Skip to main content
Update

Experia Wifi: Update naar EW.C.25.14.02

Categorie:Experia Wifi
  • December 6, 2025
  • 9 reacties
  • 361 keer bekeken
Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Er is een nieuwe update voor de Experia Wifi, we brengen deze naar versie EW.C.25.14.02. Hieronder lees je wat er in deze versie nieuw en verbeterd is. Alle verbeteringen zijn ten opzichte van de vorige versie.

Wat zit er in de update naar de KPN Software EW.C.25.14.02?

Algemene verbeteringen in stabiliteit van de wifiverbinding, en de snelheid/prestatie ervan. 

Onder water zijn verder veiligheid- en compatibiliteitsupdates gedaan op softwarecomponenten.

Wie krijgt de update naar EW.C.25.14.02 en wanneer?

We gaan met deze versie de laatste paar migraties afronden. Hierbij zetten we hele huishoudens om naar de KPN Software. Tijdens deze migratie krijgen dan zowel je modem als de Experia Wifi (en eventuele andere aanwezige Wifipunten) de KPN Software. Meer informatie over wat deze update met je Experia Wifi doet lees je hieronder.

Meer informatie over de veranderingen in je modem lees je in onze Kennisbank: 

Ook gaat deze versie naar Experia Wifi's die al gemigreerd zijn. 

Wat merk ik van de update?

Migratie van oude firmware naar EW.C.25.14.02

Je krijgt van ons bericht als jij aan de beurt bent voor migratie. De migratie werkt van buiten naar binnen. Dat betekent dat we eerst je verste Experia Wifi gaan migreren, dan degene die dichterbij staat, en zo verder tot we bij je modem aankomen. Die gaat ten slotte als laatste om naar de KPN Software. Mocht het gebeuren dat een van je apparaten toch niet meekomt, dan pakken we die de volgende dag handmatig op om hem alsnog te migreren.

In principe merk je hier niets van behalve een korte periode offline zijn in de nacht. 

Het kan ook zijn dat je modem wel gemigreerd is, maar een of meer van je Experia Wifi niet. In dat geval, reset die Experia Wifi. Laat hem ongeveer een uur ongestoord aanstaan. In die tijd zal de Experia Wifi dan alsnog migreren. 

Update van EWC.25.07.04 naar EW.C.25.14.02

Als het goed is niks. Of een verbetering in je diensten :) De update gebeurt in de nacht. Tijdens de update is de Experia Wifi die de update krijgt even offline en zal zich daarna weer aanmelden en werken. Heb je meerdere Experia Wifi, dan gebeurt dit bij allemaal.

Wat betekent migratie naar KPN Software voor jouw Experia Wifi?

De Experia Wifi is na deze update compatibel met onze modems en SuperWifi die op KPN Software draaien. Maar, net als bij de SuperWifi 1 heeft de Experia Wifi straks géén eigen webinterface meer. 

Géén eigen webinterface voor de Experia Wifi

Het belangrijkste verschil met de oude firmware is dat de Experia Wifi met KPN Software geen eigen webinterface heeft. Alle functionaliteit rondom inzicht en bediening gaat via het hoofdapparaat (met KPN Software) waarop de Experia Wifi is aangesloten. 

Mesh

Met de oude firmware zit de Experia Wifi in een mesh met je modem, en eventuele andere Experia Wifi en/of SuperWifi. Dit betekent dat je apparaten samen één wifinetwerk hebben waarin je eindapparaten (computers, telefoons, etc.) naadloos van de wifi van je modem naar die van de Experia Wifi overschakelen en terug. 

Na de update is dit nog steeds zo, maar dan is de mesh specifiek voor apparaten die op KPN Software draaien.

Het blijft ook zo dat een Experia Wifi altijd bekabeld verbonden moet worden met je modem.

Inzien en beheren van de Experia Wifi

Zoals hierboven aangegeven heeft de Experia Wifi straks geen eigen webinterface meer. Alles rondom je Experia Wifi doe je dan ook in het hoofd apparaat. Dit zal in de meeste gevallen je KPN modem zijn. 

Inlogpagina van je modem

Je modem bereik je via 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn. Je kunt ook instellen.local gebruiken.

In het midden van je scherm zie je een afbeelding van jouw modem. Daaronder vind je twee knoppen. 

De rechterknop hiervan is de netwerkknop. Als je hierop klikt, krijg je een pop-up in beeld. In die pop-up zie je alle verbonden KPN Wifipunten, en hun status.

De kleur van de netwerkknop geeft aan wat de status is van de aangesloten Wifipunten. Groen betekent dat alles in orde is. Rood wil zeggen dat er een probleem is. Grijs geeft aan dat een eerder aangemeld Wifipunt nu offline is of uit staat. 

Let op: Het icoon/IP-adres in deze pop-up is klikbaar, maar omdat er geen webinterface is voor de Experia Wifi kom je nergens op uit. Het IP-adres is dan ook alleen informatief. 

Aanpassen van instellingen van de Experia Wifi

De Experia Wifi neemt de instellingen rondom wifi over van je modem. We raden aan om te zorgen dat je modem ingesteld staat op WPA 2. Dit zorgt voor de beste compatibiliteit met de Experia Wifi.

