Skip to main content
Vraag

Wat is de reden dat IPv6 op de Experiabox V10 problemen geeft?

• March 6, 2026
  • 87 reacties
  • 945 keer bekeken

Toon eerste bericht

87 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

Ja ik weet ook niet waarom Erik Windows noemde.

We hebben het in deze topic niet over Windows gehad.

Wel over Android, zowel mobiel als DIW7022.

Ik ben daarom ook heel benieuwd naar de nieuwe reactie van Erik.

(ik tag bewust niet in dit geval, omdat ze dat vaak niet leuk vinden (kan ik begrijpen)).😉

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

Ja ik weet ook niet waarom Erik Windows noemde.

We hebben het in deze topic niet over Windows gehad.

Ik noem het voorbeeld van verkeerde IPv6 adressen, de windows kreeg om te laten zien dat KPN modem nog steeds deze bug heeft. Erik neemt de aanname van iemand zonder enige onderbouwing als waar.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 20, 2026

@TDN 

Dit is woordelijk een greep van een drenkeling naar een toegeworpene reddingsring. Mijn windows heeft geen VLAN 1977 zoals hmmsjan aangeeft, hij heeft geen VLAN überhaupt.

Een wonder dat dezelfde windows geen enkele problemen heeft met IPv6 bij mijn eigen router

Dat Windows geen VLAN heeft is juist het probleem, de V10 zet een VLAN op de lijn om het gast netwerk te transporteren, waarschijnlijk naar Wifi punten. Windows moet dat VLAN negeren, maar sommige drivers gooien basisnetwerk en VLAN door elkaar. Als je op je eigen router een VLAN aanmaakt dat IPv6 router advertisements uitzendt heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Google AI geeft in dit geval een correct antwoord:

Windows devices often experience IPv6 connectivity issues across VLANs because many network drivers strip VLAN tags on ingress, causing Windows to process Router Advertisements (RAs) from multiple subnets on a single interface. This leads to multiple SLAAC IPv6 addresses and incorrect default gateways. Fix this by enforcing proper tagging and blocking unwanted RAs

https://community.ui.com/questions/IPv6-Router-Advertisements-over-VLAN/26d34dd6-b2c9-48a1-8050-e962bae17533

Bij IPv4 heb je dat probleem nooit, een client VRAAGT een IPv4 adres. Bij IPv6 KRIJGT de client informatie om zelf adressen te configureren. Dan moet je niet die info van andere VLAN's binnen halen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

@hmmsjan_2 

Het probleem in deze topic is het probleem van IPv6 in Android apparaten.

Hoe verklaar je dat?

Als IPv6 op de KPN router uit staat (bij mij is dat de Experiabox V10), dan heb ik geen problemen op de Samsung S25 FE en ook geen problemen met Netflix op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

(Met Windows hier geen problemen)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

​Dat Windows geen VLAN heeft is juist het probleem, de V10 zet een VLAN op de lijn om het gast netwerk te transporteren, waarschijnlijk naar Wifi punten.

Ik heb geen gast netwerk, hoe verklaart je de VLAN issues?

Als je op je eigen router een VLAN aanmaakt dat IPv6 router advertisements uitzendt heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Nee, ik had VLAN gemaakt met met eigen router (Ubiquiti EdgeRouter X) en nu met OpenWRT router. Geen router veroorzaakt IPv6 problemen, niet bij Windows, niet bij Linux en ook niet bij Android

Bij IPv6 KRIJGT de client informatie om zelf adressen te configureren. Dan moet je niet die info van andere VLAN's binnen halen. 

De fouten zitten bij KPN modem omdat onjuiste informatie via RA verstuurd zijn. Andere routers hebben geen problemen met IPv6, afgezien van Android, dat je IPv6-PD met Android alleen met DHCPv6 of SLAAC werkend krijgt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

Zie ook mijn eerdere mail.

En dit op Tweakers.

En diverse andere mails i.v.m. problemen met Netflix op de Sagemcom DIW7022

Na het uitzetten van IPv6 op de Experiabox V10, werkt mijn Samsung S25 FE 100% goed.

Ook met Netflix daarna geen problemen meer.

Nu ben ik benieuwd of de Box12 hier ook problemen mee heeft?

Of is deze op dit gebied veel beter?

En is de WIFI net zo sterk (signaal sterkte) even goed als de V10

Indien ja, kan je dan de Experiabox V10 omruilen voor de Box12?

Of is dat een slecht idee of helemaal niet mogelijk.

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • March 20, 2026

@joop2011, ik heb je nieuwe topic samengevoegd met je bestaande topic. Ik snap dat je deze vraag hebt, maar die is aansluitend op het waar we het in dit topic over hebben. En dan is het juist verwarrend om dat apart te houden. Vooral omdat ik nu al meerdere keren heb aangegeven dat er  op dit moment GEEN issues met IPv6 zijn op de KPN modems. Dat betekent dus ook de Box 12.

