. snelheid is. Maar na kwartiertje is het gehalveerd. Dan weer kwart erbij….


Fluctueert de internetsnelheid nog na veranderen van Experia naar FB4060? ik zie met speedtest app dat ik eerst zo goed als 1000Mbps heb (wat ook mijn glasvezelabb. snelheid is. Maar na kwartiertje is het gehalveerd. Dan weer kwart erbij….

Je doet er verstandig aan om eens goed te kijken naar je werkelijke verbruik, nu je een FRITZ!Box hebt kan je dat immers eenvoudig zien.

Ik ben er van overtuigd dat je zult schrikken van hoe laag dat eigenlijk is en ik denk dat je jezelf vervolgens de vraag zult stellen of een 200Mbps abonnement wellicht voldoende is.


@wjb dank voor de tip. ik zal het eens in de gaten houden… Maar dus samenvattend; de FB4060 is inderdaad aan te sluiten rechtstreeks op een (O)NT-kastje, zonder ander modem/router ertussen. Via de Fritz!box installatiepagina online kun je alles instellen en configureren. Nice! Alleen heb ik niet met alles de kennis ervoor dus moest wel het een en ander vragen en naspeuren. Dank voor de info en hulp. Als ik iets te vermelden heb over verder gebruik, dan laat ik het horen! 


Alvast een eerste indruk na een tijdje de FB4060 actief te hebben: het lijkt alsof de internetsnelheid afgenomen is. Ik heb de speedtest regelmatig gedaan op diverse tijdstippen. Toen ik het netwerk met de experia V10 had was internet snelheid op mijn iMac, met ethernet altijd tegen de 1000Mbps. Ik heb dezelfde bekabeling enkel nu met de FB4060, en de snelheid is afgenomen naar 650-700Mbps. Eigenlijk continu. Wifi is wel stukken beter!. Maar heeft dit wellicht te maken met de beveiliging vd FB4060, is dit anders? Of iets anders? iemand tips?


Toen ik het netwerk met de experia V10 had was internet snelheid op mijn iMac, met ethernet altijd tegen de 1000Mbps. Ik heb dezelfde bekabeling enkel nu met de FB4060, en de snelheid is afgenomen naar 650-700Mbps. Eigenlijk continu.

Ik heb daar geen verklaring voor, misschien dat @Eric van Uden hier iets over kan vertellen.

Daarnaast adviseer ik je nogmaals om eens goed naar jouw werkelijke verbruik te kijken. Ik ben er van overtuigd dat je snelheid nooit zult verbruiken (uitgezonderd tijdens een Speedtest) en dan maak je je alleen maar druk over iets waar je toch geen last van zult hebben.


@Eric van Uden : Zoals u ziet, word er een beroep op uw kennis gedaan!. Situatie: Ik had een Experia V10 modem. Met 1GB glasvezel up/down van KPN. Hierbij was mijn iMac verbonden met een Ethernet Cat6 kabel rechtstreeks op een vd LAN poorten vd Experia V10. De Experia V10 was met een Cat6 kabel verbonden aan het NT-kastje. Snelheden: altijd zo tussen de 920 - 980Mbps. Soms zelfs bijna 1GB zowel up als down. Sinds gisteren heb ik een Fritz!box4060 ingezet in plaats van de ExperiaV10. Zelfde aansluitingen. Nu snelheden rond de 600-700 down en 400-450 up. Ik heb met het aansluiten ook alles ge-reset; NT-kastje paar minuten van de stroom gehad. Heeft u hier een verklaring voor?


Update: vreemd, maar sinds vanochtend heb ik weer de ‘gewone’ snelheidswaardes wat betreft up and download. niks gedaan verder. gewoon vanzelf. alles werkt perfect ;-)


Update: vreemd, maar sinds vanochtend heb ik weer de ‘gewone’ snelheidswaardes wat betreft up and download. niks gedaan verder. gewoon vanzelf. alles werkt perfect ;-)

Soms is het een voordeel dat ik niet iedere dag tijd heb voor het forum 😉 Er kunnen heel veel, ook externe, redenen zijn. Helaas herken ik het beeld niet, en heb dus geen idee.