Skip to main content
Beantwoord

Vragen over SuperWifi 2 in combinatie met de KPN Experia Box V10

• January 11, 2026
  • 7 reacties
  • 75 keer bekeken

Goedemiddag,

Misschien is de vraag al eens gesteld, maar heb een vraag over SuperWifi 2 en de Experiabox v10.

Als ik 2 van deze wifi punten bestel is het dan nog steeds zo dat 1 punt aangesloten moet worden op de experiabox? Sinds de laatste update werkt de experiabox ook als wifi punt met eventueel andere wifi punten in huis meen ik?

Ik heb nu zelf nog 2 KPN ExperiaWifi punten maar zijn de SuperWifi punten zo veel beter wat zijn de voordelen? 

Beste antwoord door Alexandra van KPN

Hi ​@NickHoeymans, we denken hier in de community graag met je mee!

Je kunt de Experia Wifi inderdaad alleen bekabeld aansluiten op je Experia Box, zoals JanD al vertelde. SuperWifi kan je daarentegen bekabeld óf draadloos verbinden met je Experia Box. 

Jammer dat je verbinding er niet beter op geworden is de laatste tijd. De laatste update voor de Experia Wifi, en verschillende tips, vind je hier: 

Een van de tips is bijvoorbeeld om even te checken of jouw Experia Box op WPA2 ingesteld staat, dat geeft de beste compatibiliteit met je Experia Wifi. Extra informatie daarover staat ook een stukje verder naar beneden, bij de bekende bevindingen. Ik raad je aan om die instelling even te checken en eventueel aan te passen, want dat zou bij jou de boosdoener kunnen zijn:

• De Experia Wifi ondersteunt geen WPA3. We adviseren dan ook om je modem in te stellen op WPA2 Personal. Als het modem op WPA3 staat en de Experia Wifi op WPA2, dan kan deze ongelijkheid voor sommige eindapparaten compatibiliteitsproblemen geven met een slechtere wifi-ervaring tot gevolg. 

7 reacties

JanD
Superuser
  • January 11, 2026

Beste ​@NickHoeymans het voordeel van de SW#2 t.o.v. de EW is dat ze draadloos aangesloten kunnen worden en dat ze wifi6ax ondersteunen.

Als zowel de V10 en de SW#2 de KPN-software hebben, kunnen ze draadloos aangesloten worden.

De V10 is en blijft de master en de SW#2 en de EW blijven de slaves.

Je kunt de SW#2 en de EW naast elkaar gebruiken, indien gewenst.

Zie ook de rubriek product updates en de rubriek kennisbank voor nadere info.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 11, 2026

Beste ​@JanD 

Bedankt voor je snelle reactie. Dus in feite hetzelfde als wat de EW nu ook doen.

Echter heb ik het idee dat sinds de laatste update waarmee de experiabox en EW meer dezelfde software zouden draaien er heel veel conflicten zijn wanneer welk apparaat welke verbinding oppakt. ik zou overgaan op de SW2 omdat ik eigenlijk hoop dat dit beter zou zijn in mijn geval.

Ik heb dus de modem en 2EW, 1 in de woonkamer en de andere op de 1e etage op de slaapkamer. De modem hangt in de meterkast, maar ik heb nog nooit zo'n instabiel netwerk gehad.(zo lijkt het sinds de update)
Als ik beide kastjes uit de stroom haal heb ik voor een aantal apparaten voldoende bereik van de modem in de meterkast, maar de camera bijv achter op de plaats weet het dan even niet, doe ik de 2 EW weer aan de stroom, dan valt op dat veel apparaten verbinding maken met de EW boven en niet die in de woonkamer en vice versa, kortom ik hoopte eigenlijk een beetje dat dit de SW2 zouden kunnen verhelpen 

Weet jij hier iets meer van?

JanD
Superuser
  • January 11, 2026

Beste ​@NickHoeymans als je glasvezel hebt kun je als 1e de modem ‘uit de kast’ halen en op een geschiktere plek neerzetten voor een betere wifi en van daaruit de wifipunten aansluiten.

Zie ook de rubriek kennisbank en product updates voor nadere hulp en info.

Succes.

• January 11, 2026

De update van de Experia WiFi's is gewoon slecht. Wij hebben ze ook aan de kant gegooit. Je kan er niets meer mee.

De SuperWiFi's zullen vast beter werken hoop ik voor je. Bekabeld aangesloten is wel het beste. Je hebt nu de Experia WiFi's bekabeld aangesloten. Waarom sluit je dan de SuperWiFi's ook niet gewoon bekabeld aan?

WiFi 6 op de SuperWiFi's in combinatie met de Experiabox v10 heb je alleen wat aan als je ze bekabeld aangesloten hebt.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 11, 2026

Beste ​@Marlon92 

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb die indruk ook dat het sinds de laatste update(s) gewoon slecht geworden is, voorheen had ik geen problemen met de EW, je zag precies met welke EW je verbinding had en had vooral in een groot gedeelte van het huis nette verbinding, maar nu is het echt rommelig want apparaten maken verbinding met de EW die boven staat ipv bij de modem of EW die beneden staat. en andersom ook. 1 EW weghalen of uitzetten maakt het helemaal onstabiel.

ik heb beide EW bekabeld aangesloten.

Hoe heb jij het opgelost want jij had de EW dus ook

JanD
Superuser
  • January 11, 2026

ik heb beide EW bekabeld aangesloten.

Draadloos kan ook niet, dat kan alleen met de EW#1 en #2

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@NickHoeymans, we denken hier in de community graag met je mee!

Je kunt de Experia Wifi inderdaad alleen bekabeld aansluiten op je Experia Box, zoals JanD al vertelde. SuperWifi kan je daarentegen bekabeld óf draadloos verbinden met je Experia Box. 

Jammer dat je verbinding er niet beter op geworden is de laatste tijd. De laatste update voor de Experia Wifi, en verschillende tips, vind je hier: 

Een van de tips is bijvoorbeeld om even te checken of jouw Experia Box op WPA2 ingesteld staat, dat geeft de beste compatibiliteit met je Experia Wifi. Extra informatie daarover staat ook een stukje verder naar beneden, bij de bekende bevindingen. Ik raad je aan om die instelling even te checken en eventueel aan te passen, want dat zou bij jou de boosdoener kunnen zijn:

• De Experia Wifi ondersteunt geen WPA3. We adviseren dan ook om je modem in te stellen op WPA2 Personal. Als het modem op WPA3 staat en de Experia Wifi op WPA2, dan kan deze ongelijkheid voor sommige eindapparaten compatibiliteitsproblemen geven met een slechtere wifi-ervaring tot gevolg.