Verder zijn de Box 12 en V10 qua functioneren van dat soort basisfuncties gelijk. 

Het enige merkbare verschil tussen V10 en Box 12 is de wifimogelijkheden. Box 12 kan Wifi 6, de V10 niet. 

Het is niet mogelijk om een Box 12 te ruilen voor een V10, of andersom. We ruilen alleen een modem om als je huidige modem defect is, en dan krijg je hetzelfde type ervoor terug. Of als je helemaal van aansluitingstype zou veranderen waardoor een ander modem noodzakelijk is. Als je bijvoorbeeld naar een pairbonding verbinding zou gaan. Daarvoor is een V10 noodzakelijk.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 20, 2026

@Erik van KPN 

Ik twijfelde of deze wel of niet hier hoorde. (sorry voor de extra topic)😉

Maar ik lees op heel veel plaatsen dat er wel degelijk problemen met IPv6 zijn op het KPN modem.

Waarom blijf jij volhouden dat dat niet zo is?

Wand hoe kan het dat Netflix op de DIW7022 geen problemen meer heeft na het uitschakelen van IPv6 op de v10

Maar nu IPv6 uit is geschakeld, heb ik geen problemen meer.

Alles werkt goed.

Dus als KPN er echt niets aan gaat doen, dan laat ik het zo.

Ik heb het idee (persoonlijk dus) dat ik (en enkele anderen) niet serieus worden genomen.

Kort samengevat:

Netflix wijst naar KPN en KPN wijst naar Netflix.

Samsung wijst naar KPN en KPN wijst naar Samsung.

Oplossing?

Helaas geen.🙄

Zie ook hier, hier las ik wat informatie dat KPN en Samsung aan een oplossing werken.

Maar het is wel AI, dus of het 100% klopt weet ik niet.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 21, 2026

Sorry, er is nu binnen dit topic  een off-topic discussie ontstaan over een Windows specifiek probleem, misschien dat een moderator het kan afsplitsen.

@TDN 

​Dat Windows geen VLAN heeft is juist het probleem, de V10 zet een VLAN op de lijn om het gast netwerk te transporteren, waarschijnlijk naar Wifi punten.

Ik heb geen gast netwerk, hoe verklaart je de VLAN issues?

Uitgeschakeld gast netwerk betekent dat de Wifi SSID voor het gastwerk wordt uitgeschakeld, maar VLAN1977 blijft blijkbaar actief.

Er staat geen IPv6 adres meer  op,  router solicitations worden niet beantwoord. Deze post is geschreven vanaf 192.168.3.5, LAN aansluiting op de V10 (niet poort 4) , Gast netwerk uit.

Als je op je eigen router een VLAN aanmaakt dat IPv6 router advertisements uitzendt heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Nee, ik had VLAN gemaakt met met eigen router (Ubiquiti EdgeRouter X) en nu met OpenWRT router. Geen router veroorzaakt IPv6 problemen, niet bij Windows, niet bij Linux en ook niet bij Android

Is op dat VLAN IPv6 geïmplementeerd met router advertisements met SLAAC, dus zonder de “managed” vlag ingeschakeld ? Als de aangesloten systemen een of twee /64 adressen krijgen is het SLAAC, als het een /128 adres is werkt DHCPv6. Bij Linux heb ik nooit iets van dit probleem gemerkt, ook bij de eerste firmware versies van de KPN firmware. 

Bij IPv6 KRIJGT de client informatie om zelf adressen te configureren. Dan moet je niet die info van andere VLAN's binnen halen. 

De fouten zitten bij KPN modem omdat onjuiste informatie via RA verstuurd zijn. Andere routers hebben geen problemen met IPv6, afgezien van Android, dat je IPv6-PD met Android alleen met DHCPv6 of SLAAC werkend krijgt.

Ik zie geen fouten in de router advertisements.  Het Linux pakket “ndisc6” (Fedora) bevat een tool “rdisc6” waarmee je ze kunt opvragen. En dat :1: netwerk zit er zeker niet in. Je kunt over verschillende dingen discussieren, zoals de timings. Linux/NetworkManager wordt nerveus van de 60 seconden levensduur van het DNS adres en stuurt iedere 30 seconden een router solicitation om vooral geen verandering in DNS servers te missen….  Maar dat :1: adres staat er niet in. 

Die router solicitations met het :1: adres zijn er wel op Wifi met het guest SSID, maar voor zover ik kan zien op de V10 router kan VLAN 1977 niet meer de boosdoener zijn.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 21, 2026

@joop2011 

Als je problemen hebt met Netflix op de TV ontvanger, die verdwijnen als je IPv6 uitschakelt is dat een duidelijke indicatie dat er iets aan de hand is en moet daarnaar gekeken worden. 

