Skip to main content

Beste…

Gisteren heb ik alles laten vernieuwen. Had nog steeds een KPN compleet. 

Tot voorkort volstond dit omdat ik als ex KPN medewerker 50% korting had. Maar nu ik dat niet meer heb en weer de volle pond betaal vond ik het toch handiger om me weer eens te laten vernieuwen.

Dus ik krijg binnenkort de zelfde aansluiting alleen dan niet meer compleet.

 

Ik had compleet + een mobiele sim only + een data kaartje omdat dit nu eenmaal voor de data op mijn normale mobiel handiger was en die 5 euro op dat kaartje goed aansloot. NU gebruik ik het data kaartje nooit dus die ga ik opzeggen.

 

Heb dus nu een nieuwe glasvezelaansluiting besteld. Alleen snap ik de reden van een monteur nog steeds niet. De glasvezel modem hangt er al. oke vervangen voor een nieuwe. Maar is dat niet gewoon een stekkertje wisselen? De TV box is net nieuw, dus ik heb al de nieuwste. dus wat moet ik met een nieuwe box. Oke dan vervang ik hem. Maar dat kan ook zelf gedaan worden. 

 

Het enige wat ik dan nu nog zelf als voordeel kan zien is het volgende:

 

Heb als router een fritz 7590 AX en ook de diverse Mesh routers van fritz. 

Nu zou ik deze kunnen vervangen voor een Fritz die geen glasmodem meer nodig heeft. Maar is dat dan een POM of een AON . Die wil ik dat eigenlijk vast aanschaffen, dat als die monteur komt dat hij juist de aansluiting kan doen zonder de glasvezel modem.

 

Wat is het verschil nu precies en welke is voor mij het beste,

 

Ik heb een redelijk slim huis, met alarm, google systemen, inmiddels ook tester voor Alexa omdat die eindelijk DUTCH gaat worden. De nodige verlichting en stekkers. Werk thuis met 4 schermen +  laptop - En nog wel wat andere slimme dingen. Het enige wat hier een laat IQ heeft ben ik zelf. hahhaa

Gekheid. 

 

Dus iemand van de KPN medewerkers die me kan adviseren? 

Het enige wat ik dan nu nog zelf als voordeel kan zien is het volgende:

 

Heb als router een fritz 7590 AX en ook de diverse Mesh routers van fritz. 

Nu zou ik deze kunnen vervangen voor een Fritz die geen glasmodem meer nodig heeft.

Welk voordeel ziet u daarin dan? KPN ondersteund dit niet. Als u later storing heeft bent u op uzelf aangewezen. 


Het enige wat ik dan nu nog zelf als voordeel kan zien is het volgende:

 

Heb als router een fritz 7590 AX en ook de diverse Mesh routers van fritz. 

Nu zou ik deze kunnen vervangen voor een Fritz die geen glasmodem meer nodig heeft.

Welk voordeel ziet u daarin dan? KPN ondersteund dit niet. Als u later storing heeft bent u op uzelf aangewezen. 

Ik heb al een aantal jaren mijn gehele huis vol met Fritz hangen. Vond het op zijn minst beter dan de wifi schotels die we bij KPN hebben. Overigens moet je altijd je KPN router bewaren. Als er een storing is dan plaats je die altijd eerst terug. Zoals staat het ook ergens in de voorwaarden.

 

Je kan altijd eerst kijken of het de fritz is. Bij terug plaatsen van de KPN router ( overigens heeft KPN dezelfde fritz als die ik nu heb. Alleen ga ik geen 7,50 betalen voor iets wat in bruikleen is. 

 

Met Fritz is meer in te stellen. Nu moet ik even afkloppen. Maar nog nooit storing ( serieuze) gehad. Ja kleine dingen die landelijk ( generiek zijn) Dus ben altijd al tevreden geweest en goed instaat in huis zelf de kleinere storingen op te lossen. 

Maar mijn vraag is niet WAAROM…. die afweging kan ik zelf maken.

Mijn vraag is wat het verschil is tussen de PON en de AON en of dat welke of beide allebei zou werken.

 

Als ik had gevraag om een advies over waarom ik een eigen router zou willen had de vraag ook anders stelt. ook al waardeer ik je reactie. 

In dit land hebben we een vrije keuze in router. 


Met de Fritzbox is niets mis. Maar als u het glasvezelkastje er tussen uit haalt, dan kunt u niet eenvoudig de KPN Box terug plaatsen bij een eventuele storing. Want de KPN Box werkt niet zonder glasvezelkastje. U zult dan dus ook het glasvezelkastje terug moeten plaatsen. 

Bij een AON aansluiting zou dat nog niet zo heel moeilijk zijn. Maar bij een PON aansluiting word dat ingewikkelder. Deze heeft een uniek nummer wat bij KPN geregistreerd moet zijn.

Waarom dit ingewikkelde gedoe overhoop halen? Waarom houd u het niet zoals het nu is?


