Skip to main content
Beantwoord

Wat is DHCP Autoritatief in de instellingen van Experia Box V10?

• May 26, 2026
  • 10 reacties
  • 92 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Bij de instellingen van de DHCP kwam ik DHCP Autoriatief tegen maar ik kan niet eenduidig vinden wat het doet?

Ik gebruik de DHCP van de V10 zelf niet behalve voor het gasten netwerk.
Maar dit vinkje staat wel standaard aan als ik de DHCP voor het eigen netwerk uit zet?
Wat is het ?
Wat doet het?
En is het handig om dit aan of uit te hebben staan?

Beste antwoord door hmmsjan_2

Ik heb dit moeten nakijken en ben er nog niet helemaal uit hoe het precies werkt. 

Een DHCP opdracht begint met DHCPDISCOVER, gestuurd naar het multicast ethernet adres. Hier kan iedere DHCP server binnen het netwerksegment op reageren, je kunt dus niet vookomen dat malafide DHCP servers het netwerk verstoren. 

Een niet-autoratitieve DHCP server zwijgt als een aangevraagd  IP adres niet past, misschien heeft de client daar een goede reden voor.  Een autoratitieve DHCP server mag NEE zeggen, DHCPNAK, en de client heeft geen andere keus dan het aangeboden DHCP adres te accepteren.

Fragment uit de dhcpd configuratie file:

# If this DHCP server is the official DHCP server for the local
# network, the authoritative directive should be uncommented.
#authoritative;

Dus de instelling: autoritatief aangevinkt op de KPN router is correct. Maar het is puur een server instelling, dus formeel zou de checkbox  grijs moeten zijn als de DHCP server uitgezet is.

In jouw geval moet dus de eigen DHCP server autoratitief zijn en de KPN DHCP server uitgeschakeld. Het autoratitief vinkje zou dan irrelevant moeten zijn. 

Fragment uit “man dhcpd”

The DHCP server will normally assume that the configuration information about a given network segment is not known to be correct and  is
         not authoritative.  This is so that if a naive user installs a DHCP server not fully understanding how to configure it, it does not send
         spurious DHCPNAK messages to clients that have obtained addresses from a legitimate DHCP server on the network.

Network  administrators  setting up authoritative DHCP servers for their networks should always write authoritative; at the top of their
         configuration file to indicate that the DHCP server should send DHCPNAK messages to misconfigured clients.  If this is not done, clients
         will be unable to get a correct IP address after changing subnets until their old lease has expired, which could take quite a long time.

Een wat ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat het nu wat duidelijk is.

10 reacties

• May 26, 2026

Beste ​@Woetter22 zie onderstaand citaat:

Een autoritatieve DHCP-server!--tgqphd|[]--> is de enige vertrouwde server in een netwerksegment die IP-adressen mag uitdelen. Deze configuratie voorkomt dat malafide of onbedoeld toegevoegde DHCP-servers (bijvoorbeeld een tweede router in het netwerk) IP-conflicten veroorzaken of verkeerde netwerkinstellingen toewijzen aan apparaten!--tgqphd|[]-->

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 26, 2026

Een autoritatieve DHCP-server!--tgqphd|[]--> is de enige vertrouwde server in een netwerksegment die IP-adressen mag uitdelen. Deze configuratie voorkomt dat malafide of onbedoeld toegevoegde DHCP-servers (bijvoorbeeld een tweede router in het netwerk) IP-conflicten veroorzaken of verkeerde netwerkinstellingen toewijzen aan apparaten!--tgqphd|[]-->

Is het dan niet raar dat dit blijft aanstaan als ik de DHCP zelf uit zet?
Ik gebruik een eigen DHCP server dus dan zou dit uit moeten staan toch?

• May 26, 2026

Je kunt het ook zelf uitzetten toch ​@Woetter22 ?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 26, 2026

Je kunt het ook zelf uitzetten toch ​@Woetter22 ?

Daar gaat het in de basis niet om, ik wil graag snappen wat iets is en wat het doet voordat ik met de instellingen ga spelen. Ik vind het raar dat deze instelling zou moeten voorkomen dat een ander apparaat de DHCP rol op zich neemt in het netwerk terwijl dat bij mij wel het geval is. (ik heb het wel zojuist proberen uit te zetten maar kreeg toen een error) Maar ​@JanD zobizo bedankt voor de uitleg.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 26, 2026

Helaas het vinkje is niet uit te schakelen.

ik kan dit dus ook niet testen ​@Erik van KPN is dit een bekende bug?