Ik heb geen Netflix, maar neem aan dat de Youtube app via IPv6 communiceert, en die geeft incidenteel een zwart scherm. Tegelijk zie ik met een of andere app , DR-Nettools, waarvan ik niet weet wat de beperkingen en de bugs zijn, dat er soms minimaal twaalf IPv6 adressen zijn. Waarom en wanneer die ontstaan weet ik niet, het hoeft ook geen probleem te zijn.  Maar met het gereedschap dat ik ter beschikking heb kan ik geen conclusies trekken, dat moeten de KPN ontwikkelaars doen, als zij onder de Android motorkap kunnen kijken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Sorry, er is nu binnen dit topic  een off-topic discussie ontstaan over een Windows specifiek probleem, misschien dat een moderator het kan afsplitsen.

Sorry, ik wou op jouw oorspronkelijke post ook niet reageren omdat het toch niet om de vraag van Joop ging. Maar omdat Erik jouw post als duidelijke  bewijs voor fouten van Windows en geen fout van KPN modem noemt, moest ik reageren. Jouw post was met vele onjuist aannamen en feiten en verwarringen. Eerst over windows driver, dan over VLAN dan over aparte subnet van gast netwerken dan weer van AI aangehaalde fouten van VLAN over IPv6 … Ik kan geen enkele bewijzen vinden, als het zo is, zijn op internet volle melding over bugs van Windows met IPv6 en dat met miljarden installaties.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

@joop2011 

Als je problemen hebt met Netflix op de TV ontvanger, die verdwijnen als je IPv6 uitschakelt is dat een duidelijke indicatie dat er iets aan de hand is en moet daarnaar gekeken worden. 

Ik had hem uitgezet i.v.m. de problemen op de Samsung S25 Fe

Maar na het uitzetten van de IPv6 had ik meteen geen problemen meer met de streamingdiensten.

En YouTube werkt ook alles zonder IPv6 perfect (nog helemaal niets gemist tot nu toe)

Je zou het kunnen proberen (je kan het ook weer makkelijk aanzetten.

Nu hopen dat Erik het serieus gaat aanpakken.

Het probleem is IPv6 in de modem (router) van KPN met Android.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • March 21, 2026

Off-topic

@TDN 

Het gaat niet over Windows en IPv6, daar heb je geen omkijken naar, het gaat over Windows + IPv6 + een VLAN met IPv6 dat op de kabel zit. Ik kan helaas het originele artikel niet meer vinden, vandaar die AI die ik normaal ook niet vertrouw. Met link erbij. 

Ik heb een dual boot Linux + Win10 systeem. Linux geen probleem, Windows dubbele IPv6 adressen. Win10 home, geen optie in de driver instellingen om een VLAN te selecteren.   

Naar aanleiding van dat artikel een registry patch voor de ethernet kaart driver ingevoerd, het probleem was weg.  VLAN 1977 heeft nu geen IPv6 meer, registry patch ongedaan gemaakt, probleem komt niet terug.  Ik kan echt geen andere conclusie trekken dan dat het probleem specifiek Windows is, aan de ethernet driver ligt, en dat KPN er nu omheen werkt door geen IPv6 op VLAN 1977 meer te zetten. Hoe dat uitwerkt voor gast-IPv6 op de Wifi mesh weet alleen KPN, ik heb er geen dus ik kan het niet bekijken.

Zoek maar eens op “Windows IPv6 VLAN leak”. 

Dit laat onverlet dat er blijkbaar een probleem is met Android waar ook de TV box niet ongevoelig voor is,  ik hoop dat KPN dat oppakt.   

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

@hmmsjan_2 

Graag on topic blijven, anders krijgen we nooit een goede oplossing.

Probleem:

IPv6 in combinatie met Android.

Zie mijn eerdere reactie.

Als je IPv6 op de KPN modem (router) uitzet, is het probleem over.

Samsung S25 FE werkt daarna perfect.

Sagemcom DIW7022 geen problemen meer met streamingdiensten.

Laten we wachten op de reactie van Erik.

• March 21, 2026

@hmmsjan_2 

Graag on topic blijven, anders krijgen we nooit een goede oplossing.

Probleem:

IPv6 in combinatie met Android.

Zie mijn eerdere reactie.

Als je IPv6 op de KPN modem (router) uitzet, is het probleem over.

Samsung S25 FE werkt daarna perfect.

Sagemcom DIW7022 geen problemen meer met streamingdiensten.

Laten we wachten op de reactie van Erik.

