Skip to main content
Beantwoord

Wat is de wachttijd tussen het aanmelden van je eigen router en het terugbellen van de KPN Servicedesk?

• April 16, 2026
  • 9 reacties
  • 115 keer bekeken

Ik heb een Fritzbox  5530 met  een SFP XGS-PON glasvezel adapter  erin. De  Frtizbox + adapter  ziet  de  glasvezel goed en heeft  ook een kpn glasvezelprofiel erin zitten. Nu moet  je  via  de KPN  servicetool het  modem-identificatienummer  doorgeven en je  telefoonummer waarop je  teruggebelt  word  om de  glasvezel verbinding  om te  zetten naar  je  eigen modem/router. Mijn vraag: 1, Hoe lang  duurt  het  voordat  de  servicedesk je  terugbelt  en 2, kan de  verbinding  tijdens  het  contact met de  servicedesk gelijk getest  worden als  de  fritzbox gelijk aan de  glasvezel gekoppeld  wordt..  Alvast  bedankt  voor jullie  antwoord! 

Beste antwoord door JanZo

@D4ALL  Inderdaad, KPN reageert snel. De  boel is  omgezet en werkt. Hier  ook een blij persoon :-)

@XS4-Arjan , ​@JanD en ​@Ik_Combineer : Maandagochtend 10 uur de  sprong  gewaagd. Via  de  servicetool het  ONT serienummer  ingevoerd. Saillant  detail: Het ont serienummer dat  je  nodig  hebt   staat op de onderkant  van de  Fritzbox zelf (heet  modem ID). Dus  niet  het  serienummer  van het  ONT  insteekadaptertje  zelf. En daarna  mijn telefoonnummer. Binnen 15  minuten werd  ik gebeld  om det  serienummer  te  checken en daarna  werd  het bij kpn omgezet. Vervolgens  heb ik de  stekker van de glasvezelkabel naar  de  oude KPN ONT uit  het  muurkastje  gehaald  en toen die  van mij erin gestopt. Ingelogd  in het  modem en aangegeven dat  ik nu de  glasvezeladapter gebruik ipv  de  wan/lan netwerkpoort. Even wachten en de  boel deed  het! De  kpn man aan de  lijn was  supervriendelijk en geduldig  terwijl ik met  de  kabeltjes  aan het  prutsen was. Let  wel op dat  je  de  goede  kleur glasvezelstekkertjes  gebruikt. Een blauw stekkertje  past  niet  in een groen stopcontactje en omgekeerd… In ieder  geval viel het reuze  mee, maar  een beetje voorbereiding  is  wel aan te  raden.

Iedereen bedankt  voor  jullie  support!

9 reacties

JanD
Superuser
  • April 16, 2026

Beste ​@JanZo het aanmelden van je eigen router is alleen nodig als je de router rechtstreeks op de FTU aan wilt sluiten zonder gebruik van de XGS-PON glasvezelkast.

Of is dat ook de bedoeling?

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 16, 2026

@JanD  de 5530 is een glasvezelrouter, daar gaat inderdaad rechtstreeks de glasvezelkabel in.​

@JanZo Ik denk dat het terugbellen bedoeld is om meteen te checken of alles werkt. Heb het zelf zo niet bij mij, dus het is gissen :)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 16, 2026

Dit is inderdaad de reden ​@JanZo ​@XS4-Arjan. Dat bellen is puur om op dat moment de nieuwe ONT te registreren en mocht dit dan nog niet werken direct de oude ONT weer te activeren.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 18, 2026

Beste  JanD: Correct: In de  5530 heb  ik  al een xgs-pon adapter gezet  en die  gaat via  een 1  meter  lang  glasvezelkabeltje, direct  aan de stekker/koppeling  van de  moederglasvezel gekoppeld  worden.  JanD, XS4-Arjan  en Ik-Combineer: Dank voor  jullie  antwoord. Maandag  gaan we  ervoor! Dan is  er  behalve  ik, niemand  thuis :-)

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • April 18, 2026

Succes ​@JanZo , laat vooral even weten hoe het is gegaan :)

Forum|alt.badge.img+2
  • Topper
  • April 18, 2026

Toen ik voor mezelf de servicetool gebruikte om mijn modem aan te melden werd ik dezelfde dag nog gebeld. Weet niet of dat normaal is maar ik was er heel blij mee.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • Antwoord
  • April 20, 2026

@D4ALL  Inderdaad, KPN reageert snel. De  boel is  omgezet en werkt. Hier  ook een blij persoon :-)

@XS4-Arjan , ​@JanD en ​@Ik_Combineer : Maandagochtend 10 uur de  sprong  gewaagd. Via  de  servicetool het  ONT serienummer  ingevoerd. Saillant  detail: Het ont serienummer dat  je  nodig  hebt   staat op de onderkant  van de  Fritzbox zelf (heet  modem ID). Dus  niet  het  serienummer  van het  ONT  insteekadaptertje  zelf. En daarna  mijn telefoonnummer. Binnen 15  minuten werd  ik gebeld  om det  serienummer  te  checken en daarna  werd  het bij kpn omgezet. Vervolgens  heb ik de  stekker van de glasvezelkabel naar  de  oude KPN ONT uit  het  muurkastje  gehaald  en toen die  van mij erin gestopt. Ingelogd  in het  modem en aangegeven dat  ik nu de  glasvezeladapter gebruik ipv  de  wan/lan netwerkpoort. Even wachten en de  boel deed  het! De  kpn man aan de  lijn was  supervriendelijk en geduldig  terwijl ik met  de  kabeltjes  aan het  prutsen was. Let  wel op dat  je  de  goede  kleur glasvezelstekkertjes  gebruikt. Een blauw stekkertje  past  niet  in een groen stopcontactje en omgekeerd… In ieder  geval viel het reuze  mee, maar  een beetje voorbereiding  is  wel aan te  raden.

Iedereen bedankt  voor  jullie  support!

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • April 23, 2026

Goedemorgen ​@JanZo , bedankt voorjouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community :)

Mooi om te zien dat het probleem inmiddels al is verholpen en ook heel erg bedankt voor je laatste bericht met daarin een duidelijke beschrijving van hoe dit proces voor jou is verlopen, waardevolle informatie! 

Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben of ergens niet uitkomen, laat het hier dan ook vooral weer weten 💪🏻

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • April 23, 2026

@Jan van KPN : Graag  gedaan! Misschien help ik er  anderen mee die  het  nog  niet  gelukt  is  of  willen proberen. Meestal kom ik er  zelf  wel uit, maar  glasvezelkabeltjes zijn voor  mij onbekend  gebied. Als  ik iets aan de  moederkabel stuk zou maken, moet  er  een monteur  komen. Dan heb ik in de  tussentijd  een zwaar  leven hier :-) …    Ik begrijp dat  met  de  status  ‘beantwoord’  het  dossier  gesloten is?