Skip to main content

goeden dag waarom een nt kast,

 

ik heb een bestaande netwerk en will dus geen nt maar van glasvezel naar pachtkast en dan glasvezel naar router en van router weer naar switch etc etc etc

of kan ik vannaf nt kast met glasvezel door naar router met glasvezel.

Wat voor een router heb je dan want die moet dan zelf immers voorzien zijn van een NT?

En wat voor een glasvezel aansluiting is op jouw adres actief, een AON aansluiting of een XGS-PON aansluiting?


mijn router is een edgegouter 12  met cisco 1000 catalist.

netwerk word nog gelegd maar is een xgs-pon.


Dan zal je toch echt een ONT nodig hebben om jouw EdgeRouter op de glasvezel aan te kunnen sluiten.


dat had ik al begrepen enkel zoek ik die zonder router of uitschakelbare router en wifi anders of beter nog zonder. die 2 glasvezel poorten heeft met minimaal 10gig. vandaar dat k aan een patchkastje zat te denken

 

Weet u misschien een goede optie?

ben all even aan het zoeken maar moeilijk te vinden die aan eu eisen voldoen.


De ONT is geen router maar een mediaconverter om van glas naar koper te gaan en is een onmisbare schakel.

Zelf heb ik mijn EdgeRouter 4 voorzien van een RJ45 SFP module waarmee ik de EdgeRouter verbind met mijn NTU (mediaconverter voor AON aansluitingen).

Als ik jou was zou ik dat ook gewoon zo doen al kan jij daar ook gewoon één van de eth poorten voor gebruiken, je hebt er toch meer dan zat.

Je hebt toch hopelijk niet een 4Gbps abonnement genomen!


ja zo zag ik de enige optie, enkel hoopte ik op een rechtstreekse verbinding me glasvezel naar de twee edge routers. Wat het minste verlies geeft, erg jammer dat daar geen optie voor is.

 


ik ben een bedrijf met 10 Gbps aansluiting straks, althans dat was de bedoeling/


Ook een gewone netwerkkabel geeft uiteraard geen enkel verlies dus daar hoef je het niet voor te doen.

Mijn advies is altijd om gewoon de NTU/ONT te gebruiken die je van KPN in bruikleen hebt gekregen.


dankje well voor de informatie glasvezel is nieuw voor mij dus heel blij met deze informatie.

ik maak gebruik van cat7 kabels dus dat verlies is inderdaad niet reëel

kun je daar twee router op aansluiten heb er namelijk 2.

gebruik 2 routers met 4 switches. of kan ik dan beter twee aansluitingen hebben.


dankje well voor de informatie glasvezel is nieuw voor mij dus heel blij met deze informatie.

kun je daar twee router op aansluiten heb er namelijk 2.

gebruik 2 routers met 4 switches. of kan ik dan beter twee aansluitingen hebben.

Nee, je kunt nooit twee routers aansluiten op dezelfde aansluiting, ook niet op een glasvezelaansluiting.

Je kunt meer lezen in de onderstaande topics.

 


dankje wel voor de informatie zoals je hoort ben ik degene die betaald en niet de beheerder.

mijn ict er had een heel duur boodschappen lijstje doorgegeven vandaar dat ik zelf ook wat ging informeren.

hij kwam op een kompleet nieuw systeem maar dat willen we allemaal.

denk dat beste oplossing is 2 lijnen naar binnen die op jouw manier aansluiten op de 2 routers dan heb je 2 gescheiden netwerken. hoe die dat doet met de links tussen de routers an switches mag die zelf uitzoeken.

zie ik het zo goed?

 


Je hoeft helemaal geen twee routers te hebben. Om netwerken te scheiden gebruik je vlans.

Zo heb ik op mijn EdgeRouter 4 een vlan voor mijn privé netwerk, een vlan voor mijn zakelijke netwerk, een vlan voor de TV ontvangers, een vlan voor "the Internet of Things" (IoT) en een vlan voor het gastnetwerk. Één router dus en vijf gescheiden netwerken.


hij heeft een tier 4 beveiliging zou het beste zijn mijn fout ik wil het beste.

in totaal zijn het er drie een grote twee kleine, de grote is stuk en we gaan toch over naar glasvezel dus

dan maar toekomst proof maken kost genoeg.

Hartelijk dank voor uw hulp ik geef het document en deze informatie door en dan zal het vast goed komen.


Draai je soms services die 100% van de tijd online moeten zijn en die heel veel geld kosten als ze even niet online zijn?

Ik krijg een beetje het gevoel dat jij een ict-er hebt die je graag een poot wil uitdraaien.


nee hoor draai niemand graag een poot uit en hij is in dienst dus dat zal niet meevallen.

er draaien inderdaad meerdere applicaties op die gebruikt worden wereldwijd door ons eigen personeel. ik kan u helaas niet vertellen wat voor het is een gesloten systeem wat enkel door personeel gebruikt word maar er wel moet zijn on demand.

verders draaien er websites en krijgt het data 24/7 binnen van machines.

hij legde op tafel het verzoek voor een heel nieuw systeem en kon niet uitleggen waarom en waarvoor.

Ik vraag op zijn minst een onderbouwing gaat om grof geld wat meeste niet in hun zak hebben. 

Dus nee geen poot uitdraaien maar wel verantwoordelijke omgang met aankopen.

 

het systeem draaide goed wat traag alleen vaak door uitbreiding, vandaar glasvezel. en wat serverruimte uitbreiding komt nog dubbel set bij.

 

ik wens u alvast een fijne feestdagen en een heel goed 2024 toe.

 


Dan neem ik aan dat het een zakelijke glasvezelaansluiting betreft met een hoger SLA.

Dit is het consumentenforum van KPN.