Wat jouw telefoon betreft dat kan toch echt iets specifieks van dat model zijn. Met mijn Nokia x30 en twee recente Samsung  tablets zijn er totaal geen problemen betreffende ipv6. Hier staat het in iedergeval gewoon aan maar deels bewust niet met DHCPv6 en daar kan de diw7022 ook last  van hebben.

Het is niet mijn specialiteit maar één van de voordelen dat we ipv6 hebben is dat er geen dhcp meer nodig is. Dhcp is wezenlijk een ipv4 erfenis waarbij 1 publiek ip adres gedeeld moet worden met meerdere apparaten. 

Ik let er niet meer zo op maar in het verleden viel regelmatig ipv6 helemaal weg en moest ik de modemrouter herstarten zowel  voor 2020 met de v10 als na 2022 met de Box12 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • March 21, 2026

Het werkt in ieder geval problematisch met de S23 modellen. Een van de moderators meldde dit. S24 is ook al langskomen op vergelijkbaar topic bij de Vodafone Ziggo community. 

En hier steevast de S25 FE. 

Ik neem aan dat Samsung het zelf ook weet. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Het werkt in ieder geval problematisch met de S23 modellen. Een van de moderators meldde dit. S24 is ook al langskomen op vergelijkbaar topic bij de Vodafone Ziggo community. 

En hier steevast de S25 FE. 

Ik neem aan dat Samsung het zelf ook weet. 

En na het uitschakelen van IPv6, heb ik ook geen problemen meer met streamingdiensten op de DIW7022

1 en1 is 2, dus lijkt mij dat er toch een klein probleempje is met IPv6 in de KPN modem / router.

P.S.

Met Windows had ik zo wie zo geen problemen, daar gaat helaas een groot off topic deel over in deze topic en vervaagt het echte probleem met Android.

• March 21, 2026

Het ipv6 probleem met Android is hoofdzakelijk dhcpv6 gericht. Want hoe stond die  setting bij jouw ​@joop2011 wel of geen dhcpv6. Zie het screenshot eerder door mij gedeeld in dit topic.

Via https://test-ipv6.com/ zie ik nu meestal 10/10 dat was heel lang anders en  vaker helemaal geen ipv6 dan wel.

Vreemd genoeg geeft deze site https://ipv6-test.com/ wel problemen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

DHCPC6 is toch voor thuisnetwerk?

En dat heb ik niet.

Sagemcom DIW7022 is met UTP kabel verbonden.

Samsung S25 FE is via WIFI

• March 21, 2026

DHCPC6 is toch voor thuisnetwerk?

En dat heb ik niet.

Sagemcom DIW7022 is met UTP kabel verbonden.

Samsung S25 FE is via WIFI

Wat bedoel je met geen thuisnetwerk? Je hebt naar ik verwacht meerdere apparaten met een internet verbinding dan heb je gewoon een thuisnetwerk.

In jouw v10 als deze de nieuwe kpn software heeft moet bijna zeker die dhcpv6 instelling aanwezig zijn. Bekabeld of via wifi doet er niet toe.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

@Rowi. 

Kopie van jouw foto, zoals je ziet is deze genomen in “Thuisnetwerk” 

IPv6 is op 2 plaatsen.

Bij de 1 kan je hem volledig aan of uit zetten.

En bij Thuisnetwerk, zie foto.

Heeft dat invloed op UTP en WIFI verbonden Android apparaten? 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

@Rowi. 

Ik heb de instellingen nu op deze manier gezet.

En ga het uitproberen.

Omdat het niet altijd niet goed werkte, ga ik het een paar dagen aanzien.

Alles werkte net.

Ik kom er zo snel mogelijk op terug.

• March 21, 2026

Die instelling heeft invloed op alle aangesloten apparaten, wifi of bekabeld of het besturingssysteem maakt zoals ik al schreef niet uit. Behalve dan dat Android niet of niet goed met DHCPv6 omgaat.

Ah je hebt het gevonden. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen. Dan kunnen bepaalde zaken mogelijk worden uitgesloten als oorzaak.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

Dank je ​@Rowi. 

zo te zien werkt alles, ook de Samsung S25 FE

Ik hou je op de hoogte.

Werkt het over 2 dagen nog steeds goed, dan ga ik jouw antwoord als beste antwoord markeren.😉

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • March 21, 2026

@Rowi. 

Helaas, dit werkt niet.

Probeerde net Garmin Connect en WeerOnline te openen en die gingen niet open.

Probleem ligt helaas toch ergens anders.

IPv6 maar weer uitgezet.

Hartelijk dank voor het meedenken.

Hopelijk weet Erik de oplossing of gaat KPN aan een oplossing werken.

Probleem:

Streamingdiensten Sagemcom DIW7022 (UTP kabel aangesloten)

Android telefoon via WIFI

Experiabox V10

Na uitzetten IPv6 werkt alles wel goed.