Skip to main content

Hoi KPN, het hele jaar staat er al op jullie site dat er later dit jaar een nieuwe Fritzbox komt voor 4gb.

Wat is bij jullie later dit jaar?

Hoi ​@Rva1908. Bedankt voor je bericht! Ik begrijp dat je graag meer duidelijkheid wilt over de nieuwe Fritzbox voor 4GB. De term "later dit jaar" is inderdaad niet heel precies. Op dit moment is er helaas nog geen specifieke datum. Zodra we meer weten, wordt dit direct gedeeld op de website en andere kanalen.

Hoe verder het jaar vordert, hoe preciezer het wordt ​@Vikash van KPN . Op 30 december weten we het exact ;)

Maar misschien is het handig om een inkijkje te geven in de planning van KPN. Ik weet ook dat AVM wat vertragingen heeft met de lancering en levering van de nieuwere modellen, wellicht dat dat een van de redenen is.

Op welke pagina staat dat?

In het gelinkte topic hieronder wordt er veelvuldig verwezen naar een KPN pagina die inmiddels is bijgewerkt, daar gaat het specifiek om de 5590. Deze info is inmiddels niet meer beschikbaar via die pagina.

Dit staat op de app als je producten wilt toevoegen.

Dit staat op de app als je producten wilt toevoegen.

Een mooie verkooptechniek van de kpn. Daar zijn ze nog altijd erg goed in. De FRITZ!Box 5530 fiber en de FRITZ!Box 5590 fiber werken weliswaar met de maximale 10 Gbit/s …..

……. maar geeft maar maximaal 2.5 Gbit/s door aan de WAN/LAN5.

4 Gbit/s verdelen over de overige 1 Gbit/s lan-poorten is grote onzin. Daar word je snelheid echt niet sneller door en bovendien zijn er nog maar héél weinig apparaten die een sneller adapter hebben dan 1 Gbit/s…...

Als er ooit de FRITZ!Box 5690 XGS te koop zal zijn, heeft kan die ook een 10Gbit/s snelheid die dat apparaat aan de ook 10 Gbit/s WAN/LAN5 poort doorgeeft. Dan pas heb je wat aan 4 Gbit/s of sneller.

@gensnet je zergt eigenlijk zelf al waarom er zo weinig XGS routers zijn:

en bovendien zijn er nog maar héél weinig apparaten die een sneller adapter hebben dan 1 Gbit/s

KPN maakt de Fritz!Boxen niet, dat doet AVM. Eerlijk gezegd verbaast het me niet dat AVM nog geen 10Gbps-variant heeft: er zijn simpelweg te weinig huishoudens om zo’n onderscheidend product winstgevend te laten zijn. Dan moet je al snel uitwijken naar de professionele routers, of je neemt een Box 14 van KPN. 

Houd in de gaten dat we het hier nog steeds over consumentenverbindingen hebben he ;)

@gensnet je zergt eigenlijk zelf al waarom er zo weinig XGS routers zijn:

en bovendien zijn er nog maar héél weinig apparaten die een sneller adapter hebben dan 1 Gbit/s

KPN maakt de Fritz!Boxen niet, dat doet AVM. Eerlijk gezegd verbaast het me niet dat AVM nog geen 10Gbps-variant heeft: er zijn simpelweg te weinig huishoudens om zo’n onderscheidend product winstgevend te laten zijn. Dan moet je al snel uitwijken naar de professionele routers, of je neemt een Box 14 van KPN. 

Houd in de gaten dat we het hier nog steeds over consumentenverbindingen hebben he ;)

> Houd in de gaten dat we het hier nog steeds over consumentenverbindingen hebben he ;)

Hier geef ik je _h_e_l_e_m_a_a_l_ gelijk in dat we het nog steeds over een consumentenverbinding hebben. Maar ik weet niet of veel mensen en router makers zich dat realiseren. Veel consumenten worden als het ware door met name de kpn verleid om een snellere verbinding te nemen waar ze niets aan hebben, omdat die eigelijk voor de zakelijke markt is.

Maar wat routers betreft is de kpn nu avm met een kpn box 14 voorbij met 10 Gbit/s poorten. Maar ook daar heeft een consument eigenlijk weinig tot niets aan.

Op 23 februari 2023 is de FRITZ!Box 5690 XGS aangekondigd op een computerbeurs in Barcelona en op 20 februari 2024 nog een keer, maar je verneemt sindsdien helemaal niets meer over dat apparaat (dat nu een “fantoom” is geworden) dat een 10 Gbit/s WAN/LAN5 poort heeft. Geen testen, geen aankondiging van verkoop; helemaal niets! Zelfs AVM weet niet wanneer de FRITZ!Box 5690 XGS op de markt komt en dat is een slecht teken.

Ik wacht dus al bijna twee jaar op dat apparaat omdat die een 10 Gbit/s poort heeft wat ik goed kan gebruiken voor mijn interne netwerk wat voorbereid is op 10 Gbit/s snelheid. Eigenlijk ontbreekt er alleen nog een 10 Gbit/s router. Alle andere “onderdelen” als servers, switchen, netwerkadapters in computers, cat7-kabels kunnen 10 Gbit/s doorgeven. Maar de “bottleneck” zit nog steeds in “langzame” onderdelen die nog geen 10 Gbit/s kunnen bij benen.

Reageer