Skip to main content
Antwoord

Waarom bepaalt mijn Box 12 modem welk wifi kanaal het gebruikt?

• February 2, 2025
  • 5 reacties
  • 200 keer bekeken

Marc van Eck
Nieuwkomer

Hallo,

Ik heb een V12 modem en woon in een flat. Waarom pakt mijn modem altijd de drukst gebruikte kanaal.  Wifiman geeft zelfs Bad aan, maar handmatig veranderen lukt niet. Ik word overruled door mijn eigen modem. 

Wie heeft er tips

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Marc van Eck. Welkom op de KPN Community! Ik snap dat je in een flat met veel Wifi-signalen gaat onderzoeken hoe je jouw Wifi netwerk zo goed mogelijk optimaliseert. Normaal hoef je dat niet zelf te doen, want het modem kiest voor jou het beste netwerk. Zo zou het standaard moeten werken. Als dat toch niet helemaal goed werkt, dan kun je zeker wel zelf de Wifi-kanalen aanpassen.

Je kunt voor de KPN Software (nieuwste firmware op je Box 12) de link van ​@bnh volgen. Of als je nog de ZTE firmware op je Box 12 hebt staan, kun je in dit topic vinden hoe je dat wijzigt. 

De V12 bepaalt automatisch het beste kanaal. Als je dit niet wilt, moet je dit handmatig kunnen instellen naar wens. Het advies is echter om het modem dit te laten bepalen.

Zie: Modems met KPN Software: Wifi instellingen wijzigen | KPN Community

Laat maar weten of je eruit gekomen bent met deze informatie!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • February 2, 2025

De V12 bepaalt automatisch het beste kanaal. Als je dit niet wilt, moet je dit handmatig kunnen instellen naar wens. Het advies is echter om het modem dit te laten bepalen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 3, 2025

Hoi ​@Marc van Eck. Welkom op de KPN Community! Ik snap dat je in een flat met veel Wifi-signalen gaat onderzoeken hoe je jouw Wifi netwerk zo goed mogelijk optimaliseert. Normaal hoef je dat niet zelf te doen, want het modem kiest voor jou het beste netwerk. Zo zou het standaard moeten werken. Als dat toch niet helemaal goed werkt, dan kun je zeker wel zelf de Wifi-kanalen aanpassen.

Je kunt voor de KPN Software (nieuwste firmware op je Box 12) de link van ​@bnh volgen. Of als je nog de ZTE firmware op je Box 12 hebt staan, kun je in dit topic vinden hoe je dat wijzigt. 

Laat maar weten of je eruit gekomen bent met deze informatie!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 3, 2025

Er is meestal een reden dat een bepaalde frequentie drukker is dan de andere. Mogelijk zitten er stoorzenders waardoor het modem weer terug naar die drukke gaat. Daarom ben ik nooit echt een voorstander van het wifi zelf vast stellen.

Marc van Eck
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2025

Dank voor jullie antwoord. 

Wanneer ik in mijn modem ga en via wifi signal de 2.4Gh en de 5Gh verander naar mijn mening de beste signal en niet meer op auto druk ik op opslaan.

Vervolgens sluit ik af, log weer in en dan terug naar Wifi,  dan is er niet veranderd. Alles staat zoals het was en dat na meerdere keren herhalen. Ben ik zo dom of is mijn modem een autist. Waarom blijft mijn modem zelf alles bepalen. 

De modems van KPN zijn perfect voor rijtjes woningen, maar niet toepasbaar voor een flat met 144 appartementen 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • February 6, 2025

Als het modem niet jouw wijzigingen accepteert, dan gaat er iets mis. Dan raad ik je aan om je Experia Box een fabrieksreset te geven met de instructie die je kunt vinden in het kennisbankartikel hier beneden.

Je zou eventueel ook nog onze online servicetool kunnen proberen om daarmee het kanaal aan te passen. Of je kunt kijken of het lukt met de KPN Thuis/MijnKPN app. Met de app kun je ook je Wifi netwerk beheren. 

Persoonlijk woon ik ook in een appartement in een flat en bij mij voldoet het automatisch kiezen van een kanaal wel. Ik hoef geen extra moeite te doen om zelf een geschikt kanaal te kiezen. Wel heb ik nog een SuperWifi versterker staan, omdat het 5GHz niet helemaal reikt tot aan het andere eind van mijn appartement (en nee, ik woon niet groot).