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • May 27, 2026

Ik heb dit moeten nakijken en ben er nog niet helemaal uit hoe het precies werkt. 

Een DHCP opdracht begint met DHCPDISCOVER, gestuurd naar het multicast ethernet adres. Hier kan iedere DHCP server binnen het netwerksegment op reageren, je kunt dus niet vookomen dat malafide DHCP servers het netwerk verstoren. 

Een niet-autoratitieve DHCP server zwijgt als een aangevraagd  IP adres niet past, misschien heeft de client daar een goede reden voor.  Een autoratitieve DHCP server mag NEE zeggen, DHCPNAK, en de client heeft geen andere keus dan het aangeboden DHCP adres te accepteren.

Fragment uit de dhcpd configuratie file:

# If this DHCP server is the official DHCP server for the local
# network, the authoritative directive should be uncommented.
#authoritative;

Dus de instelling: autoritatief aangevinkt op de KPN router is correct. Maar het is puur een server instelling, dus formeel zou de checkbox  grijs moeten zijn als de DHCP server uitgezet is.

In jouw geval moet dus de eigen DHCP server autoratitief zijn en de KPN DHCP server uitgeschakeld. Het autoratitief vinkje zou dan irrelevant moeten zijn. 

Fragment uit “man dhcpd”

The DHCP server will normally assume that the configuration information about a given network segment is not known to be correct and  is
         not authoritative.  This is so that if a naive user installs a DHCP server not fully understanding how to configure it, it does not send
         spurious DHCPNAK messages to clients that have obtained addresses from a legitimate DHCP server on the network.

Network  administrators  setting up authoritative DHCP servers for their networks should always write authoritative; at the top of their
         configuration file to indicate that the DHCP server should send DHCPNAK messages to misconfigured clients.  If this is not done, clients
         will be unable to get a correct IP address after changing subnets until their old lease has expired, which could take quite a long time.

Een wat ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat het nu wat duidelijk is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 27, 2026

Check als ik het goed begrijp met het uitzetten van de DHCP op de V10 maakt het niet uit of het vinkje aan of uit staat want dat vinkje heeft alleen nut als de DHCP aan staat.

Ik snap nog niet echt het nut en de noodzaak van het geheel maar heel erg bedankt voor de uitleg want het is zo al wel een stuk duidelijker dan dat het was.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 28, 2026

Ik snap nog niet echt het nut en de noodzaak van het geheel maar heel erg bedankt voor de uitleg want het is zo al wel een stuk duidelijker dan dat het was.

Je kan meerdere DHCP servers hebben in jouw netwerk. Een cliënt verstuurt een DHCPREQUEST voor een IP adres, als hij naar een nieuw subnet verplaatst was, is dit verzonden met het oude adres en de authoritative server reageert met een DHCP NACK. De cliënt weet het en start de DHCP aanvraag  vanaf begin met het versturen een DHCPDISCOVER voor een new IP adres. Nu reageert de DHCP server in het nieuw subnet, de cliënt krijgt van deze nodige informaties. Alleen de authoritative server reageert met DHCP ACK of DHCP NACK, non-authoritative servers reageren niet op ongeldige aanvragen. Het aanvragen van IP adressen verloopt in deze volgorde

• Cliënt verstuurt DHCPDISCOVER
  • Server antwoordt met DHCPOFFER
  • Cliënt verstuurt DHCPREQUEST
  • Server antwoordt met DHCP ACK of DHCP NACK

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Woetter22, welkom op onze community, ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar ik zie dat het al uitstekend uitgelegd wordt. Kom je er uit zo?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 29, 2026

Hoi ​@Woetter22, welkom op onze community, ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar ik zie dat het al uitstekend uitgelegd wordt. Kom je er uit zo?

@Thomas van KPN  Ik denk dat het verhaal duidelijk is maar de waarom het vinkje aan blijft en niet uit kan als de DHCP uit staat is een vraag voor het software team denk ik.