Skip to main content
Vraag

Wat is de reden dat IPv6 op de Experiabox V10 problemen geeft?

• March 6, 2026
  • 136 reacties
  • 1718 keer bekeken

Toon eerste bericht

136 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

En wat kan KPN hieraan doen om dit op de KPN modem (router) te zetten?

En zijn daarna alle IPv6 problemen verholpen? 

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 15, 2026

@joop2011 

Wat KPN kan doen is, gezien de schijnbare  ontwikkelingen op Android, in ieder geval prefix delegatie compleet maken. Het staat in ieder geval op de rol. Alle besturingssystemen die ik hierboven genoemd heb kunnen zonder stateful DHCPv6 adressen. Ik weet niet of DHCPv6 “Normal Address”   tegelijk met prefix delegatie meegenomen wordt. Het is vergelijkbaar met de DHCPv4 implementatie, adressen uitdelen, vastzetten, maar geen port forwarding.

Maar ook de fabrikanten kunnen steken laten vallen, bijvoorbeeld na een standby toestand niet zorgen dat de netwerk status compleet hersteld wordt of geïnitialiseerd als je net bij een andere mast of andere wifi staat. Dat lijkt toch bij die specifieke Samsungs het geval te zijn, en dat maakt het allemaal erg lastig. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 15, 2026

KPN biedt dus SLAAC+Stateless DHCPv6, maar als een Android client geen DHCPv6 wil gebruiken, geen probleem. 

Het is veel eenvoudiger SLAAC+RDNSS te ondersteunen, ik gebruik nu geen KPN router om zijn RA te checken, maar wat staat onder (M,A,O)-flags? Met de flag om SLAAC te verbieden gaat het fout. Met annonceren van DHCPv6 raken sommige telefoons in de war, en krijgen geen IPv6-adres of ongeldig IPv6-adres

SLAAC schijnt tot groot ongenoegen te zijn van systeembeheerders die willen of moeten weten wie er op hun network rondhangt, en dus een probleem met Android IPv6 hebben.

Juist voor systeembeheerders van grote netwerk biedt SLAAC een uitkomst. Het is goed schaalbaar op grote netwerken omdat geen 'state' moet bijgehouden worden. Een DHCPv6 server is een 'single point of failure’, als hij uitvalt, kunnen nieuwe apparaten geen IPv6-adressen krijgen. Bij SLAAC kan dit nog steeds zolang een router in netwerk de prefixen verstuurt.

Bovendien weet de router nog steeds wie welke IPv6-adres krijgt, hij beheert idR ook de multicast groep en kan aan de duplicate check van cliënten bijhouden wie welke adressen zou krijgen. Ook met zijn RA message (gericht aan een unicast adres, de verzender van RS message) zijn de IPv6-adressen te bijhouden.

Dit wordt dus op een wat vreemde manier  opgelost als Android die prefix delegatie gaat gebruiken.

Google was lang tegen DHCPv6 omdat dit is tegen de principes vanuit overal bereikbaar te zijn van IPv6. Als een apparaat met een bekend MAC-adres een IPv6-adres krijgt via SLAAC, kan iemand met kennis van MAC-adres en IPv6-prefix zijn apparaat altijd bereiken, maar met een toevallig IPv6-adres via stateless DHCPv6 is dit niet mogelijk, of hij moet zijn systeem weer op stateful DHCPv6 omstellen en via portforwarding doen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

@TDN 

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

1. De KPN RA bevat:
    Stateful address conf.    :           No
    Stateful other conf.      :          Yes
    Mobile home agent         :           No
    …..
    Prefix                   : 2a02:xxxx:xxxx::/64
      On-link                 :          Yes
      Autonomous address conf.:          Yes
      Valid time              :        86400 (0x00015180) seconds
      Pref. time              :         7200 (0x00001c20) seconds

Dus: SLAAC + DHCPv6 “other conf”
    Dit werkt  bij verschillende OS, dus een telefoon zou daardoor niet van slag moeten raken tenzij de eigen implementatie niet correct is.

2.  Ik heb het ook maar van internet, een beheerder die blijkbaar een restrictief netwerk onder zich heeft en graag een lijst wil hebben van actieve systemen. Maar in inderdaad is SLAAC gemakkelijk, je hoeft niets te doen behalve RA’s te zenden en te beantwoorden. De KPN router stuurt trouwens alle RA’s naar ff02::1, dat verbaasde met wat maar schijnt te mogen. De duplicate check identificeert inderdaad MAC-IPv6 adres combinaties, maar wordt er ook iets gestuurd bij afmelden? Dual stack kun je nog DHCPv4 gebruiken om de IPv6 adressen uit de lijst te wissen. Dit uiteraard voor zover er sprake is van afmelden en een telefoon niet buiten bereik gaat.