Hoe je in je modem met KPN Software wifi instellingen aanpast, lees je in dit Kennisbank artikel. 

Verder kun je instellen of het lampje van de Experia Wifi aan/uit of gedimd moet worden. Dit kun je instellen door kort de WPS-knop op de Experia Wifi in te drukken. Je kunt dit ook instellen via de webinterface van het modem.

Ga hiervoor naar Thuisnetwerk > Topologie. Klik op de Experia Wifi die je wilt aanpassen. Je krijgt een pop-up met daarin de opties voor het lampje.

Ook kun je, via het tabblad WiFi-Radio, de kanalen en bandbreedte van de Experia Wifi aanpassen.

Herstarten of resetten van de Experia Wifi

Als je een individuele Experia Wifi wilt herstarten of resetten dan kan dit fysiek door middel van de aan/uitknop of het resetgaatje op de Experia Wifi zelf. Bij een reset druk je in het resetgaatje met een saté prikker of paperclip tot de lampjes 5x knipperen. Laat dan los. De Experia Wifi zal zich resetten.

Je kunt ook alle Experia Wifi tegelijk herstarten of resetten met de groepsfunctie in je modem. Ga hiervoor naar Instellingen > Systeem. Je vindt daar dan de opties voor Herstart en Reset Thuisnetwerk.

Reset Thuisnetwerk zet zowel het modem als de aangesloten Experia Wifi terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen.

Bekende beperkingen & andere opmerkingen

• De Experia Wifi ondersteunt geen WPA3. We adviseren dan ook om je modem in te stellen op WPA2 Personal. Als het modem op WPA3 staat en de Experia Wifi op WPA2, dan kan deze ongelijkheid voor sommige eindapparaten compatibiliteitsproblemen geven met een slechtere wifi-ervaring tot gevolg. 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Doe dit met het bij ons bekende contact telefoonnummer, je komt dan uit bij collega's die weten dat je de update hebt gehad. 

9 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 6, 2025

Dat is goed nieuws. Mijn ouders gaan nu ook over naar de nieuwste software op hun Experia Wifi en Box12. Hopelijk heeft dit ook als gevolg dat er (nog) meer aandacht komt voor verbeteringen die her en der nodig zijn.

• December 6, 2025

"De migratie werkt van buiten naar binnen. Dat betekent dat we eerst je verste Experia Wifi gaan migreren, dan degene die dichterbij staat, en zo verder tot we bij je modem aankomen."

Bijzonder hoe stelt het systeem dit vast? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 6, 2025

Die vraag heb ik ook al eens gesteld aan Erik. Ik kan zijn antwoord van toen even niet meer vinden maar ik weet wel nog dat het allemaal niet zo ingewikkeld was.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 6, 2025

Ik weet ook niet meer wat ik precies heb gezegd eerder. Maar het gaat een beetje zo dat het systeem je modem pakt, en dan checkt hoeveel wifipunten er zijn en hoe die aangesloten zitten. En bij SuperWifi doen we dan eerst diegenen die draadloos verbonden zijn, en dan de bekabelde. En bij elk pakken we eerst degenen die verbonden zijn op een ander SuperWifi punt, en dan daarna pas dat tussenliggende SuperWifi punt. Want als we dat andersom zouden doen, dan is de connectie er niet meer, en kunnen we de achterste niet meer bereiken.

Bij Experia Wifi is alles bekabeld, en luistert het minder nauw. Maar kijken we alsnog naar rechtstreeks verbonden via verbonden met een tussenstapje.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 6, 2025

Zo had je het eerder ook tegen mij gezegd ​@Erik van KPN. Ik zal mijn ouders vast informeren dat er een update te verwachten is op hun Experia en Box12 en dat ze eerst een mail/sms krijgen. Ik zal me voorbereiden op de premium service indien nodig 😃

• December 6, 2025

Zo uitgelegd klinkt het inderdaad logisch.

Mijn EW zitten beiden op een eigen aansluiting op de Box 12 dan zou hooguit de poort nummer bepalend zijn. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • December 7, 2025

Zit er ook een optie aan te komen dat je alleen 1 wifi punt vanuit de interface kan resetten?
Op dit moment moet je of hardware matig een reset uitvoeren of je gehele netwerk terug zetten naar standaard instellingen (inclusief modem). En dat is vaak niet nodig als 1 of meerdere wifi punten niet correct werkt

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • December 7, 2025

Zit er ook een optie aan te komen dat je alleen 1 wifi punt vanuit de interface kan resetten?
Op dit moment moet je of hardware matig een reset uitvoeren of je gehele netwerk terug zetten naar standaard instellingen (inclusief modem). En dat is vaak niet nodig als 1 of meerdere wifi punten niet correct werkt

Wellicht maar ik denk dat KPN liever werkt aan het overbodig maken van resets. En dat is wat hopelijk de volgende update brengt.

• Topper
  • December 7, 2025

Mijn V12 modem staat nog op V12.C.24.05.08. 

Gaat dit nu ook geupdated worden?