 

Mijn vraag is wat het verschil is tussen de PON en de AON en of dat welke of beide allebei zou werken.

 

het verschil is de SFP+ module die erbij wordt geleverd.

zoals de naam al doet vermoeden. werkt een FB5590 AON, alleen op een AON aansluiting. wil je hem gebruiken voor een XGS-PON netwerk, dan zul je de SFP+ module moeten vervangen voor een XGS-PON module.

vandaar dat de FB5590 ok in 3 verschillende modellen (AON,GPON en XGS-PON) wordt aangeboden.


Misschien kunnen we in de toekomst meer PON-technieken (GPON, XGSPON en 50G-PON) gebruiken op een lijn (met Huawei apparatuur) en de provider moeten nog niet alle apparaten vervangen. Maar deze kans is niet erg groot aangezien Huawei-bashing van USA en zijn geallieerden

 An experiment conducted by Orange on its FTTH fiber network in February 2024 demonstrates that it is possible for multiple technologies to coexist on the same operational fiber with a variety of line bitrates up to 50 Gbps.

 


Hoi @Peterthegreat71, welkom op onze community!
Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er een beetje uit zo?


Met de Fritzbox is niets mis. Maar als u het glasvezelkastje er tussen uit haalt, dan kunt u niet eenvoudig de KPN Box terug plaatsen bij een eventuele storing. Want de KPN Box werkt niet zonder glasvezelkastje. U zult dan dus ook het glasvezelkastje terug moeten plaatsen. 

Bij een AON aansluiting zou dat nog niet zo heel moeilijk zijn. Maar bij een PON aansluiting word dat ingewikkelder. Deze heeft een uniek nummer wat bij KPN geregistreerd moet zijn.

Waarom dit ingewikkelde gedoe overhoop halen? Waarom houd u het niet zoals het nu is?

Omdat op het moment dat ik wel een hogere snelheid wil halen ik als nog wel een modem krijg van KPN. 

En die is dan zonder glasvezel modem. maar waar het me voornamelijk omgaat is de vraag is het mogelijk en welke maakt het dan uit of het een PON of een AON wordt. 

 

Maar wat ik dan nog snap is WAAROM moet er een monteur komen als er toch niks veranderd. 

Ik heb nu een nieuwe glasbox in een doos. Terwijl de andere gewoon nog werkt. En die nieuwe heeft geen aansluiting voor de glasmodem. Dus nog steeds waarom een monteur. Want zoals het er nu uit ziet kan dat kastje gewoon terug. 

 

En dan de TV interactieve. Zit ineens weer met meerdere afstandsbedieningen omdat de nieuwe box niet meer herkend wordt door de samsung. ( tv van 2023) ja de afstandsbediening van KPN werkt wel. Maar die van Samsung niet meer. Ook mijn Harmony kan niet meer gekoppeld worden. En daar kan ik dan nog mee leven. Maar als er wel een google assistent op zit, waarom kan die dan niet de tv uitzetten. Want dat is de doelstelling van slim. Dat is zoals harmony nu ook werkt hier. KPN aan is alles aan. KPN uit is alles uit. Maar dat werkt niet met de nieuwe box volgens mij. 

 

vind het nergens terug.

 

En begrijp me goed , ik ben gewoon tevreden hoor.  Maar ik had van een “slim kastje “ iets meer verwacht. En ik snap ook als mensen die niet zo van de slimme apparaten zijn nu denken waar maak je je druk om…. Dat kan natuurlijk. Maar die mensen kunnen zich over andere dingen druk maken.

 

Ik heb ooit al een van de eerste met google begonnen, later ook amazon en Homey gaan gebruiken en ik vind het leuk om die dingen te testen. Nu met de nieuwe KPN box is het wel een behoorlijke stap terug ( lijkt het) Had ik niet verwacht. 


Omdat op het moment dat ik wel een hogere snelheid wil halen ik als nog wel een modem krijg van KPN. 

Dan krijgt u de KPN Box 14. En die word ook gewoon op het glasvezelkastje aangesloten met een utp kabel. 


Laat de monteur gewoon komen. Dan weet u waar die voor moeten komen. Voor ons ons het anders ook maar gissen denk ik.


Het kan zijn dat ze je glaskastje willen vervagen, ONT.
Of ze gaan je aansluiting van AON omzetten naar XGS-PON (afhankelijk waar je woont), maar dat lijkt me nu nog heel sterk.
Ik zou me geen andere reden kunnen bedenken waarom er anders een monteur komt in jouw situatie. 


Maar wat ik dan nog snap is WAAROM moet er een monteur komen als er toch niks veranderd.

Ik heb sterk het vermoeden dat de monteur het aansluitpunt zélf aan gaat passen @Peterthegreat71. Waarschijnlijk heb je in 1 van de eerste mails die je hebt ontvangen na het plaatsen van je bestelling, wel ergens de volgende regel staan:
Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis.


Reageer