3. Met MAC + Prefix kun je het IPv6 adres berekenen. “dnsmasq” gebruikt dit optioneel om een AAAA record toe te voegen.Maar er zijn “privacy extensions”. Een tijdelijk adres, of “stable privacy”, waardoor deze koppeling verloren gaat. Linux kent deze “stable privacy” methode, ik weet niet hoe de standaard configuratie voor het niet-permanente adres is bij andere operating systems.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

De KPN RA bevat:
Stateful address conf.    :           No
Stateful other conf.      :          Yes
Mobile home agent         :           No
Dus: SLAAC + DHCPv6 “other conf”

Het ontbreekt dus A-flag voor SLAAC. A=1 → SLAAC is veroorloofd, A=0 → SLAAC is verboden. Nu is idd aan de cliënt te interpreteren wat is default is bij ontbreken van A-flag: 0 of 1.

De duplicate check identificeert inderdaad MAC-IPv6 adres combinaties, maar wordt er ook iets gestuurd bij afmelden? 

Een apparaat kan een message 'group leaving’ versturen, anders wordt via parameter 'Group Membership Interval' of 'Group Membership Timeout’ geregeld.

Een tijdelijk adres, of “stable privacy”, waardoor deze koppeling verloren gaat. Linux kent deze “stable privacy” methode, ik weet niet hoe de standaard configuratie voor het niet-permanente adres is bij andere operating systems.

Android gebruikt een tijdelijk adres naast een vast IPv6-adres om buitenstaande onmogelijk op basis van IP-adres te traceren, totaal 2 plus links-lokale. Windows gaat of safe, ook bij DHCPv6 heeft hij naast een gekregen DHCPv6-adres nog een via MAC-adres berekend IPv6-adres, en nog 1 tijdelijk IPv6-adres, totaal 3 plus links-lokale

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Ik denk dat KPN nu aan zet is.

Ik stel ook voor om op een reactie van KPN te wachten.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 16, 2026

@TDN 

Is “Autonomous address conf.:          Yes” niet de A-flag? Die staat per prefix aan.

Nog even gestoeid met radvd en Samsung a26: De “extra info” vlag wordt genegeerd, bij deze Android versie is geen enkele DHCPv6 activiteit te zien. Bij deze telefoon gaan netwerk activiteit gewoon door als hij standby gezet wordt, met name connectiviteit checks naar Google omdat ik geen internet verbinding heb. (Wifi interface PC kan maar een ding tegelijk)  

De  timings  van de adressen zijn belangrijk, die mogen niet te kort zijn, anders geen IPv6.  V10 instellingen worden geaccepteerd. 

En als de adres levensduur korter is dan het minimum interval dat RA’s gestuurd worden verdwijnen de adressen, er wordt geen nieuwe sollicitatie gedaan.

De V10 stuurt hier in ieder geval voldoende frequent RA’s om IPv6 overeind te houden op deze telefoon.

Dit als laatste want we gebruiken het topic van joop2011 voor een IPv6 discussie, anders maar privemail? 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 16, 2026

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd naar de mening van KPN.😉

@Erik van KPN 

Mijn excuus dat ik je tag.

Maar wat is jouw mening?

Alvast mijn hartelijke dank,

Joop

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 22, 2026

Ik was deze week met vakantie in een huisje, die Ziggo hadden.

Mijn Samsung Telefoon S25 FE had geen problemen met IPv6

Werkte echt helemaal perfect.

Conclusie, ook met de eerder vermelde reacties, KPN moet dit probleem oplossen.

Jammer dat Erik niets meer heeft laten horen.

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 23, 2026

Dan zou het mooi zijn als iemand de IPv6 router advertisements van Ziggo tevoorschijn kan toveren met Wireshark of “rdisc6”. Die van KPN zijn correct, maar bevatten parameters die blijkbaar ongunstig uitwerken bij bepaalde types telefoon. 

Ook op Reddit is dit probleem gemakkelijk terug te vinden, het is niet alleen bij KPN.

Citaat van een jaar geleden:

Unfortunately this is a long-standing issue with Samsung devices. The system is set up with incorrect and overly aggressive sleep configurations for wifi, causing IPv6 addresses to be lost. There are posts all over about the problem going back a decade or more.
You may be able to mitigate the issue if you have control over the IPv6 router advertisement settings on your router; changing those may find an interval that works better.

( https://www.reddit.com/r/ipv6/comments/1kq8nse/my_samsung_phone_keeps_losing_ipv6_connectivity/ )

Probleem is dat je door parameters te veranderen weer andere problemen kunt introduceren. Helaas is er in de KPN firmware, en waarschijnlijk in alle consumenten routers, geen controle over de router advertisement parameters.  

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • May 23, 2026

Dan zou het mooi zijn als iemand de IPv6 router advertisements van Ziggo tevoorschijn kan toveren met Wireshark of “rdisc6”. Die van KPN zijn correct, maar bevatten parameters die blijkbaar ongunstig uitwerken bij bepaalde types telefoon. 

Nu hopen dat Erik ook reageert en de software in de KPN modem (router) snel aanpast.

Dan is er weer probleem minder.😉